برندگان مسابقه عکاسی Shot on iPhone اپل مشخص شدند

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام داورانی زبده از سراسر دنیا، برترین تصاویر مسابقه‌ی بزرگ Shot on iPhone اپل را مشخص کردند. در ادامه یکایک این تصاویر را موردبررسی قرار می‌دهیم.
تبلیغات

مسابقه‌ی عکاسی Shot on iPhone اپل از مدت‌ها پیش به‌صورت رسمی آغاز شد و افرادی از سراسر دنیا با شرکت در این مسابقه، دنیای پیرامون‌شان را از دریچه‌ی آیفون‌ها به‌تصویر کشیدند. اپل در آن زمان اعلام کرد که قصد دارد برترین‌ عکس‌های این مسابقه را در بیلبوردهای تبلیغاتی خود قرار دهد.

به‌همین خاطر در ماه ژانویه‌ی گذشته پیرامون این موضوع که آیا اپل برای استفاده از این تصاویر در تبلیغاتش، به کسانی که آن‌ها را ثبت می‌کنند پولی پرداخت می‌کند یا خیر، بحث‌و‌جدل شکل گرفته بود. این شرکت در واکنش به این موضوع، سریعا اطلاعیه‌ای منتشر و در آن تأیید کرد که به صاحبان این عکس‌ها، هزینه‌های مربوطه را پرداخت خواهد کرد. 

این مسابقه‌ی بزرگ هم‌اکنون به‌اتمام رسیده و اپل برترین تصاویر ثبت‌شده را انتخاب کرده است. در بین برندگان این مسابقه، افرادی از کشورهای مختلفی در سراسر دنیا به‌چشم می‌خورند. درضمن انتخاب بهترین تصاویر، توسط هیئتی متشکل از چندین داور شناخته‌شده‌ی بین‌المللی انجام شده که اسامی آن‌ها به این‌شرح است: پیت سوزا، آستین مان، اَنِت دگراف،‌ لویسا دور، چِن مَن، فیل شیلر، کایان درَنس، بروکس کرَفت، سباستین ماریناو-مِس، جان مک‌کارمَک و اَرِم داپلِسیس.

در ادامه می‌توانید تصاویر برنده‌ی مسابقه‌ی یادشده را به‌همراه نظر برخی از داوران منتخب در مورد آن‌ها، ملاحظه کنید. توجه داشته باشید که همه‌ی این تصاویر برنده هستند و ترتیبی در بین آن‌ها وجود ندارد.

برای دیدن هر تصویر در کیفیت اصلی، روی آن کلیک کنید

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس مکس توسط الکس جیانگ از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

چن من: «این، عکسی است پر از رنگ‌های دوست‌داشتنی که در بطن آن، داستان‌های زیادی نهفته است. روی عکس بزرگ‌نمایی کنید تا جزئیات هر خانواده را با داستان منحصربه‌فردشان ببینید. سبد بسکتبال درست در بخش میانی این عکس جای گرفته است و داستان‌های بیشتری را به آن تزریق می‌کند.»

انت دگراف: «داستان‌سرایی در هنر معماری. [این عکس به‌خوبی نشان می‌دهد که] در پشت دیوارهای یک ساختمان معمولی در شهری ناشناخته، زندگی جریان دارد. رنگ‌های سرزنده و حضور سبد بسکتبال دقیقا در وسط عکس! عکاس چشمان تیزبینی داشته است.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس مکس توسط بلیک ماروین از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

آستین مان: «گرفتن چنین عکسی نیازمند صبوری زیاد و زمان‌بندی بی‌نقص است و به‌لطف قابلیت Smart HDR و البته سرعت بالای آیفون در ثبت تصویر، هم می‌توانیم دو چشم این راکون را ببینیم و هم سایه‌های عمیق داخل این محیط برای‌مان قابل‌رؤیت هستند. قبلا گرفتن چنین عکسی در نور طبیعی، تقریبا غیرممکن بود.»

فیل شیلر: «لحظه‌ی نگاه مستقیم راکون به عکاس، شگفت‌انگیز است. با دیدن این صحنه، گفتن این جمله از سوی راکون در ذهن‌مان تداعی می‌شود «اگر به‌آرامی عقب بروی و بیخیال شوی، هیچ‌کدام‌مان آسیب نخواهیم دید». استفاده از جلوه‌ی سیاه‌و‌سفید برای این عکس، کار بسیار مناسبی بوده است. به‌علاوه، فوکوس کردن روی راکون و ورودی تنه‌ی خالی این درخت قدیمی، لحظه‌‌ای جذاب از توقف زمان را به‌تصویر می‌کشد.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس مکس توسط دَرِن سو از سنگاپور

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

فیل شیلر: «انعکاسی که در نگاه اول شبیه نقاشی به‌نظر می‌رسد و در آن، دو دنیا با یک‌دیگر اصابت کرده‌اند. با دیدن این عکس قطعا از خودتان خواهید پرسید که چگونه و دقیقا در کجا ثبت شده است. پرنده‌ای که در گوشه‌ی تصویر درحال پرواز کردن است، تنها نشانه‌ی زندگی را در این ترکیب سورئال، دربرابر چشمان‌مان قرار می‌دهد.»

چن من: «اعوجاج و انعکاس در زاویه‌ای عجیب‌و‌غریب. با دیدن این عکس، حس شگفت‌انگیزی در شما ایجاد می‌شود.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۷ توسط نیکیتا یاروش از بلاروس

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

آستین مان: «نکته‌ای که مرا عاشق عکس بالا می‌کند، این است که شدیدا دست‌یافتنی است. به‌بیانی بهتر، برای گرفتن تصاویر زیبا، لزوما مجبور نیستید به جایی مثل ایسلند سفر کنید. این سوژه‌های زیبا، همان‌جا زیر بینی‌تان هستند! نحوه‌ی تقاطع خطوط، رنگ‌های پر‌جنب‌و‌جوش و کنار هم قرار گرفتن نشانه‌هایی از تازگی و قدیمی‌بودن، همه و همه این عکس را به اثری عالی تبدیل کرده‌اند.»

لویسا دور: «عاشق بی‌آلایشی این عکس هستم. ترکیب‌بندی،‌ نورپردازی، جزئیات و خلاصه همه‌چیز خوب به‌نظر می‌رسند. در همین‌حین است که متوجه ترک کوچکی در تصویر می‌شوید و با خود فکر می‌کنید که چه اتفاقی در آنجا افتاده است؟ اصلا این مکان کجا است؟ چه کسی آنجا بوده؟ برای شخص من، یک عکس خوب صرفا عکسی نیست که جلوه‌ی زیبایی دارد، بلکه عکسی است که شما را را به فکر کردن وادار می‌کند؛ به‌گونه‌ای که نتوانید از فکر کردن دست بردارید.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ توسط دینا الفاسی از رژیم صهیونیستی

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

سباستین ماریناو-مِس: «عاشق این مورد هستم که گودال آب قلب‌شکل، دورتادور سوژه را فرا گرفته است. همچنین درحالی که سوژه به‌عجله به راه خود ادامه می‌دهد، بخش کوچکی از دنیای پیرامون را در پس‌زمینه‌ی این گودال می‌بینیم.»

بروکس کرفت: «یک چشم‌انداز منحصربه‌فرد و عکسی جدید در دسته‌ی محبوب تصاویر انعکاسی. اینکه سوژه را به‌طور کامل در عکس می‌بینیم، نکته‌ی مثبتی است و من آن را می‌پسندم، البته نمی‌شود مطمئن بود که این عکس دقیقا چگونه ثبت شده است. گودال آب، فرمی همچون قلب به‌خود گرفته و تقارن دل‌نشینی با سوژه‌ی اصلی دارد. عمق میدانی که آیفون اپل در حالت معمولی عکاسی ایجاد می‌کند، ثبت چنین تصویری را امکان‌پذیر کرده است. یک دوربین DSLR برای زوم مناسب و گرفتن چنین عکسی، احتمالا کمی به زمان بیشتری نیاز پیدا می‌کرد.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۸ پلاس توسط الیزابت اسکاروت از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

بروکس کرفت: «پرتره‌ای که در یک منظره‌ی چشم‌نواز،‌ شگفتی دوران کودکی را به‌تصویر می‌کشد. این تصویر دارای ترکیب‌بندی فوق‌العاده‌ای است؛ این ترکیب‌بندی هم هویت کودک و هم تجربه‌ی او از قرارگرفتن در این محیط را، نشان می‌دهد.»

پیت سوزا: «پرتره‌ای عالی و استفاده‌ی درست از پس‌زمینه برای بیان هدف اصلی عکس. چهره‌ی این کودک در مکان مناسبی از عکس جای گرفته است، به‌گونه‌ای که پس‌زمینه به‌خوبی دیده می‌شود و این درحالی است که حواس‌مان از سوژه‌ی اصلی پرت نمی‌شود. این منظره برایم آشنا است، احتمالا قبلا دقیقا در همان نقطه حضور داشته‌ام. اما این تصویر، شبیه هیچ تصویر دیگری که از این منطقه ثبت شده باشد، نیست.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس توسط اندرو گریسورلد از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر چند تن از داوران در مورد عکس بالا

جان مک‌کارمک: «کاملا معلوم است که روی این عکس حسابی فکر شده؛ الگوی پس‌زمینه باعث همبستگی هرچه بیشتر عکس می‌شود و نسخه‌های کوچک‌تر از همان الگو در قطره‌های آب، جذابیت بصری خاصی ایجاد کرده است. استفاده‌ی خلاقانه از عمق میدان در این عکس،‌ بی‌نظیر است.»

سباستین ماریناو-مِس: «ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی بسیار منحصربه‌فرد برای بازی با قدرت بالای آیفون ۱۰ اس در عکاسی. جالب‌توجه‌ترین نکته‌ی این عکس برای من، پس‌زمینه‌ی آن است که به‌خوبی بزرگ‌نمایی شده و در تک‌تک‌ قطرات کوچک آب دیده می‌شود. دوست دارم بدانم الگوی پس‌زمینه، دقیقا متعلق به چه چیزی است.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس مکس توسط برنارد آنتولین از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر یکی از داوران در مورد عکس بالا

کایان درَنس: «منظره‌ی بالا در نگاه اول همچون یک صحنه‌ی ساده به‌نظر می‌رسد، اما استفاده از جلوه‌ی سیاه‌و‌سفید انتخابی هوشمندانه بوده است؛ انتخابی که این منطقه را با حال و هوای دیگری به‌تصویر می‌کشد. جلوه‌ی سیاه‌و‌سفید به خودنمایی کنتراست دراماتیک ابرها و محیط اطراف، کمک شایانی کرده است.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۱۰ اس توسط لایادی دارماوان از ایالات متحده‌ی آمریکا

نظر یکی از داوران در مورد عکس بالا

لویسا دور: «این منظره برای من، حس یک پرتره‌ی قدیمی را تداعی می‌کند. بافت کوه‌ها استعاره‌ای یک صورت چروک‌خورده‌ی کهنسال است. چیزی در مورد این عکس وجود دارد که متعلق به بخش ناخودآگاه ذهن است و همین بخش، اصلی‌ترین دلیل علاقه‌ی من به این عکس است. بخشی که نمی‌توانم به‌وضوح آن را برای‌تان شرح دهم.»

ثبت‌شده با گوشی آیفون ۷ توسط رابرت گلَسر از آلمان

نظر یکی از داوران در مورد عکس بالا

کایان درَنس: «این عکس، محدوده‌ی داینامیکی جذابی دارد. در تک‌تک‌ بخش‌های عکس بالا، از چمن‌زار گرفته تا درختان و ابرها، جزئیات نهفته است. آسمان زیبا و رنگ‌بندی لذت‌بخش، این تصویر را دوست‌داشتنی‌تر کرده‌اند.»

این ۱۰ عکس برتر مسابقه‌ی Shot on iPhone، قرار است در بیلبوردهای تبلیغاتی اپل (در برخی شهرهای منتخب) و همچنین فروشگاه‌ها و وب‌سایت رسمی این شرکت، به‌نمایش درآیند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این رابطه چیست؟ آیا شانس خود را برای شرکت در این مسابقه امتحان کردید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات