نکات طلایی برای ثبت تصاویر متفاوت از طبیعت

شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
عکاسی از طبیعت یکی از انواع عکاسی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. در این مقاله، نکات طلایی عکاسی از طبیعت را از زبان گریگوری بسکو، عکاس حرفه‌ای طبیعت، نقل می‌کنیم.
تبلیغات

وقتی در زمینه عکاسی از طبیعت فعالیت می‌کنید، با گذشت زمان متوجه می‌شوید که در چرخه‌ای تکراری گیر افتاده‌اید؛ عکس‌ها از مناظر و حیوانات منحصر‌به‌فردی که دیگر منحصربه‌فردبه‌نظر نمی‌رسند و نمی‌توان تفاوت آن‌ها را از دیگر عکس‌های خودتان یا تصاویر دیگر هنرمندان تشخیص داد.

برای جلوگیری از این اتفاق و خلق آثار برجسته، گریگوری بَسکو در آخرین پست یوتیوبش نکات مفید و متفاوتی ارائه کرده است که در این مقاله زومیت آن‌ها را توضیح می‌‌دهیم. فرقی نمی‌کند در چه سطحی از عکاسی قرار دارید؛ زیرا همیشه شنیدن تجارب عکاسان دیگر به بازشدن دید و افزایش خلاقیتتان کمک خواهد کرد.

آسمان دراماتیک

هرگاه متوجه شدید آسمان در حالت زیبا و خاصی قرار دارد، آن را از دست ندهید. بلافاصله پس از دیدن آسمان دراماتیک به‌عنوان پس‌زمینه، به‌دنبال سوژه بگردید. با وجود چنین پس‌زمینه‌ای، سوژه هرچقدر هم عادی باشد، نتیجه عکسی عالی خواهد شد.

نکات عکاسی از طبیعت/ آسمان دراماتیک

ترکیب‌بندی قوی

شاید کلیشه‌ای‌ترین اصل در عکاسی که بر آن تأکید می‌شود، ترکیب‌بندی باشد؛ اما حقیقت این است که عکاسان مناظر هرگاه در‌مقابل صحنه زیبای طبیعی قرار می‌گیرند، این موضوع مهم را فراموش می‌کنند. با اینکه در مناظر معمولا همه‌چیز عالی و بی‌نقص به‌نظر می‌رسد، همچنان موضوع ترکیب‌بندی نباید فراموش شود. زمانی‌که حیوانات بخشی از عکس ما هستند، ترکیب‌بندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌خاطر بسپارید که ترکیب‌بندی قوی می‌تواند اثر شما را از عکسی معمولی به عکسی برجسته تبدیل کند.

نکات عکاسی از طبیعت/ترکیب‌بندی

عکاسی با زاویه دید عریض

عکاسان معمولا فکر می‌کنند هنگام عکاسی با لنزهای تله‌فوتو یا ماکرو باید تمام سوژه را در حالت فوکوس در قاب قرار دهند؛ اما واقعیت این است که برای ثبت تصویری دیدنی از پرنده لازم نیست کاملا از چشم تا دُم او را زیر ذره‌بین قرار دهیم. برخلاف باور عموم، فوکوس‌کردن روی تمامی بخش‌های سوژه نه‌تنها مزیت محسوب نمی‌شود؛ بلکه گاهی می‌تواند تصویدتان را از تصویری فوق‌العاده به تصویری عادی تبدیل کند.

عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت

فوکوس روی سوژه می‌تواند توجه را به آن جلب کند و جزئیات خوبی به‌نمایش بگذارد؛ اما اگر تنها روی قسمتی از سوژه، مثل چشم او فوکوس کنید، سوژه را در میان پوشش گیاهی اطرافش می‌توانید به‌قاب بکشید. عکاسان حیات‌وحش سعی می‌کنند تصویر واضحی از سوژه را به‌نمایش بگذارند؛ ولی اگر سعی کنیم از حالت استاندارد خارج شویم و سوژه را از‌طریق پنجره‌ای محو و رؤیایی عکاسی کنیم، تصویری خلق می‌شود که بیشتر در ذهن بیننده خواهد ماند.

عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت

قانون نور نامناسب

فرقی نمی‌کند از چه نوع لنزی استفاده می‌کنید، همیشه می‌توانید از نور بد استفاده بهینه ببرید. در این مواقع، با استفاده از نورهای پشت یا نورهای کناری سوژه یا حتی ایجاد نور به‌کمک فلش تصاویر زیبایی می‌توانید خلق کنید. اگر بتوانید از این موقعیت‌ها استفاده کنید که برای همه نامناسب تلقی می‌شوند، تصاویر درخشان و متفاوتی می‌توانید ثبت کنید. در عکاسی از مناظر، هنگام نور شدید ظهر اگر بتوان قسمتی از صحنه را ایزوله کرد و به سایه‌های عمیق و هایلایت‌های محدود دست یافت، نتیجه چیزی فراتر از انتظار خواهد بود.

عکاسی از طبیعت

استفاده از محیط در قاب تصویر 

اغلب شکایت عکاسان آماتور از نداشتن فاصله کانونی مناسب با سوژه است. وقتی سوژه خیلی دور به‌نظر می‌رسد، به کراپ‌کردن تصویر فکر نکنید؛ درعوض به این وضعیت به‌عنوان‌ فرصتی برای تغییر نوع عکاسی‌تان نگاه کنید. در این‌ مواقع، برای ایجاد تأثیر بصری و احساسی بیشتر در بیننده، عکس‌هایی می‌توانید بگیرید که محیط سوژه را نیز دربر بگیرد. ازآنجاکه در چنین وضعیتی به ترکیب‌بندی باید دقت کنید، عکاسی کمی دشوارتر می‌شود.

عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت

متأسفانه ماهیت لنزهای گران‌قیمت تله و ماکرو می‌تواند حساسیت عکاسی را با از‌بین‌بردن توجه به ترکیب‌بندی‌های ممکن در صحنه از بین ببرد. گرفتن یکی‌دو عکس که قاب را پر می‌کند، شاید تجربه بدی نباشد؛ اما به‌مرور‌زمان از کیفیت کار و خلاقیت ذهنتان خواهد کاست. توصیه می‌کنم که ذهنتان را از دام پرکردن قاب با سوژه رها و از سایر امکاناتی استقبال کنید که چشمانتان را روی آن‌ها بسته‌اید.

عکاسی از طبیعت
عکاسی از طبیعت

استقبال از سوژه‌های پویا

بسیاری از عکاسان به عکاسی از حیواناتی علاقه نشان می‌دهند که ثابت ایستاده‌اند و تحرکی ندارند. اگرچه این نوع عکاسی درخورتقدیر است، برای ثبت آثار به‌یادماندنی بهتر است کارهایی انجام دهیم که دیگران از آن غافل هستند. وقتی با سوژه‌ای رو‌به‌رو شدید که در تحرک است، خواه در حال جست‌و‌خیز و پرواز یا در حال خوردن غذا، دست به دوربین شوید و از صحنه عکاسی کنید.

نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت

تئوری رنگ‌ها

اگر قوانین ترکیب رنگ‌ها را بدانیم، تصاویر بهتری می‌توانیم خلق کنیم. اگر بدانیم چگونه با رنگ‌ها حالت‌های گرم‌تر و سردتری در تصاویرمان به‌وجود آوریم، یک قدم به خواسته خود می‌توانیم نزدیک‌تر شویم. برای مثال، رنگ‌های مکملی مثل آبی و نارنجی می‌توانند اشباع رنگ را به‌خوبی نشان دهند‌. فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای از عکاسی مشغول هستید، یادگیری و استفاده از تئوری رنگ‌ها یکی از الزامات عکاسی است.

نکات عکاسی از طبیعت / رنگ‌ها
نکات عکاسی از طبیعت / رنگ‌ها
نکات عکاسی از طبیعت / رنگ‌ها

استفاده از فلش

نور فلش در عکاسی نقش مهمی ایفا می‌کند. عکاسان ازطریق فلش نور موردنیازشان را می‌توانند به‌وجود آورند و تصاویری ثبت کنند که موجب شگفتی دیگران شود. مطمئن باشید استفاده از فلش از شما عکاس طبیعت ماهری خواهد ساخت. برای شروع از نورهای ارزان‌قیمت شروع کنید. چند نور LED بخرید و آن‌ها را به صحنه عکاسی ببرید و با تغییر مکان، استفاده از نور و سایه را به‌شکل تجربی یاد بگیرید.

نکات عکاسی از طبیعت / فلش
نکات عکاسی از طبیعت / فلش

روایت یک داستان 

برای عکاسی موفق از طبیعت، از سوژه خود اطلاعات کافی باید داشته باشید؛ بنابراین پیش از شروع، درباره رفتار سوژه و مکان زندگی‌اش مطالعه کنید. تمام این اطلاعات به گویابودن عکستان برای بیننده ختم خواهد شد. از این طریق عکس‌های جالبی می‌توانید خلق کنید و با کنارهم گذاشتن آن‌ها، مجموعه‌ای بسازید که داستانی درباره موجود یا مکانی خاص بیان می‌کند.

نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت

اجتناب از خلق تصاویر همیشه شارپ

وضوح تصویر را همیشه مقدم بر خواسته و حس عکاسانه خود قرار ندهید. در مقام عکاس، باید یاد بگیرید چگونه تصاویر محوی را خلق کنید که انتزاعی و نقاشی‌گونه هستند. به شما توصیه می‌کنیم این نوع از عکاسی را امتحان کنید و خود را به چالش بکشید. خلق تصاویر محوی که همچنان سوژه در آن‌ها تشخیص‌دادنی است، کار ساده‌ای نیست.

نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت
نکات عکاسی از طبیعت

امیدواریم از نکات و تصاویر این مقاله لذت برده باشید. برای دیدن تصاویر بیشتر از گریگور بسکو، صفحه اینستاگرام او را دنبال کنید. شما کاربران زومیت نیز دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود درباره عکاسی از طبیعت را می‌توانید با ما و کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات