خالق تصاویر سلفی کیست؟

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با استقبال زیادی که طی سال‌های اخیر از تصاویر سلفی شده است، این پرسش در ذهن افراد ایجاد می‌شود که خالق حقیقی تصاویر سلفی چه کسی بوده است.
تبلیغات

فرقی ندارد که از چه فرهنگی هستید و با چه زبانی صحبت کنید؛ این‌ روز‌ها واژه‌ی سلفی تبدیل به اصطلاحی در تمام کشور‌ها شده است. نزدیک به ۵ سال است که این واژه در فرهنگ‌ها جا باز کرده؛ اما بر اساس تحقیقات انجام‌شده، به‌ نظر می‌رسد که پیشینه‌ی این واژه و عکس‌های این‌چنینی بسیار بیشتر از آن‌ است که اکثریت فکر می‌کنند.

برطبق گفته‌ی سارا بورتون، نخستین استفاده‌ی قابل استناد از واژه‌ی سلفی در سپتامبر سال ۲۰۰۲ توسط شخصی به نام هوپی انجام شده است. گفته‌های سارا بورتون ادعای پیشین شخصی به نام پاریس هیلتون را که مدعی اختراع عکس‌های سلفی بود، نقض می‌کند.

هوپی پیش‌تر در توضیحات عکس خود نوشته است:

به‌ خاطرِ فوکوس [بد] شرمنده‌ام، این یک عکس سلفی است!

اما اگر به سراغ تاریخچه این عکس‌ها برویم، به سال ۱۸۳۹ و شخصی به نام رابرت کرنیلیس از آمریکا می‌رسیم. او برای ثبت عکس زیر که امروزه آن‌ را با نام سلفی می‌شناسیم، نزدیک به ۱۵ دقیقه خود را در جلوی دوربین قرار داده است.

Robert Cornelius

بد نیست در این بین اشاره‌ای به گران‌قیمت‌ترین سلفی ثبت‌شده در تاریخ نیز داشته باشیم. این عکس سلفی که در دهه‌ی ۱۸۵۰ گرفته شد، تصویر اسکار رجلندر، عکاس پیشگام سوئدی‌ را نشان می‌دهد. این‌ عکس بعد‌ها با قیمت ۱۱۵ هزار دلار به فروش رفت.

Oscar Rjlander

نخستین عکس سلفی گروهی در دهه‌ی ۱۹۲۰ میلادی به ثبت رسید. این عکس که روی پشت‌بامی در نیویورک گرفته شد، شامل عکاسان شرکت بایرون می‌شود که در آن زمان یکی از معروف‌ترین استودیو‌های عکاسی در نیویورک بود.

سلفی گروهی / استودیو بایرون

به باور سارا بورتون، عکس‌ سلفی نه به دست یک شخص، بلکه به اجماع جامعه‌ی انسانی و در طی دوران‌های مختلف، به‌مرور جای خود را در میان مردم باز کرده است؛ از همین‌رو نمی‌توان مخترع این نوع عکس‌ها را شخصی خاص دانست.

دیدگاه خود را در این باره با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات