مرور منتخب برندگان مسابقه تصاویر خبری سال ۲۰۱۶ (بخش اول)

سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
تا پیش از شروع فصل جدید مسابقات عکاسی، بی‌مناسبت ندیدیم تا با مرور برگزیدگان پنجاه و نهمین مسابقه‌ی عکاسی خبری که سال گذشته میلادی برگزار شد، همراه شما عزیزان باشیم.
تبلیغات

عکس خبری برگزیده سال ۲۰۱۶، تصویری از پناهجویی است که در حالا بالا رفتن از سیم‌های خاردار در مرز دو کشور صربستان و مجارستان است که توسط عکاسی به نام «وارن ریچاردسون» (Warren Richardson) به ثبت رسیده است.

هیئت داوران مسابقه عکس خبری سال 2016

امسال بنا بر آمار موجود، نزدیک به ۸۳ هزار عکس به این مسابقه ارسال شد که هرکدام به‌دقت مورد بررسی و قضاوت قرار گرفته‌اند. این تعداد تصویر توسط ۵۷۷۵ عکاس از ۱۲۸ کشور جهان ثبت و ارسال شده بودند. برندگان در هشت شاخه مختلف مورد گزینش قرار گرفتند که شامل مشکلات جوامع معاصر، زندگی روزمره، اخبار عمومی، پروژه‌های طولانی‌مدت، طبیعت، مردم، ورزش و اخبار محلی می‌شود.

در ادامه توجه شما را تماشای بهترین تصاویر منتخب این رقابت عکاسی در سال گذشته‌ی میلادی جلب می‌کنیم.

۱.

برنده‌ی جایگاه نخست این رقابت در بخش اخبار روز  وارن ریچاردسون بود. تصویری از یک مرد که در حال عبور دادن یک کودک از روی سیم‌های خاردار در مرز بین دو کشور صربستان و مجارستان است که در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده است. بسیاری از عکس‌های ورودی رقابت سال گذشته، موضوع پناهجویان را در برگرفته و آن را در کانون توجه خود قرار داده بودند، به‌ویژه که بحران پناهجویان به معضلی جهانی مبدل شده و لازم بود که این مسئله از زوایای مختلف مورد توجه قرار گیرد. به هر روی این تصویر نیز توجه هیئت داوران را به خود جلب کرد و به مقام نخست رسید.

این عکاس می‌گوید که برای ۵ روز در کمپ پناهجویان در نزدیکی مرز حضور داشته است. یک گروه دویست نفره از مردم سرانجام به سمت درختان حرکت کردند. آن‌ها ابتدا زنان و بعد کودکان را از روی سیم‌های خاردار عبور دادند و به دنبال آن‌ها پدران خانواده و افراد سالخورده. او اضافه می‌کند که این ماجرا نزدیک به ۵ ساعت به طول انجامید و در این مدت آن‌ها در تمام طول شب، در حال بازی موش و گربه با پلیس بودند. در خلال این شب پرماجرا و در کشاکش این تعقیب و گریز بود که عکاس موفق به ثبت این عکس دیدنی شد. ساعت سه صبح بود و او به خاطر پرهیز از جلب توجه پلیس، نمی‌توانست از نور فلش استفاده کند و به همین خاطر تنها از نور مهتاب برای ثبت این تصویر استفاده کرده است.

۲.

این عکس مهیج و تماشایی در بخش طبیعت موفق به کسب جایزه‌ی سوم شد. این تصویر نمایی از آتشفشان «کولیما»(Colima) در کشور مکزیک را به نمایش گذشته که در حال یک فوران شبانگاهی قدرتمند، با صاعقه و پرتاب تکه‌های سنگ همراه شده است.

این تصویر در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ و در فاصله‌ی ۱۲.۵ کیلومتری از دهانه‌ی این آتشفشان در نزدیکی مردابی به نام «Carrizalillos» در ایالت «کومالا» (Comala) به ثبت رسیده است. این پیچ آذرخشی ترسناک، ظاهرا بیش از ۶۰۰ متر ارتفاع داشت و جزئیات جالب توجه آن به زیبایی در این تصویر که با نوردهی ۸ ثانیه به ثبت رسیده، قابل رؤیت است.

۳.

شاید پیش‌تر نیز این عکس را دیده باشید که برنده‌ی جایزه نخست بخش طبیعت این رقابت شده است. تصویری از یک اورانگوتان بورنئی که در حال بالا رفتن از یک درخت در جنگل‌های گرمسیری واقع در پارک ملّی «گانانگ پالونگ» (Gunung Palung) است که در کشور اندونزی واقع شده‌اند.

تاریخ ثبت این تصویر ۱۲ ماه آگوست سال ۲۰۱۵ است و در جریان یک پروژه‌ که زندگی اورانگوتان‌های وحشی ساکن این پارک را مورد بررسی قرار داده بود، گرفته شد. موجوداتی که این روزها از همه سو در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند؛ از آتش‌سوزی جنگل‌ها گرفته تا تجارت غیر قانونی حیوانات و البته از دست دادن زیستگاه به خاطر فعالیت‌های جنگل‌زدایی گسترده انسان که در نتیجه باعث شده است بسیاری از اورانگوتان‌ها یتیم شوند و سر از مراکز نگهداری درآورند.

۴.

جایگاه دوم در بخش اخبار محلی به این تصویر تعلق گرفت. دیواری از صخره، برف و بهمنی که به سمت کمپ اصلی اورست در کشور نپال در حال حرکت است. رویدادی که باعث تخریب بخش جنوبی این ایستگاه در اواسط روز ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۵ و البته کشته شدن دست کم ۲۲ نفر شد.

این بهمن توسط یک زلزله‌ی قدرتمند ۷.۸ ریشتری ایجاد شد که باعث تخریب گسترده این کشور و البته مرگ هشت هزار انسان و بی‌خانمان شدن بسیاری دیگر شد. بازماندگان این رویداد به دلیل وضعیت بد آب و هوایی نزدیک به ۱۸ ساعت در انتظار رسیدن هلیکوپترهای امدادی بودند، آن‌هم بعد از تحمل شوک شدید و ترس بسیار.

در زمان بروز این فاجعه، این ایستگاه که در ارتفاع ۵۳۶۴ متری واقع شده است، میزبان صدها کوهنورد و تیم‌های پشتیبانی آن‌ها بود که در تلاش برای رسیدن به بلندترین قله جهان اورست، در حال آماده‌سازی و تدارک مایحتاج خود بودند.

۵.

برنده‌ی سوم بخش زندگی روزمره این رقابت، شرکت‌کننده‌ای از ایران است. تصویری زیبا از دخترکی نابینا به نام راحله که در مقابل پنجره ایستاده است و از گرمای نور خورشید روی پوستش لذت می‌برد. این تصویر در شمال تهران و در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده است و عکاس آن خانم زهره صابری نام دارد.

۶.

در بخش مشکلات معاصر، جایگاه نخست به این تصویر رسید که عنوانش «شهری در غبار» است. تصویری از شهری در شمال کشور چین که در میان غبار آلودگی محو شده است. این تصویر در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۱۵ در «تیانجین» (Tianjin)  به ثبت رسید و عکاس آن «ژانگ لی» (Zhang Lei) نام دارد.

۷.

باز هم تصویری منتخب در بخش مشکلات معاصر که جایگاه سوم این شاخه را به خود اختصاص داده است. تصویری از نگاه خیره‌ی یک معترض به یک مأمور پلیس در جریان تظاهرات اعتراضی به شلیک منجر به قتل «لاکوئن مک دونالد» (Laquan McDonald)  که توسط نیروهای پلیس شیکاگو در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۵ کشته شد.

عکاس: جان جی کیم (John J.Kim)

۸.

بخش ورزش و برنده‌ی عنوان نخست. تصویری از ورزشکار جمهوری چک که در مسابقات قهرمانی اسکی آلپاین جهان در «بیور کریک» ایالت کلرادو که ظاهرا حین مسابقه دچار مشکل شده و سقوط کرده است. این تصویر در هشتم فوریه سال ۲۰۱۵ توسط «کریستین والگرم» (Christian Walgram) به ثبت رسیده است.

۹.

پروژه‌های طولانی‌مدت: برنده‌ی نخست این عکس است، تصویری از «دبرا فیلتر» (Debra Filter). زنی که در سال ۱۹۷۸ به ارتش آمریکا پیوست و در کمپ فورت در ایالت جرجیا مستقر شد. در آن زمان زنان نیز از نظر آموزش نظامی همان روند آموزش مردان را طی می‌کردند. گروهبان‌های مسئول تمرینات او که خود در ویتنام خدمت کرده بودند، تمایل داشتند که تمام نیروهای تحت نظر آن‌ها نیز در حین تمرینات خود حس کنند در ویتنام حضور دارند. در واقع تجربیات دبرا دست کمی از آن چیزی نیست که در داستان «غلاف تمام فلزی» شاهدش هستیم.

دبرا و چندین زن دیگر در مهمانی فارغ‌التحصیلی که ناگزیر از شرکت در آن بودند مورد تعرض جنسی قرار گرفتند. او می‌گوید در آن زمان نمی‌دانست که این مسئله مختص زنان است و در نهایت جمع کثیری از زنان مشغول به خدمت در ارتش آمریکا به چنین وضعیتی دچار شده‌اند. دبرا می‌خواست به‌عنوان یک فرد نظامی فعالیت کند، اما این مسئله روند کاری او را  تغییر داد و آن را متوقف کرد و در کنار آن، تمام آرزوهایی که او برای  خود در ذهن می‌پروراند نیز از دست رفت.

دبرا در نهایت ارتش را ترک کرد و با وجود فارغ‌التحصیلی با درجه‌ی عالی، برای نزدیک به ده سال به‌عنوان یک بی‌خانمان به زندگی خود ادامه داد. او در مورد خالکوبی قطره اشک در زیر چشمش می‌گوید این اشک در واقع نمادی از آن رفتاری است که وزارت امور کهنه سربازان ایالت متحده با او کرده است. در گذشته او در پناهگاه‌های لس‌آنجلس زندگی می‌کرد، اما اکنون در شرف برخورداری از یک استودیو آپارتمان در شهر لس‌آنجلس است. این تصویر توسط «ماری اف کالورت» (Mary F.Calvert)  گرفته شده است.

۱۰.

تصاویر برگزیده مسابقه عکس خبری سال 2016

در بخش زندگی روزمره، این تصویر از «کوین فرایر» (Kevin Frayer) عنوان دوم را از آن خود کرد. تصویری تماشایی از «دره‌ی لارونگ» در استان سیچوان چین که محل گردهمایی تبتی‌هایی است که در ماه نهم از تقویم تبتی در این مکان دور هم جمع می‌شوند و نزول بودا از بهشت به زمین را گرامی می‌دارند. این مراسم به نام « Bliss Dharma Assembly » شناخته می‌شود. در این تصویر همچنین نمایی از پرچم‌های دعای تبتی که «لانگ تا» (Lung-ta) نامیده می‌شوند نیز قابل مشاهده است که بر فراز تپه‌ای به اهتزاز درآمده‌اند.

دیگر تصویر ثبت‌شده حاضر در این بخش، توسط این عکاس و  باز هم در خلال این گردهمایی از عشایر بودایی (Nomad) و اقوام تبتی به ثبت رسیده است.

۱۱.

تصاویر برگزیده مسابقه عکس خبری سال 2016

برنده‌ی جایگاه سوم زندگی روزمره به این تصویر تعلق گرفت که نشان می‌دهد رهبر گروهی موسوم به «راپو رتو» (Rapo Reto) تصویری از یک راننده تاکسی ۲۲ ساله که با شلیک مأمور پلیس در ۸ فوریه سال ۲۰۱۵ کشته شد، دریافت کرده است.

اما ماجرا به یک تشکل جالب در کشور برزیل برمی‌گردد. گروهی در شهر ریودوژانیرو گرد هم جمع شده و یک مجمع رسانه‌ای به نام «راپو رتو» یا «گفتگوی مستقیم» را تشکیل داده‌اند. رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها اجازه می‌دهند داستان‌هایی که اغلب از سوی رسانه‌های سنتی نادیده گرفته می‌شوند، در سطح اجتماع بازتاب بدهند و منتشر کنند. این تصویر با نام «شهروند خبرنگار در محلات فقیرنشین برزیل» توسط «سباستین لیسته» (Sebastian Liste) به ثبت رسیده است.

۱۲.

برنده‌ی عنوان سوم بخش طبیعت با عنوان «آفتاب‌پرستان تحت فشار» نگاهی به زندگی این موجودات در معرض خطر دارد. تصویری از یک آفتاب‌پرست در چشم‌اندازی سوخته در ماداگاسکار. آتش‌سوزی اغلب عاملی کشنده برای آفتاب‌پرست‌ها محسوب می‌شود، چرا که آن‌ها نمی‌توانند با سرعت لازم از مهلکه فرار کنند و جان سالم به درببرند.

در پایان هر فصل خشک، تصاویر آتش‌سوزی در طبیعت، تصویری همیشگی و تکراری است که از قضا، زندگی گونه‌های مختلف آفتاب‌پرست را در معرض تهدید قرار داده است؛ چه از نظر وجه کشندگی بالا و چه از منظر از دست دادن زیستگاهی امن. ماداگاسکار زیستگاه بیش از نیمی از گونه‌های آفتاب‌پرست در جهان است و با ادامه‌ی روند جنگل‌زدایی که از دست رفتن زیستگاه طبیعی این موجودات را در پی دارد، هم‌اکنون نزدیک به ۵۰ درصد این موجودات در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

عکاس: کریستین زیگلر (Christian Zeigler)

۱۳.

تصاویر برگزیده مسابقه عکس خبری سال 2016

عنوان دوم بخش مشکلات معاصر در بخش انفرادی به این عکس تعلق گرفت. «آدم عبدل» (Adam Abdel) هفت‌ساله پس از بمباران هواپیماهای دولت سودان به واسطه بمبی که درست در نزدیکی محل سکونت خانواده‌اش در دارفور مرکزی منفجر شد، دچار سوختگی شدید شده است.

۱۴.

در بخش مردم جایزه‌ی دوم به این تصویر رسید. دخترکی که در خلال جشن سنتی «لاس مایاس» (Las Mayas) در میان محرابی تزیین‌شده در خیابان‌های دهکده کوچک «کولمنار ویگو» (Colmenar Viejo) در نزدیکی شهر مادرید اسپانیا نشسته است. دختران جوان بین سنین ۷ تا ۱۱ سال، هرساله به‌عنوان مایا انتخاب می‌شوند و در فستیوال «پگانی» - که با شروع فصل بهار جشن گرفته می‌شود- حضور پیدا می‌کنند. تنها کاری که این مایاهای کوچک انجام می‌دهند، این است که دو ساعت در محرابی تزیین‌شده با گل‌های رنگارنگ بنشینند.

۱۵.

برنده نخست شاخه ورزش در بخش گروهی: یک بازیکن از تیم نوجوانان در انتظار ورود به ‌پیست یخی در ۱۹ فوریه سال ۲۰۱۵. بازیکنان یک تیم هاکی تازه‌کار در روسیه در یک مسابقه قهرمانی منطقه‌ای حاضر شده‌اند.

به پایان بخش نخست این مطلب رسیدیم. در فرصت بعدی، دیگر تصاویر منتخب این رقابت معتبر عکاسی را به حضور شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات