NSA به دنبال ساخت کامپیوتر کوانتومی به منظور اهداف رمزگشایی

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اگرچه سازمان امنیت ملی آمریکا هم‌اکنون هم می‌تواند بدون دردسر به بسیاری سیستم‌های امن نفوذ کند، هنوز شیوه‌های رمزنگاری وجود دارد که این سازمان در حال حاضر نمی‌تواند از پس‌شان برآید. با این وجود به نظر نمی‌رسد این مساله در دراز مدت بعنوان یک مشکل برای NSA مطرح باشد. واشنگتن‌پست به تازگی از طریق ادوارد اسنودن به اسنادی دست یافته که حکایت از تحقیقات و تلاش این سازمان برای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی برای اهداف رمزنگاری دارد.
تبلیغات

این سند که توسط ادوارد اسنودن در اختیار روزنامه واشنگتن‌پست قرار گرفته نمایانگر تلاش سازمان امنیت ملی آمریکا برای تولید یک کامپوتر کوانتومی به منظور رمزگشایی متدهای امنیتی پیغام‌های رد و بدل شده است. گفته می‌شود این سازمان تا کنون 80 میلیون دلار در راه تحقیق و توسعه چنین سیستم‌هایی بودجه صرف کرده است تا سرعت رمزگشایی خود را ارتقا دهد.

گروه های زیادی در سراسر دنیا در حال دنبال کردن اهداف دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی هستند ولی چنین سیستم‌هایی هنوز به سطحی نرسیده‌اند که بتوان الگوریتم‌های خاص رمزنگاری و رمزگشایی را بر روی آن‌ها پیاده‌سازی کرد.

در حال حاضر از پردازنده‌ها و سیستم‌های بسیار قوی و ابزارهای فراوانی به این منظور استفاده می‌شود. در صورتی که قدرت کامپیوترها را بطور چشمگیر و فرا باوری ارتقا دهیم، فرآیند بازگشایی رمزنگاری‌های عمومی به اندازه‌ای سریع خواهد بود که برای اهداف به اصطلاح دفاع ملی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما بر اساس قدرت PCهای معمولی حتی زمانی که بصورت کلاستر با یکدیگر مرتبط شده باشند چنین فرآیندی سال‌ها طول خواهد کشید. رایانه‌های کوانتومی بدلیل ماهیت خود می‌توانند تعداد بسیار بسیار زیاد محاسبات را بصورت همزمان اجرا کنند. چنین قدرت رمزگشایی که ذکر آن رفت بطور بالقوه ترسناک به نظر می‌رسد ولی در حال حاضر لازم نیست نگران امنیت و حریم شخصی اطلاعات و محتوای رمزنگاری شده خود باشید. به نظر نمی‌رسد که NSA در این زمینه به هدف خود نزدیک باشد و چندان جلوتر از دیگر محققان در حال پیشروی باشد و در ضمن هرگونه موفقیتی نیز می‌تواند با یک رمزنگاری جدید کوانتوم‌محور که قاعدتا برای یک کامپیوتر کوانتومی هم بر اساس ماهیت آن غیرقابل شکستن است خنثی شود.

بخش سخت ایجاد یک رایانه کوانتومی قابل استفاده، در کنار هم قرار دادن مقادیر کافی از اجزاء تشکیل دهنده اصلی با نام «کیوبیتز» به گونه‌ای پایدار است تا بتوان از آن‌ها برای اجرای وظایف خاصی بهره برد.

با این وجود این سند افشا شده نکته‌ای را به ما یادآوری می‌کند؛ و آن اینکه نباید شیوه‌های حفاظت و رمزنگاری فعلی را بطور قطع ایمن بدانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات