تصاویر جذاب از اتومبیل‌های اسپرت پورشه در کویر

سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بابر افضل عکاس بااستعدادی است که کمپین تبلیغاتی سورئال «بازتاب شور» را برای برند لوکس پورشه ایجاد کرده. او در این عکس‌ها با استفاده از پهپاد و نقاشی با نور، توانسته است تصاویر فوق مدرنی خلق کند.
تبلیغات

بابر افضل، عکاس و فیلم‌ساز هنرهای زیبا معماری و مناظر در خاورمیانه است. ماجرای ورود این عکاس برنده‌ی جایزه به دنیای عکاسی از سال ۲۰۰۸ آغاز شد؛ زمانی‌که او برای اولین‌بار با استفاده از دوربین سایبرشات خواهرش، «زیبایی متین تپه‌های مارگالا مشرف به اسلام‌آباد پاکستان» را ثبت کرد.

ورود او به دنیای تبلیغات، چند سال بعد در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. اولین کار تبلیغاتی بهتر، عکاسی از فضای داخلی و خارجی یک ویلای بزرگ در دبی برای یک مجله محلی بود. چند سال بعد، واحد خاورمیانه و آفریقای پورشه با بابر تماس گرفت و از او خواست پروژه‌ی عکاسی کمپین پانامرا با نام «بازتاب شور» را به عهده بگیرد.

بابر با حفظ و تکیه بر تم اصلی کمپین، چندین مفهوم دیگر که معتقد بود منعکس‌کننده‌ی دید پورشه است، به آن افزود. او در این مورد می‌گوید:

به‌عنوان یک هنرمند و مدیر نوآوری از آزادی عملی که به من در استفاده از خلاقیتم برای تولید ایده‌های این پروژه خاص اعطا شده بود، لذت می‌بردم.
باربر افضل  / پورشه

یکی از ایده‌هایی که با دیدن تصاویر مناظر روبن وو به بابر الهام شد، مفهوم نقاشی با نور پهپاد‌ها بود. پورشه این ایده را پسندید و به بابر اجازه داد دنبال مکان‌ها‌ی مناسب بگردد و به برنامه‌ریزی طرح کلی و طراحی عناصر جداگانه‌ی مورد نظر خود بپردازد. بابر توضیح می‌دهد که ایده کلی، ایجاد حس نظم در هرج‌و‌مرج طبیعی و همچنین توانایی انعکاس زیبایی پورشه پانامرا در این میان بوده است.

پورشه از این مفهوم به وجد آمد؛ اما در طول عکاسی، بابر با چندین مشکل رو‌به‌رو شد. برنامه اصلی این بود که تصاویر در دره‌ای نزدیک خور فکان‌ در امارات متحده عربی گرفته شوند و سپس طبق تنظیمات برنامه‌ریزی‌شده، به کویر ملیحه بروند.

باربر افضل  / پورشه

مانند بسیاری از پروژه‌های عکاسی تبلیغاتی، همه چیز مطابق برنامه‌ی تعیین‌شده‌‌ی آن‌ها پیش نرفت؛ درنتیجه بابر و تیمش مجبور به پذیرش شرایط پیش‌آمده شدند. پس از اینکه فهمیدند ترافیک آخر هفته‌ای که با آن رو‌به‌رو می‌شوند باعث از دست دادن زمان و تأخیر طولانی در روند پروژه خواهد شد، مجبور شدند در همان روز عکس‌برداری برنامه را به‌کلی تغییر بدهند. به همین علت، تیم عکاسی را در کویر شروع کرد و آن را در منطقه‌ی دره به پایان رساند.

باربر افضل  / پورشه

مشکل دیگر قدرت سیگنال در منطقه بود که باعث ضعف در دریافت GPS می‌شد. پهپادها که برای تحقق بخشیدن به ایده‌ی نقاشی‌ با نور بسیار مهم بودند، به دلیل کمبود سیگنال، گاهی به چالش کشیده می‌شدند و در هوا ثابت می‌مانند. تاریکی هوا نیز  باعث کار نکردن صحیح سنسور پهپادها می‌شد. بابر و سایر اعضای تیم باید هنگام پرواز پهپادها بسیار مراقب می‌بودند تا مطمئن شوند که آن‌ها حداقل پنج متر از هر ناهمواری یا وسیله نقلیه‌ای فاصله دارند.

باربر افضل  / پورشه

علاوه بر این مشکلات، تیم بابر در نیمه‌ی راه عکس‌برداری با مشکل اتصال به اینترنت غیر‌ منتظره‌ای رو‌به‌رو شدند که رفع آن بیش از ۴۵ دقیقه طول کشید. بابر در مورد مسائل پیش‌آمده می‌گوید:

خوشحالم که توانستیم در این مدت مسائل را حل کنیم؛ زیرا ما هشت ستاپ داشتیم که باید آن‌ها را طی ۱۰ ساعت پوشش می‌دادیم.

با وجود این موانع، نتیجه نهایی در ارائه تصاویر چشم‌نواز موفق بود و حتی توانست برنده نشان نقره‌ای مسابقات عکاسی وانآیلند ۲۰۲۰ شود‌.

باربر افضل  / پورشه پانامرا

بابر افضل با نگاهی به گذشته و موفقیت‌های خود، به عکاسان دیگری که قصد ورود به این صنعت دارند، توصیه می‌کند که خود را از هرگونه ترسی که مانع از شیرجه‌ زدن به سرزمین ناشناخته‌ها یا کشف اطرافشان می‌شود، رها کنند. عکاسان از این طریق می‌توانند به کشف دوباره‌ی خودشان بپردازند و سرانجام وجه تمایز خود را از سایر افراد مشخص کنند.

اگر همیشه بتوانید ایده‌های منحصربه‌فرد را به مشتریان بالقوه‌ی خود نشان دهید، می‌توانید آن‌ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. از همه مهم‌تر اینکه همیشه بهتر است قبل از همراه شدن با خواسته‌ی مشتری در مورد مفهوم کار با او بحث کنید و به قولی مو را از ماست بیرون بکشید تا ایده‌های بهتر و خلاقانه‌تری برای ارائه داشته باشید و به مشتری نیز حس اعتماد و اهمیت‌ را القا کنید.

باربر افضل  / پورشه

اگر تصاویر بالا را دوست داشتید و می‌خواهید بیشتر با کار‌های این عکاس خلاق آشنا شوید، می‌توانید صفحه اینستاگرام بابر افضل را دنبال کنید.

امیدواریم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره عکس‌های بابر افضل از اتومبیل‌های اسپرت پورشه چیست؟ شما کدام تصویر را بیشتر دوست داشتید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات