جایزه عکاسی کمدی حیات وحش ۲۰۱۹

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
در این مقاله، برگزیدگان مرحله‌ی فینال «جوایز عکاسی کمدی حیات وحش ۲۰۱۹» را مشاهده خواهید کرد؛ تصاویری دیدنی از حیواناتی که با بازیگوشی به دوربین لبخند می‌زنند و در یک لحظه، تصویر جالبی از آن‌ها توسط عکاس ثبت می‌شود.
تبلیغات

عکاسی از حیوانات، یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی است و سالانه مسابقات بسیاری با حضور عکس‌هایی از حیوانات در سراسر جهان برگزار می‌شود. بااین‌حال عکس‌برداری از حیوانات چالشی بسیار سخت و دشوار است؛ زیرا شما با سوژه‌های غیر قابل پیش‌بینی روبه‌رو هستید که تمایلی به انجام دادن پیشنهاد‌های شما ندارند و ژست‌های دلخواه خود را می‌گیرند. برای مثال، شما نمی‌توانید به حیوانات بگویید بی‌حرکت بنشینند و به دوربین لبخند بزنند و روی دوربین شما تمرکز کنند. آن‌ها در بسیاری از موارد از کودکان بازیگوش‌تر هستند و شما باید آمادگی ثبت رفتار و حرکات آن‌ها را در لحظه داشته باشید. در بسیاری از مواقع و در لحظات عکس‌برداری، حیوان به سمتی حرکت می‌کند که عکاس انتظار ندارد. علاوه بر این، آن‌ها به هیچ عنوان واکنش خوبی به نور فلاش دوربین عکاسان ندارند و در این مواقع با چشم‌های بسته فرار می‌کنند. به همین دلیل لازم است بیشتر موارد عکاسی با نور طبیعی و نورسنجی‌ حرفه‌ای انجام شود. حال تصور کنید ثبت عکس‌ خنده‌دار از حیوانات چه زحمتی می‌طلبد؟ همیشه مخاطبان به‌ دنبال دیدن عکس‌ها و شکار لحظات حیوانات هستند و ثبت یک لحظه به‌خصوص از آن‌ها می‌تواند بسیار فرح‌بخش و شایسته‌ی توجه باشد.

  • موجودات زمینی سری الکس واکر
  • طیف موجودات در هوا
  • عکس خردسال ThinkTank
  • پرتفولیوی شگفت‌انگیز اینترنت
  • زیر آب Olympus
  • کلیپ‌های ویدیویی

مسابقه‌ی عکاسی کمدی حیات وحش ۲۰۱۹ که پنجمین دوره‌ی آن در سال ۲۰۱۹ برگزار شد، هم از نظر فنی و هم از نظر کمدی، همه را با کیفیت عالی شرکت‌کنندگان به وجد آورد. بااین‌حال به گفته‌ی بنیان‌گذاران جوایز عکاسی، پشت این مسابقه‌ی به‌ظاهر سرگرم‌کننده، پیام مهمی وجود دارد. پاول جونسون هیکس و تام سولام در وب‌سایت خود نوشته‌اند همه چیز در این مسابقه، به حفاظت مرتبط است. به گفته‌ی بنیان‌گذاران این مسابقه، هدف از برگزاری این دوره، به دست گرفتن پرچم محافظت از حیات وحش است. آن‌ها می‌گویند: «ما می‌خواهیم شما پرچم حفاظت از حیات وحش را به دست بگیرید. بر طبل بکوبید، سنج بزنید و سروصدایی ایجاد کنید. ما باید این خبر را که حیات وحش در سراسر جهان در معرض خطر است، گسترش دهیم. ما نیاز داریم کاری برای نجات محیط ‌زیست انجام دهیم.» آن‌ها برای شروع وب‌سایت bornfree.org.uk را معرفی کرده‌اند که برای آغاز قدم برداشتن برای حفاظت از محیط ‌زیست، می‌توان به آن مراجعه کرد.

با توجه ‌به بالا بودن سطح رقابت در پنجمین دوره‌ی این مسابقه، داوران با یک کار تقریبا غیر ممکن رو‌به‌رو شد‌ه بودند. داوران نهایتا ۴۰ فینالیست برای این مسابقه در نظر گرفتند. ورود به این مسابقه برای عموم رایگان است. برنده‌ی این مسابقه، جایزه‌ی یک هفته سافاری در کنیا برای دو نفر با سری الکس واکر را دریافت می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت عکس کمدی حیات وحش مراجعه کنید. 

۱. بحث خانوادگی

وب‌سایت «boredpanda» در مورد مسابقه‌ی جوایز عکاسی کمدی حیات وحش، مصاحبه‌ای با تام سالوم (یکی از بنیان‌گذاران این مسابقه)‌ انجام داد. سالوم در این مصاحبه اعلام کرد که ورودی‌های این سال، بهترین انتخاب‌ها از برگزیدگان نهایی هستند که تاکنون در این مسابقه وجود داشته است. او این مسابقه را بدون مرز نامید و ورودی‌های آن را از ۸۰ کشور و بیش از هزاران عکس اعلام کرد.

سالوم می‌گوید: «عکاسان حیات وحش ترکیبی از حدود ۳۰ درصد افراد حرفه‌ای و ۷۰ درصد افراد آماتور هستند. پیام کلیدی ما در مسابقه این است که همه می‌توانند برای کمک به حفاظت از محیط ‌زیست انجام تلاش کنند. نیازی به یک تلاش بزرگ نیست؛ بلکه حتی اندکی از تلاش هر یک از ما کافی است تا تغییر بزرگی ایجاد کنیم.»

۲. اوه وای!

در گذشته به حفاظت از محیط ‌زیست توجه جدی صورت نمی‌گرفت؛ اما امروزه به لحاظ اهمیت و خطراتی  که محیط ‌زیست را تهدید می‌کند، هم دو‌لت‌ها و هم سازمان‌های بین‌المللی با برگزاری کنفرانس‌ و تصویب کنوانسیون‌های مربوط، به حفاظت از محیط ‌زیست توجه بیشتری دارند. انجام بسیاری از کارها برای حفاظت از محیط ‌زیست، بسیار آسان است. سالوم می‌گوید مثلا محصولی که روغن نخل دارد خریداری نکنید؛ زیرا مزارع روغن نخل جنگل‌های بارانی را از بین می‌برد و بر آب‌وهوای جهان تأثیر می‌گذارد. همچنین لازم است بدانید که فرآورده‌های ارگانیک به دلیل برخورداری از نیترات کم، هم برای محیط ‌زیست کم‌ضرر هستند و هم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند و بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. این محصولات حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند.

اگر هنگام سفر با افرادی مواجه شدید که از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی موجود در طبیعت بهره‌ی اقتصادی می‌برند، به هیچ عنوان از آن‌ها خرید نکنید و مستندات موجود را سریعاً به یگان حفاظت از محیط ‌زیست منطقه اطلاع دهید.

 ۳. جغد خوشحال برفی

سالوم می‌گوید تلاش کنید از محصولات غیر قابل بازیافت اجتناب کنید. به خودتان مأموریت بدهید. مثلا دوری کردن از خرید هر هفته یک بطری ماست از محصولات غیر قابل بازیافت چطور است؟ این کار به‌سادگی امکان‌پذیر است. همچنین در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. تلاش کنید بعد از هر تعریق کوچکی دوش نگیرید یا دوش‌های کوتاه‌تری داشته باشید و باغ‌های خود را کمتر آبیاری کنید. جالب است بدانید که اگر هنگام مسواک زدن آب را مدام باز نگذاریم، ممکن است بتوانیم از هدر رفتن حدود ۲۰۰ گالن آب به‌صورت روزانه جلوگیری کنیم. با باز گذاشتن آب به‌راحتی بیش از ۱۹ لیتر آب مصرف می‌شود. تصور کنید اگر همه‌ی ما تمام این کارها را انجام دهیم، میلیاردها میلیارد میلیارد لیتر آب شیرین صرفه‌جویی می‌شود و می‌تواند در رودخانه ها سرازیر شود. این آب می‌تواند ماهی‌ها را سیراب کند، دریاچه‌ها را نجات دهد و باعث شکوفایی جنگل‌ها و درختان و گیاهان شود. جنگلی که رشد می‌کند و باعث افزایش اکسیژن زمین می‌شود و نقش مهمی در حیات بشریت دارد. با این کار می‌توان خانه و مواد غذایی را برای بسیاری از حیوانات وحشی جهانی تأمین کرد.

۴. ریلکس کردن

کره‌ی زمین دارای منابع محدود و بسیار آسیب‌پذیر است و تهدیدات روبه‌رشد تغییرات اقلیمی، به این معنی است که تمام افراد باید درباره اثراتی که بر محیط می‌گذارند آگاه و در برابر حفاظت از محیط ‌زیست مسئولیت‌پذیر باشند. با تمام شدن منابع طبیعی، حیات روی کره‌ی زمین نامتعادل و سخت خواهد شد و زندگی انسان‌ها و حیوانات به خطر خواهد افتاد. پس باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از زمین انجام دهیم.

مقابله با جنگل‌زدایی یکی از مهم‌ترین راه‌های حفاظت از محیط ‌زیست و بازیافت کاغذ بهترین راه‌ حل برای مقابله با جنگل‌زدایی است. همه‌ی ما می‌توانیم برای جلوگیری از جنگل‌زدایی، زباله‌های مختلف از جمله کاغذ، مقوا، پلاستیک، آلومینیوم و شیشه را بازیافت کنیم و با نوشتن یا چاپ روی هر دو طرف کاغذ نهایت استفاده را از آن داشته باشیم. همچنین بسیار ناراحت‌کننده است که تنها ۱۴ درصد از کل پلاستیک‌های دنیا قابل بازیافت هستند. آیا کسی می‌تواند یک نوآوری انجام دهد و فکری به حال ۸۶ درصد باقی‌مانده از پلاستیک‌ها کند؟ دولت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه باید تلاش کنند تا مردم را به سوی زندگی بدون پلاستیک و استفاده از مواد غیر پلاستیکی تشویق کنند و با تصویب برخی تبصره‌ها و قوانین بهره‌گیری از پلاستیک های یک‌بار مصرف را ممنوع اعلام کنند.

۵. او دقیقا پشت سر من است... نه؟

امروزه بیشتر برندها در حیطه‌ی مد و لباس به صنعت بازیافت توجه بسیاری می‌کنند و در تلاش هستند کالاهای خود را به‌گونه‌ای تولید کنند که امکان بازیافت آن‌ها وجود داشته باشد. پس شما می‌توانید از برندهایی خرید کنید که به تعهداتشان در حفاظت از طبیعت عمل می‌کنند. استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به هیچ عنوان کار دشواری نیست. پس سعی کنید همیشه یک کیسه‌ی ‌پارچه‌ای همراه خود داشته باشید تا خریدهای خود را در آن قرار دهید. زیرا حتی اگر بدون قصد قبلی به خرید بروید، می‌توانید به‌جای کیسه‌ی پلاستیکی، آن را در کیف خود قرار دهید. حتی‌الامکان از گرفتن کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنید.

۶. گوزن کوهی؟ کدام گوزن کوهی؟

با توجه ‌به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. حفاظت از محیط ‌زیست باید به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها وظیفه دارند محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط ‌زیست ایجاد کنند. از سال ۱۹۶۰، جنبش‌های فعال زیست‌محیطی ایجاد شده‌اند که از مسایل مختلفی در این زمینه اطلاع دارند. هیچ توافقی در مورد میزان اثر فعالیت‌های انسانی روی محیط ‌زیست وجود ندارد و اقدامات حفاظتی گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. حفاظت از محیط ‌زیست تحت تأثیر سه فاکتور درهم‌آمیخته‌ است: قوانین زیست‌محیطی، اخلاق و آموزش و پرورش.

هر کدام از این سه فاکتور، هم در سطح تصمیمات بین‌المللی و هم در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی، بر محیط ‌زیست تأثیر می‌گذارند. برای اینکه حفاظت از محیط ‌زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع در این زمینه‌ها پیشرفت ککنند و تصمیمات زیست‌محیطی بگیرند.

۷. ببخشید

شاید در نگاه اول کارهایی که گفته شد، فعالیت‌های ساده‌ای به ‌نظر برسند؛ اما با همین کارهای ساده می‌توان به محیط و آنچه در آن اتفاق می‌افتد اهمیت داد. شما به‌عنوان مثال می‌توانید دوستان و خانواده‌ی خود را در مورد برخی از موارد ساده‌ای که در بالا ذکر شد، تشویق کنید. در مورد حفاظت از محیط ‌زیست در رسانه‌های اجتماعی، میهمانی‌ها و محل کار صحبت کنید. سازمان‌های حفاظتی بسیار عالی پیدا کنید و ازطریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

محدودیت دسترسی خانواده‌ها به آموزش‌های محیط زیستی و کم‌رنگ بودن برنامه‌های آگاهی‌بخش برای مردم، موجب جهالت و غفلت شهروندان نسبت به حفاظت از محیط ‌زیست شده است. ناراحت‌کننده است که فعالیت رسانه‌های صوتی و تصویری و نشریات همگانی نیز نسبت به آگاهی‌بخشی مضرات آلودگی محیط ‌زیست و ارائه‌ی راهکار به شهروندان، بسیار اندک است. پس شما به‌عنوان یک فرد مسئول می‌توانید برای نماینده‌ی شهر و استان خود نامه و ایمیل بنویسید و آن‌ها را برای کمک به حیوانات وحشی در سراسر جهان و محیط زندگی خود تشویق کنید. شما صدا دارید؛ همه‌ی ما صدا داریم. پس برای استفاده کردن از آن نترسیم.

۸. دزدیدن زندگی توسط...

۹. آرزوهای سنجاب

۱۰. سلام

۱۱. چست بامب (حرکتی برای سلام یا جشن که در آن دو نفر می‌پرند و سینه‌های خود را به هم فشار می‌دهند)

۱۲. هشدار: علامت‌گذاری قلمرو

۱۳. خستگی دوشنبه صبح

۱۴. یک دو سه چهار پنج... دارم میام دنبالت!

۱۵. سلام

۱۶. استیو خنده‌دار

۱۷. خنده‌ی گورخر

۱۸. انسان فضایی

۱۹. رقصیدن... آره

۲۰. روز پر از بدشانسی

۲۱. چه کسی بادام‌زمینی دوست دارد؟ سنجاب‌ها در دانشگاه میشیگان

۲۲. پیشنهاد ناپسند

۲۳. اسکیت روی یخ یک زوج

۲۴. والتز اشتباه

۲۵. بودن یا نبودن؟

۲۶. پنهان

۲۷. موج‌سواری در جنوب اقیانوس اطلس

۲۸. کم‌نظیر

۲۹. این پرنده است یا هواپیما؟

۳۰. گمشده

۳۱. صبر کن!

۳۲. مبارزه از طریق قلقلک دادن سمور دریایی

۳۳. شیر

34. آهسته راه رفتن در مسیر

۳۵. آغوش من بازه!

۳۶. بچه‌های گریزلی

۳۷. دنبال چی می‌گردی؟

۳۸. هیپ‌هاپ خرگوش‌ها

۳۹. ماهیگیری بابون

ما باید افرادی که برای تفریح به طبیعت می‌آیند آگاه کنیم تا به جز رد پا، اثر دیگری از خود به‌جای نگذارند. مهم‌ترین کاری که هر فرد می‌تواند جهت حفظ محیط ‌زیست انجام دهد این است که لحظات خود را با عکاسی ثبت و از یادگاری نوشتن روی درختان پرهیز کند، همچنین باید از برداشتن هر گونه نمونه جانوری، گیاهی، فسیل‌ و.. جداً خودداری کرد. لازم است هر شخصی آگاه باشد که با سرپیچی از قوانین به چرخه‌ی اکوسیستم لطمه وارد می‌کند و ردپای انسانی خود را در محیط ‌زیست به‌جای می‌گذارد.

امروزه مردم بر این باور هستند که وظیفه‌ی حفاظت از محیط ‌زیست بر عهده‌ی دولت و فعالان محیط ‌زیست است؛ اما باید بدانید که این یک بهانه و باور غلط است تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. کره‌ی زمین متعلق به همه‌ی ما است و اگر ما انسان‌ها به فکر زمین نباشیم چه کسی از آن محافظت خواهد کرد؟ پس بهتر آن است هر شخص به نوبه خود، در حفاظت از محیط ‌زیست برای زندگی بهتر خود و نسل‌های آینده تلاش کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات