اپل توضیح داد که چطور اثر انگشت کاربران در آیفون 5s بصورت امن ذخیره می‌شود

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
از زمانی که آیفون 5s به همراه سنسور TouchID معرفی گردید، اپل اعلام کرد که اثر انگشت کاربران به هیچ سروری منتقل نمی‌گردد و این کمپانی تدابیر امنیتی خاصی را در نظر گرفته تا اسکن اثر انگشت کاربران به دست هکرها یا سازمان‌های امنیتی نیفتد. حال اپل سند ۳۳ صفحه‌ای را منتشر کرده و در آن بطور کامل شرح داده که اطلاعات کاربر به چه شکل در آیفون 5s ذخیره شده و ایمن نگاه داشته می‌شوند.
تبلیغات

وقتی آیفون 5s معرفی شد برخی باور داشتند که این تلفن ابزاری است برای گردآوری اثر انگشت مردم و ارایه آن‌ها به سازمان‌های دولتی امریکا. اما اپل همواره بر این موضوع پافشاری داشت که اثر انگشت کاربران هرگز از تلفن‌ آن‌ها به فضای خارج منتقل نمی‌شود. در همین راستا این کمپانی سند ۳۳ صفحه‌ای را در باره امنیت در سیستم‌عامل iOS منتشر نموده و در آن شرح داده است که چه بر سر اطلاعات مربوط به اثر انگشت کاربران می‌آید. 

اگر بخواهیم بصورت خلاصه به این موضوع بپردازیم، ظاهرا اطلاعات کاربر به شکل بسیار ایمنی در بخش اختصاصی ذخیره می‌شود. اپل در آیفون 5s از سیستم-روی-یک-چیپ A7 بهره برده است. هر کدام از این تراشه‌ها داری فضای منحصر به فرد و خاصی هستند که اثر انگشت کاربران در آن ذخیره می‌شود. این فضا حتی توسط خود اپل نیز قابل خواندن نیست و تنها توسط الگوریتم پیچیده‌ای برای تشخیص کاربر بر روی خود تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپل همچنین شرح داده است که چه اتفاقی برای تصویر اثر انگشت کاربر رخ می‌دهد. اثر انگشت کاربر بصورت موقت و برای زمان کوتاهی در حافظه باقی می‌ماند تا به یک کلید کُد شده تبدیل شود و سپس از بین می‌رود. حال اگر کاربری دو روز از تاچ‌آی‌دی استفاده نکند یا تلفن خود را ریست کرده یا ۵ بار انگشت اشتباه بر روی سنسور قرار دهد، سیستم امنیتی داخلی تلفن بصورت خودکار کلید رمزگذاری شده را نیز از بین می‌برد و کاربر تنها با رمز عدد قادر به ورود به تلفن خود خواهد بود.با این وجود هنوز نمی‌توان از افشا نشدن اطلاعات اثر انگشت کاربران به سازمان‌های امنیتی مطمئن بود چرا که بر طبق اطلاعات محرمانه‌ای که از سازمان امنیت ملی امریکا فاش شد، این سازمان جاسوسی‌های گسترده‌ای را از طریق دست‌کاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر روی آیفون انجام داده است. بسیاری معتقد هستند که اپل خود نیز از این نوع جاسوسی مطلع بوده است.

اپل همچنین دلیل عدم اجازه به تولیدکنندگان نرم‌افزار برای استفاده از Touch ID را نیز، در نظر گرفتن امنیت اطلاعات کاربر عنوان نموده است. موضوعی که به اعتقاد بسیاری باعث شده تا کارایی سنسور اثرانگشت خوان آیفون 5s زیر سوال رود. این در حالی است که سامسونگ اخیرا در تلفن گلکسی اس ۵ خود از سنسور اثر انگشت خوان بهره برد و وعده ارایه API مربوط به توسعه دهندگان برای استفاده از این سنسور را داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات