تضمین امنیت با استفاده از عینک گوگل

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
عینک گوگل روز به روز در حال توسعه و بهبود است. می‌توان پیش بینی کرد که به زودی این گونه از ابزارهای الکترونیکی همراه، جای تلفن‌های هوشمند ما را بگیرند. کاربردهای بالقوه‌ی این عینک هنوز به طور کامل معلوم نشده‌اند و هنوز هم بسیاری از افراد با ورود آن به بازارها مخالف هستند. اما در حالیکه بسیاری از نگرانی‌ها در خصوص عینک گوگل و حفظ حریم امن اشخاص وجود دارد، دانشمندان در دانشگاه Saarland آلمان در حال کار بر روی سامانه‌ای مشابه با عینک گوگل هستند که می‌تواند حریم امن اشخاص را تضمین کند. به طور خاص این سامانه با رمز گذاری کاراکترها به امنیت اطلاعات کاربر کمک می‌کند. در ادامه با ما باشید تا با این فناوری آشنا شویم.
تبلیغات

فرایند استفاده از این سامانه اینگونه آغاز می‌شود که شخص با عینک هوشمند به دستگاه امنیتی - برای مثال ATM - مراجعه می‌کند و هویت خود را با استفاده از عینک گوگل به دستگاه می‌شناساند، بی آن که نیازی به هیچ کارت یا ابزار خاص دیگری باشد. در حقیقت در اینجا دستگاه ATM امضای دیجیتال خاص عینک شما به کمک سامانه نرم افزاری مخصوص Ubic را می‌شناسد و با نشان دادن کد QR مخصوصی بر روی صفحه نمایش به آن پاسخ می‌دهد. برای افراد دیگر حتی با داشتن عینک‌های هوشمند بر چشم این کد QR کاملا ناخوانا و رمز گذاری شده است اما کاربر اصلی می‌تواند توسط عینک خود این کد را بخواند و عینک با ترجمه‌ی آن، کد یک بار مصرفی را بر روی صفحه‌ی عینک نمایش می‌دهد که کاربر می‌تواند از آن استفاده کند. کد یک بار مصرف است و بعد از هر بار استفاده از بین می‌رود و در عملیات بعدی از کد دیگری استفاده خواهد شد.

به طور واضح می‌توان از این شیوه‌ی امنیتی بر روی سایر ابزارهای هوشمند همچون تلفن‌های هوشمند مجهز به دوربین نیز بهره برد، اما نکته در اینجاست که در مورد تلفن‌ها سایر افراد نیز قادر به دیدن کد باز شده و رمز اصلی هستند، اما در عینک گوگل تنها کاربر اصلی قادر به مشاهده‌ی رمز است.

پژوهشگران همچنین پیشنهاد داده‌اند که می‌توان از سامانه‌ی Ubic در کاربردهای دیگری نیز بهره برد. یکی از این‌ها می‌تواند در استفاده از آن برای مدارک محرمانه باشد که برای هر کاربر بر حسب سطح دسترسی مطالب رده بندی شده‌ی مخصوص آن سطح نمایش داده شود و کاربر قادر به دسترسی به سایر اطلاعات نباشد. بنابراین افراد برای دسترسی به اطلاعات تنها به امضای عینک هوشمند خود نیاز دارند و دیگر نیازی به نگرانی در خصوص امنیت رمز یا کارت اعتباری خود ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات