برندگان مسابقه عکاسی گردشگری سال ۲۰۲۰ مشخص شدند

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
برندگان مسابقه‌ی عکاسی گردشگری سال ۲۰۲۰ مشخص شدند. موضوعات مختلفی مانند مناظر باشکوه، پرتره‌های حیوانات صمیمی، و مناظر جالب شبانه در زیر سطح اقیانوس، بخشی از برگزیدگان این سری از این مسابقه بودند.
تبلیغات

مسابقه عکاسی گردشگری سال (Travel Photographer of the Year) که به‌اختصار «TPOTY» نامیده می‌شود، تعدادی از عکاسان آن را برای تمام عکاسان در سرتاسر دنیا برگزار می‌کنند.TPOTY، اقدامی جهانی است و در هر کجای دنیا که زندگی می‌کنید، خواه آماتور باشید یا حرفه‌ای، مبتدی یا متخصص، و جوان یا پیر، مسابقه عکاسی گردشگری سال برای شما مناسب است.

عکاسان برنده‌ی TPOTY، آثار خود را ازطریق این مسابقه در سراسر جهان به نمایش می‌گذارند و به این ترتیب مشاغل عکاسی مستقر بسیار رونق گرفتند، مشاغل جدیدی شروع به کار کردند و افرادی که هرگز تصور نمی‌کردند عکس‌های چاپ شده‌ی خود را ببینند، یک سورپرایز خوشحال کننده را در زندگی خود تجربه کردند.

مسابقه عکاسی گردشگری سال، موضوعات مختلفی مانند مناظر باشکوه، پرتره‌های حیوانات صمیمی، مناظر جالب شبانه در زیر سطح اقیانوس را پوشش می‌دهد و نگاهی اجمالی به فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان دارد. تصاویر برنده مسابقه عکاسی گردشگری سال ۲۰۲۰، نمایی از زندگی در سیاره‌ی ما را در زمانی‌که سفر دشوار یا غیرممکن بوده است، به تصویر می‌کشد. تصاویر برنده شده در این سری از مسابقات، در ماه می و در نمایشگاه‌های TPOTY، از جمله کلیسای جامع چستر لندن به نمایش درمی‌آیند.

با وجود چالش‌های پیش روی عکاسان و محدودیت‌‌هایی که برای سفر در سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده بود، مسابقه‌ی عکاس گردشگری سال (TPOTY) هنوز هم برخی تصاویر برجسته را از سراسر جهان تهیه کرده است. در این سری از مسابقه، بیش از ۲۵ هزار تصویر از ۱۴۷ کشور مختلف به رقابت پرداخته‌اند.

برنده کلی جایزه‌ی امسال، برای اولین‌بار به عکاسی از روسیه اعطا شد. مجموعه قاب‌های چشم‌گیر ولادیمیر الکسیف، ترکیبی سرزنده از مناظر، حیات‌وحش و مردم را به تصویر می‌کشد و برای نمایش تنوع مهارت‌های عکاس روسی، هیئت‌داوران آن را انتخاب کرده است. این مسابقه دارای دو گروه نمونه‌کارها و دسته‌های تکی است و بهترین جایزه به عکاسی تعلق می‌گیرد که بهترین نمونه کارها را ارائه دهد.

(برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی، روی آن کلیک کنید)

برنده‌ی کلی مسابقه

  • نام عکاس: ولادیمیر الکسیف
  • کشور عکاس: روسیه
  • مکان تصویر: نروژ

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

خورشیدگرفتگی ۲۰ مارس ۲۰۱۵، یک خورشیدگرفتگی از نوع خورشیدگرفتگی کامل بود. این خورشیدگرفتگی در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۵ میلادی (‎۲۹ اسفند ۱۳۹۳ خورشیدی) اتفاق افتاد و زمان اوج آن، ساعت ۹:۴۶:۴۷ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی بود. مدت زمان و طول این خورشیدگرفتگی ۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه طول کشید.این خورشیدگرفتگی دقیقاً یک روز قبل از ابتدای سال نوی ایرانی (نوروز) و دقیقاً یک روز پیش از یکی از دو ابتدای سال نوی عبری در ۱ نیسان اتفاق افتاد. این خورشیدگرفتگی از شرق اقیانوس اطلس آغاز و از گریلند به شمال سیبری رسید. این اتفاق یکی از مهم‌ترین و چشمگیرترین وقایع نجومی بود. صبح کولاک آغاز شد و آسمان پوشیده از ابر شد. اما به معنای واقعی کلمه یک ساعت قبل از کسوف هوا بهتر شد و من موفق به ثبت این لحظه‌ی شگفت‌نگیز شدم.

برنده‌ی بخش عکاسی با گوشی و تبلت

undefined
  • نام عکاس: عظیم خان رونی
  • کشور عکاس: بنگلادش
  • مکان تصویر: داکا

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

داکا، پایتخت کشور بنگلادش، پرجمعیت‌ترین شهر بنگلادش و بیستمین شهر بزرگ جهان است. این شهر قلب تجارت، اقتصاد و فرهنگ بنگلادش است. داکا از مهم‌ترین شهرهای جنوب آسیا محسوب می‌شود و به شهر مسجدها نیز معروف است. علت نام‌گذاری داکا با این نام به دلیل وجود مساجد قدیمی در این شهر است که برخی از این مساجد از قرن 17 میلادی باقی مانده‌اند و جز بناهای تاریخی منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شوند. در این تصویر، هزاران نفر در چندین طبقه از یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان به نماز ایستاده‌اند.

قابی از جزیره

  • نام عکاس: دیوید نیوتن
  • کشور عکاس: انگلیس
  • مکان تصویر: جزیره‌ی تایوان، چین

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

در این قاب صخره‌ای سنگی که با امواج درگیر شده، جزیره‌ی کوچک خود را درست در سواحل تایوان تشکیل داده است. تایوان، که با نام فُرمُز هم شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین جزیره‌ی جمهوری چین است. پرتغالی‌ها در سال ۱۵۹۰ این جزیره را کشف کردند و نام آنرا «فورموزا» به‌معنی «زیبا» گذاشتند. بین سال‌های ۱۶۲۴ تا ۱۶۶۱ این جزیره در تصرف هلندی‌ها و اسپانیایی‌ها بود.این جزیره از سال ۱۶۸۳ بخشی از امپراتوری چین شد. بااین‌حال این جزیره مجددا در سال ۱۸۹۵ پس از پایان جنگ چین و ژاپن به ژاپن واگذار شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز، این جزیره از ژاپن بازپس گرفته شد و هم‌اکنون مجددا متعلق به چین است.

قابی از تنهایی

  • نام عکاس: مارک آنتونی
  • کشور عکاس: ایالات متحده آمریکا
  • مکان تصویر: بوتالان، زامبالس، فیلیپین

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

در بوتولان، که شهری درجه‌ی یک در استان زامبالس فیلیپین است، در حال استراحت و مشاهده‌ی جزرومد بودیم. در همین حین ناگهان طلوع خورشید ساحل را به شکلی زیبا روشن کرد.

قابی از رنگ‌های زندگی

  • نام عکاس: پیتر والمسلی
  • کشور عکاس: انگلستان
  • مکان تصویر: هندوستان

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

آیا تصور می‌کنید قبلا از بازارهای شلوغ بازدید کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، پس شما تا به‌حال به بنگلور در هند سفر نکرده‌اید. بنگلور، مرکز استان کارناتاکا و شهری در کشور هند است و با ۷۴۱ کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بیش از دوازده میلیون، جزو ۱۷ شهر پر جمعیت دنیا محسوب می‌شود. بنگلور پنجمین شهر بزرگ هندوستان و یکی از سرسبزترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. این شهر در طول تاریخ اسامی و القاب مختلفی داشته؛ اما یکی از مشهورترین این القاب «شهر باغ‌ها» است.بنگلور در طول سال‌ها تغییر و تحولات زیادی داشته؛ اما همواره به دلیل طبیعت زیبا و سرسبزش مشهور بود و پارک‌ها و باغ‌های مختلفی در این شهر وجود دارد. تضاد آب‌وهوا و سرسبزی این شهر با اغلب شهرهای هند یکی از دلایل توجه مردم و گردشگران به بنگلور است. به همین دلیل، بیراه هم نیست که یکی از شلوغ‌ترین بازارهای گل دنیا در این شهر واقع شده باشد.بازار گل در این قسمت از دنیا، کاملا آشفته است. کافی است شیرجه بزنید و همراه‌با جابجایی مشتری‌های دیگر، شما نیز با موج جمعیت حرکت کنید. عکس‌برداری از این محیط و در این غوغا، واقعا دشوار است. اما با کمی خلاقیت، می‌توانید چند طبقه از یک ساختمان بالا بروید و تصاویری اینچنینی را از بالا شکار کنید.

بهترین تصویر تک در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: پل سانزوم
  • کشور عکاس: انگلستان
  • مکان تصویر: ویتنام

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

براساس کتاب رکوردهای گینس، بزرگ‌ترین موزاییک سرامیکی جهان، پروژه‌ی نقاشی دیواری موزاییک سرامیکی هانوی در ویتنام است که مساحت آن ۱.۵۷۰.۲ متر مربع است. ایده‌ی این دیوار از روزنامه‌نگار و هنرمندی به نام نگوین تو تووی بود. تصاویر کشیده شده روی دیوار موزاییک سرامیکی، نشانگر تاریخ ویتنام، آثار معاصر و نقاشی‌های کودکان است که جایگزین نقاشی‌های دیواری متنوعی شد که سد هونگا (رودخانه سرخ) را پوشانده بود. این پروژه سه ساله به پایان رسید و در مجموع ۳۵ ویتنامی و ۱۰ هنرمند از کشورهای دیگر روی این موزاییک که بیش از ۶ کیلومتر است، کار کردند.برای رسیدن به این دیوار در ترافیک شلوغ هانوی که از چپ و راست و پشت سر مرا محدود کرده بود، تلاش بسیار زیادی انجام دادم. تنها امیدوار بودم برای چند لحظه یک دوچرخه یا موتور از کنار این دیوار عبور کند تا بتوانم تصویر خود را ثبت کنم.  من این تصویر که بخشی از طولانی‌ترین نقاشی دیواری موزاییکی در جهان است را انرژی سبز نامیده‌ام.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: نیکلاس راسپیانگئاس
  • کشور عکاس: فرانسه
  • مکان تصویر: سوئد

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

دریاچه‌ی آکاجائور اگرچه از نظر تکنیکی، مخزن آبی ساخته شده به‌دست بشر است؛ اما یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های این کشور به‌شمار می‌رود. این دریاچه در اوایل قرن بیست شکل گرفت؛ یعنی زمانی‌که ساخت سد سوروا روی سرچشمه‌ی رود لئوله به پایان رسید.دریاچه‌ی آکاجائور، از عمیق‌ترین دریاچه‌های سوئد است و از آنجا که از آب آن برای تولید برق مناطق اطراف استفاده می‌شود، سطح آب دریاچه دچار نوسان بالایی است. این دریاچه که در منطقه‌ی شمال غربی کشور و حدود پنجاه کیلومتری دریای نروژ واقع شده، از خیره‌کننده‌ترین مناظر کوه‌های آلپ است که در سوئد یافت می‌شود.ماهیگیری، قایق‌سواری و شنا از فعالیت‌های تابستانه‌ی محبوب در این دریاچه هستند؛ اما به‌دلیل موقعیت شمالی آن، پاییز و زمستانی زودهنگام دارند که باعث می‌شود دوره‌ی این تفریحات محدود باشند. در این تصویر که در زمستان ثبت شده است، یخ‌های قطوری دریاچه‌ی آکاجائور را پوشانده‌اند. در زمستان‌، سطح آب در این مکان پایین است و لایه‌های یخ در پایین‌ترین ارتفاع دریاچه تشکیل می‌شوند که این موضوع منظره‌ای باورنکردنی را خلق می‌کند.

نزدیک به خانه

  • نام عکاس: اسکله لوئیجی دودی
  • کشور عکاس: ایتالیا
  • مکان تصویر: ایتالیا

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

زمان ثبت این تصویر، آغاز پاییز و یکی از آخرین روزهایی بود که می‌توانستیم قبل از اعمال محدودیت‌های قرنطیه‌‌ی کرونا، از چند ساعت بیرون بودن در پارک بهره ببریم. دوست من جولیا و پسرش با حباب‌های صابون بازی می‌کردند و من در همین لحظات، موفق به ثبت این تصویر شدم.

قابی از تنهایی

  • نام عکاس: ایرنه بکر
  • کشور عکاس: مجارستان
  • مکان تصویر: صربستان

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

رودخانه‌ی درینا در صربستان، یکی از زیباترین رودخانه های دنیاست. خانه‌ی درینا نیز، خانه‌ای است که روی صخره‌ای در وسط این رودخانه‌ بنا شده است. خانه‌ای کوچک که بعد از ده‌ها سال همچنان تعادل خود را روی این صخره حفظ کرده و به یکی از عجایب این کشور تبدیل شده است. این خانه که اسم مشخصی ندارد و به خانه‌ی رودخانه‌ی درینا (The House Of Drina River) معروف است، جذابیت چشم اندازهای این رودخانه را دوچندان کرده و در سال‌های اخیر، این منطقه را به مکانی گردشگری تبدیل کرده است.خانه‌ی رودخانه‌ی درینا در صربستان مسافران کنجکاو زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. چند سال پیش عکس این خانه در اینترنت منتشر شد و آن را به‌حدی معروف کرد که امروز گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. این خانه‌ی کوچک روی صخره‌ای در وسط رودخانه‌ی ‌درینا در نزدیکی شهر باجینا باستا (Bajina Basta) قرار دارد؛ شهری که در دره‌ی رودخانه درینا در حاشیه‌ی شرقی پارک ملی تارا جای گرفته است.شاید تصور کنید این خانه به‌تازگی درست شده است؛ اما جالب است که چیزی حدود نیم قرن از ساختن آن می‌گذرد. این خانه با اینکه در سال‌های اخیر معروف شده، اما بیش از ۴۰ سال است که در وسط رودخانه‌ی درینا قرار دارد. داستان ساخته شدن این خانه جالب و شنیدنی است. در سال ۱۹۶۸ تعدادی پسر جوان که به‌دنبال جایی ساکت و آرام برای استفاده از نور خورشید بودند، با دیدن صخره‌ای روی رودخانه‌، اینجا را جای مناسبی برای نشستن و استراحت دیدند.ازآنجاکه صخره جای راحتی برای استراحت نبود تصمیم گرفتند یک سکوی چوبی روی آن درست کنند. به همین خاطر، یک تکه چوب از کلبه‌ای ویرانه که در نزدیکی رودخانه بود، به این محل آوردند. آن‌ها کم کم تصمیم گرفتند تا برای راحتی بیشتر به ساخت خانه‌ای چوبی فکر کنند؛ پس روی آن سکو سقف و دیواره ساختند و این خانه را شکل دادند.

نایب‌قهرمان در نمونه آثار حیات‌وحش

  • نام عکاس: ونمینگ تانگ
  • کشور عکاس: چین
  • مکان تصویر: چین

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

دریاچه‌ی پویانگ، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شیرین در چین است که در شمال استان جیانگ‌شی واقع در جنوب شرقی چین و در فرورفتگی‌ای در جنوب رود یانگ تسه قرار دارد. دریاچه پویانگ، ذخیره‌گاهی است که در شمال استان جیانگشی واقع شده است. دریاچه‌ی پویانگ، خانه‌ای فصلی برای بیش از صد گونه‌ پرنده‌ی مهاجر از جمله یازده گونه‌ی در معرض خطر نیز فراهم می‌کند.دریاچه‌ی پویانگ در سده‌های اخیر از گل و لای پوشیده شده‌ است و نانچانگ، مرکز جیانگشی که زمانی بر کرانه‌های دریاچه واقع بود، امروزه در حدود ۲۴ کیلومتر از آن فاصله دارد. آلودگی، سیل، فرسایش و تخریب از دیگر مشکلات این دریاچه به‌شمار می‌روند. همچنین پویانگ در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین خشکسالی خود را که در ۶۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، تجربه کرده که این موضوع خود سبب بروز مشکلاتی از قبیل ترک‌خوردن زمین، خشک‌شدن برخی رودها و دریاچه‌ها، مرگ و میر ماهیان و کاهش شدید تولید برنج در محدوده‌ی حوزه‌ی دریاچه‌ی پویانگ شده‌ است.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: آلسیو مسیانو
  • کشور عکاس: ایتالیا
  • مکان تصویر: جزیره‌ی کالسوی، جزایر فارو

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

رفتن به کالسوی که یکی از جزایر فارو است، مانند یک قمار به نظر می‌رسد. این مکان در کالسوی، یک جزیره‌ی کوچک است که هر روز فقط چند بار کشتی از کنار آن عبور می‌کند. دیدن چنین نور خاصی فقط در زمستان امکان‌پذیر است. بنابراین مجبور شدم با هوای فوق‌العاده شمال اروپا رو‌به‌رو شوم. باد بود ، یخ می زد و تکه‌های کوچکی از برف و یخ، به‌طور متناوب به صورتم آسیب می‌رساندند.جزیره‌ی کالسوی، یک جزیره‌ی بلند و باریک است. بهترین راه برای لذت بردن از کالسوی، هایکینگ و پیاده گردی به سمت فانوس دریایی آن است. در صورتی که هوا خیلی ابری نباشد، از فانوس دریایی کالسوی می‌توانید به‌صورت پانورامیک، پنج جزیره‌ی دیگر را ببینید. جزایر فارو (Faroe)، نام مجموعه‌ی هجده‌گانه‌ای از جزایر است.این جزیره‌ها بخشی از خاک دانمارک محسوب می‌شوند؛ اما در کنار هم یک دولت خودگردان دارند. این جزایر در بیشتر مسائل از دانمارک مستقل‌اند و حتی دامنه‌ی اینترنتی و پیش شماره‌ی خودشان را دارند. این جزیره نزدیک 320 کیلومتر با انگلیس فاصله دارد. همچنین فاصله‌ی مشابهی را با نروژ و ایسلند دارد. چیزی حدود به پنجاه هزار نفر در جزایر فارو زندگی می‌کنند.

برگزیده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عکاس: منب طائم
  • کشور عکاس: سوریه
  • مکان تصویر: سوریه

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

به مناسبت روز جهانی تئاتر، ولید راشد، نمایش بازی‌های عروسکی خود را برای کودکان انجام می‌دهد. از سال ۲۰۱۳، وی برای انجام کارهای عروسکی و نمایش‌های مختلف برای کودکان سوریه، در اردوگاه‌های پناهندگان و محله‌های ویران شده‌ی این کشور گشت‌وگذار می‌کند.

برگزیده در بخش بهترین تک تصویر از حیوانات و حیات‌وحش

  • نام عکاس: لارنس ووستر
  • کشور عکاس: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • مکان تصویر: استرالیا

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

ومباتز‌ها، حیواناتی پاکوتاه و عضلانی هستند که به استرالیا تعلق دارند. طول آن‌ها با دم‌های کوچک تقریبا یک متر، و وزن آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم است. این موجودات از عکس گرفتن به‌شدت گریزان هستند. من از یافتن طعمه‌های عکاسی راحت‌تر در پارک ملی کوهستان گهواره هیجان‌زده شدم.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: جوردی کوهن
  • کشور عکاس: اسپانیا
  • مکان تصویر: کانور، کرالا، هند

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این تصویر، پرتره‌ی پسری در حین آموزش کالارای پایاتو است. این ورزش، یکی از ورزش‌های رزمی است که پیشینه‌ی آن به جنوب هند بازمی‌گردد. این هنر رزمی شامل پرهیزهای غذایی، ضربه‌های خاص، استفاده از سلاح، انجام حرکات از پیش تعیین‌شده و روش‌های درمان زخم بوده است. یکی از مکان‌هایی که می‌توان به تماشای این مراسم اجرای این هنر رزمی نشست، مرکز کداسانادن کالاری است. همچنین با بازدید از شهر کوچی نیز می‌توان با این هنر رزمی آشنا شد.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: ریچارد لی
  • کشور عکاس: چین
  • مکان تصویر: کامچاتکا، روسیه

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

تخم‌ریزی ماهی قزل آلا در دریاچه‌ی زیر آتشفشان کامچاتکا در ماه جولای و آگوست اتفاق می‌افتد. تخم‌ریزی که خوشمزه‌ترین غذا را برای خرس‌های قهوه‌ای فراهم می‌کند. در این تصویر، خرس قهوه‌ای ایستاده برای ماهی قزل‌آلا کامچاتکا، شبیه یک انسان عجیب وغریب به نظر می‌رسد؛ اما در واقع بدنبال ماهی در دریاچه است. نخستین انسان‌ها در حدود چهار تا سه هزار سال پیش از میلاد وارد کامچاتکا شدند. پیش از ورود روس‌ها به این شبه جزیره، تقریبا نیمی از جمعیت آن را قوم کوریاک تشکیل می‌داد. در دوره‌ی اتحاد جماهیر شوروی به خاطر وجود پایگاه‌های نظامی، کامچاتکا از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۱ یک منطقه ممنوعه برای ورود خارجی‌ها شد. از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، جمعیت کامچاتکا رو به کاهش گذاشته است. گردشگری از اوایل دهه ۹۰ و با مجاز شدن سفر خارجی‌ها اهمیت پیدا کرده است اما به دلیل فاصله‌ی زیاد شبه‌جزیره از اروپا و شمال امریکا، شمار گردشگران هم‌چنان کم باقی‌مانده است.

برگزیده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عکاس: خورخه باسلار
  • کشور عکاس: پرتغال
  • مکان تصویر: پرتغال

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

ابیلو دا فونسسا، همیشه یک کشاورز در مورتوسای پرتغال بوده است. او اکنون بیش از هشتاد سال سن دارد و بیشتر وقت خود را در مراقبت از حیوانات خود به صرف کرده است.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

undefined
  • نام عکاس: جوشوا هولکو
  • کشور عکاس: استرالیا
  • مکان تصویر: مغولستان

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

گربه‌ی پالاس، یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است. این جانور تقریبا کمی بزرگتر از اندازه‌ی یک گربه‌ی خانگی است و دارای حدود ۶۰ سانتی‌متر طول (بدون احتساب دم ۲۵ سانتی‌متری‌اش) و به‌طور متوسط ۳٫۶ کیلوگرم وزن است. رنگ موهای بدنش خاکستری روشن یا زرد تیره همراه‌با نوارهای عمودی است که گاهی در میان موهای انبوه و متراکم بدن، دیده نمی‌شوند.گربه‌ی پالاس، شکل‌های گوناگونی دارد که آن را از دیگر گربه‌سانان متمایز می‌سازد. چشمان گرد این جانور، برجسته‌ترین ویژگی‌اش به‌شمار می‌آید. پاهایش کوتاه هستند، سرین‌اش نسبتا بزرگ است و موهایش بلند و انبوهند. این گربه با آگاهی از موقعیت من، با کنجکاوی و بدون ترس به تماشای من نشست. من نیز به آرامی تغییر مکان دادم تا زاویه‌ی مناسب را برای عکاسی از او به دست آورم.

 برنده در بخش بهترین تک تصویر از حیوانات و حیات‌وحش

  • نام عکاس: پاولوس اوانجلیدیس
  • کشور عکاس: یونان
  • مکان تصویر: فیجی

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

فیجی با نام رسمی جمهوری جزایر فیجی، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی است که از نظر گردشگری در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و هر ساله افراد مشتاق زیای جذب آن می‌شوند. فیجی در دو هزار کیلومتری جزیره‌ی شمالی نیوزیلند، در منطقه‌ی ملانزی قرار دارد و پایتخت آن «سووا» است.وانوآتو از غرب، کالدونای جدید از جنوب غرب، جزایر کرمادک از جنوب شرق، ساموآ از شرق، والیس و فوتونای از شمال شرق و تووالو از شمال، نزدیک‌ترین همسایه‌‌های فیجی به شمار می‌روند. تالاب بقا در فیجی، یکی از جاذبه‌های گردشگری این مکان محسوب می‌شود. در این تصویر که در این مکان ثبت شده است، ماهی‌ها به کوسه برای پیمایش و تمیز کردن او کمک می‌کنند.

برنده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عکاس: ادی ورلوس
  • کشور عکاس: بلژیک
  • مکان تصویر: نامشخص

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این بخشی از مجموعه تصاویر من، درباره‌ی از دست دادن ذهن و قدرت تفکر است که در ابتدای بحران کووید در سال ۲۰۲۰ گرفته شده است. یک دوره‌ی عجیب، اما از جهاتی نیز بسیار جذاب. این عکس از یهودیان فوق ارتدوکس است که در طوفان (زندگی خود) به طرز غیرمعمول از آزادی خود لذت می‌بردند و از قرنطینه گریخته بودند.یهودیت ارتدکس یکی از شاخه‌های اصلی یهودیت است که بر تفسیر آموزه‌ها و متون مذهبی تأکید دارد. یهودیت ارتدکس سختگیرانه تر از بقیه شاخه‌های یهودیت است. اغلب پیروان آن، تلمود و متون خود را از جانب خدا می‌دانند و بیشتر به آن رجوع می‌کنند. 

برگزیده در بخش بهترین تک تصویر از حیوانات و حیات‌وحش

  • نام عکاس: الکسی اس ساچوف
  • کشور عکاس: آلمان
  • مکان تصویر: اندونزی

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این تصویر شبیه کاپیتان کوچک سفینه‌ای فضایی و تصویر ماهی کوچکی است که در حال تغذیه از پلانکتون‌ها است که صخره خرچنگی آن‌ها را جمع کرده است. عکس شبی در دریای آزاد گرفته شده است.

برنده‌ی عکاس سفر جوان سال

  • نام عکاس: نیلی لارمور
  • کشور عکاس: ایرلند
  • مکان تصویر: پاکستان

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

مسجد وزیر خان از قرن هفدهم در شهر لاهور پاکستان واقع‌شده و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این شهر محسوب می‌شود. مسجد هم در داخل و هم در بیرون، با نقاشی و کاشی‌های نقاشی، به رنگ‌های آبی، سبز، نارنجی، زرد و بنفش تزیین‌شده است. این دیدگاه از بالا به بازار کشمیری یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط در لاهور است.مسجد وزیرخان از طلوع آفتاب برای نمازگزاران آزاد است و بعضی از اوقات مردم برای گفت‌وگو با مراقبی که با افتخار از این مسجد محافظت می‌کند، در این محل مشاهده می‌شوند. مسجد وزیرخان یکی از زیباترین مساجد در پاکستان است که با طاق های آراسته‌ی خود از ساختمان اصلی به حیاط نماز منتهی می‌شود.

برنده‌ی کلی

  • نام عکاس: ولادیمیر الکسیف
  • کشور عکاس: روسیه
  • مکان تصویر: شبه جزیره یامال، روسیه

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید: 

برای مردم بومی شمال دور (بخشی از روسیه که فراتر از دایره‌ی قطب شمال واقع شده است)، داشتن گوزن مساوی با داشتن ثروت است. برای مردم این نواحی، گوزن شامل غذا، مسکن، پوشاک و حمل‌ونقل است. کودکان از سنین بسیار کم می‌دانند که چگونه با سورتمه‌های مخصوصی که نارتا نامیده می‌شوند‌، گوزن‌های شمالی را برانند.

برنده در بخش طبیعت، زندگی دریایی، حیات‌وحش

  • نام عکاس: مارکو اشتاینر 
  • کشور عکاس: اتریش
  • مکان تصویر: مالدیو

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

در این تصویر، یک ماهی پرنده هنگام شیرجه رفتن در آب سیاه به تصویر کشیده شده است. من از یک شاتر بسیار آهسته استفاده کردم تا حرکت این ماهی پرنده مانند را به دست آورم. در آن روز، سه مورد از این ماهی‌ها را پیدا کردیم و چند روز دیگر نیز تعداد دیگری از آن‌ها پیدا شد که برای ما بسیار جالب بود؛ زیرا قبلا هرگز در مالدیو چنین چیزی ندیده بودیم.

تقدیرشده در بخش نمونه آثار مردم جهان

  • نام عکاس: پایپر مکای
  • کشور عکاس: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • مکان تصویر: اتیوپی

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این تصویر جمع شدن زائران در سنت جورج، یکی از یازده کلیسای یکپارچه سنگ تراش شده در لالیبلا‌ی اتیوپی را به تصویر می‌کشد. نام اصلی این کلیسا «روها» یا «واروار» است و اخیرا با نام مدرن «لالیبلا» شناخته می‌شود. این کلیسا از تراشیدن زمین‌های رس و خاک‌های آتشفشانی در قرن دوازده میلادی پدید آمده است و آن را به‌عنوان هشتمین عجایب روی زمین هم لقب داده‌اند.این کلیسا در گودالی به طول وعرض ۲۵ متر و عمق ۳۰ متر ایجاد شده و آن را شاه اتیوپی موسوم به لالیبلا ساخته است؛ به‌همین‌دلیل، امروزه با این نام نیز شناخته می‌شود. باتوجه‌به امکانات قرن دوازدهم میلادی، ساختن ساختمانی به ارتفاع ۳۰ متر امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین شاه اتیوپی برای دستیابی به هدفش ازطریق کندن ساختمان از سنگ‌های سخت زیر پایش استفاده کرده است.

نایب‌قهرمان در نمونه آثار مناظر و عناصر زمین

  • نام عکاس: اسکات پورتلی
  • کشور عکاس: استرالیا
  • مکان تصویر: استرالیای جنوبی

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

دریاچه‌ی ایر، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی نمک استرالیا است؛ اما به‌طور متوسط ​​هر هشت سال فقط با آب پوشانده می‌شود. این دریاچه در زمان پر‌آبی، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی استرالیا به حساب می‌آید. دریاچه‌ی ایر در ایالت استرالیای جنوبی قرار گرفته است و در سال ۱۸۴۰ فردی به نام ادوارد اِیر آن را مشاهده و گزارش کرد. این دریاچه در هفتصد کیلومتری شمال آدلاید قرار گرفته است.این دریاچه، کم ارتفاع‌ترین منطقه در استرالیاست و سطح آن از دریاهای آزاد پانزده متر پائین تر است. مساحت دریاچه در فصل پر آبی، ۹۵۰۰ کیلومتر مربع است و ارتفاع آب در آن به‌طور متوسط حدود یک و نیم متر است. زمانی‌که دریاچه پر است، دارای سطح شوری (آب) مشابه آب دریا است؛ اما از آنجا که دریاچه خشک می‌شود و آب تبخیر می‌شود، شوری نیز افزایش پیدا می‌کند.

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: جاناتان استوکس
  • کشور عکاس: انگلستان
  • مکان تصویر: اسپانیا

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این تصویر در بار لاس ترزاس، سویل، اسپانیاس ثبت شده است. سه نفر روی یک میز کوچک، میان فضای داخلی نامرتب پوسترها و نقاشی‌های قدیمی، بشقاب‌ها و سبدهای غذایی و یک ردیف گوشت جامون پخته شده‌ی آویزان از بالای میز نشسته‌اند و گفت‌وگو می‌کنند.

برنده‌ی عکاس جوان سال ( چهارده سال و کمتر)

  • نام عکاس: میگل سانچز گارسیا (یازده ساله)
  • کشور عکاس: اسپانیا
  • مکان تصویر: مادرید، اسپانیا

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

این عکس، تصویری از جنگل هرریا سن لورنزو د ال اسکوریال در مادرید اسپانیا است. جنگلی رویایی اما در عین حال واقعی که در دهستان سن لورنزو د ال اسکوریال در مادرید (بخش خودمختار) واقع شده‌ است. سن لورنزو د ال اسکوریال ۵۶ کیلومتر مربع مساحت و هجده هزار نفر جمعیت دارد و ۱۰۳۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌ است. 

برگزیده در نمونه آثار گردشگری

  • نام عکاس: آلسیو مسیانو
  • کشور عکاس: ایتالیا
  • مکان تصویر:

عکاس در توضیح این تصویر می‌گوید:

دیدن نورهای شمالی در جزایر فارو آسان نیست. در زمستان هوای نامساعد بسیار رایج است و آسمان این جزیره، اغلب ابری است. برای ثبت این تصویر، ماشین را پارک کردم، رادیو را روشن کردم، صندلی را پایین آوردم، خودم را با پتو پوشاندم و چند ساعت منتظر ماندم. این عکس را حدود ساعت ۱۲ نیمه‌شب گرفتم اما تا ساعت چهار صبح در این مکان ایستادم و از آن لذت بردم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات