اندروید ۱۵ از دسترسی اپراتورها به لوکیشن گوشی جلوگیری می‌کند؟

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نمای جلوی گوشی گوگل پیکسل ۸
به‌لطف سیستم جدید اندروید ۱۵، احتمالاً جلوگیری از دسترسی اپراتورها به موقعیت مکانی گوشی امکان‌پذیر می‌شود.
تبلیغات

موقعیت مکانی یکی از حساس‌ترین اطلاعات هر فرد است و بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند. دسترسی به موقعیت مکانی یعنی شرکت‌ها می‌دانند کجا زندگی می‌کنید، با چه افراد و کسب‌و‌کارهایی در ارتباط هستید و معمولاً کجاها می‌روید.

سیستم‌عامل اندروید قابلیت‌های متعددی برای حفظ حریم شخصی دارد و به شما امکان می‌دهد که از دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی جلوگیری کنید؛ با این‌حال توانایی اندروید برای جلوگیری از ارائه‌ی موقعیت مکانی به اپراتور مخابراتی بسیار ضعیف است. این شرایط احتمالاً با انتشار اندروید ۱۵ دست‌خوش تغییر می‌شود.

اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به موقعیت مکانی شما از API ارائه‌شده توسط اندروید استفاده می‌کنند و به دلیل وابستگی این فرآیند به سیستم‌عامل، می‌توانید به‌سادگی از افشای موقعیت مکانی جلوگیری کنید.

در همین حین، سیستم‌های رادیویی سلولی در گوشی‌های هوشمند توسط شرکت‌هایی غیر از سازنده‌ی آن گوشی توسعه پیدا می‌کنند، به فرم‌ور اختصاصی مجهزند و اندروید برای ارتباط با آن‌ها از API ویژه‌ای به نام HAL استفاده می‌کند.

HAL در اندروید ۱۵ میزبان یک‌سری تغییرات می‌شود تا از افشای موقعیت مکانی کاربر در مواقع غیرضروری جلوگیری کند.

به‌طور کلی سه راه برای تشخیص موقعیت مکانی گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. شایع‌ترین روش، MO-LR است. در این حالت، خود دستگاه با شبکه ارتباط می‌گیرد تا موقعیتش را شناسایی کند. روش دوم، MT-LR است. این روش وقتی استفاده می‌شود که یک نهاد متفرقه (مثلا ارائه‌دهندگان خدمات اورژانس) برای دسترسی به موقعیت مکانی دستگاه ازطریق شبکه درخواست می‌دهد.

در کنار دو روش یادشده، روش سومی هم به نام NI-LR وجود دارد. در این حالت، خودِ شبکه‌ی سلولی فرآیند شناسایی موقعیت مکانی دستگاه را شروع می‌کند. NI-LR معمولاً برای موقعیت‌های حساس استفاده می‌شود، یعنی زمان‌هایی که دریافت مجوز از کاربر غیرممکن است یا باید سریعاً یک اقدام فوری انجام بگیرد.

MT-LR و NI-LR معمولاً برای سناریوهای اورژانسی استفاده می‌شوند و تنظیمات حریم خصوصی کاربر ممکن است از عملکرد MT-LR جلوگیری کند، اما این گفته برای NI-LR صادق نیست.

دستگاه‌های مجهزبه سیگنال رادیویی که از نسخه‌ی جدید HAL در اندروید ۱۵ بهره بگیرند، می‌توانند از اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در شرایط غیرضروری ازطریق NI-LR جلوگیری کنند.

توجه کنید که تغییر جدید اندروید ۱۵ نیازمند پشتیبانی از سوی ارائه‌دهنده‌ی سیستم رادیویی است، بنابر این بسیاری از گوشی‌هایی که به اندروید ۱۵ به‌روزرسانی می‌شوند، احتمالاً از همان ابتدا با تغییر مورد بحث سازگار نخواهند شد.

تغییرات اندروید ۱۵ احتمالاً از دسترسی به موقعیت مکانی شما ازطریق روش NI-LR جلوگیری می‌کنند، اما اپراتورها همچنان توانایی تخمین مکان تقریبی شما را ازطریق بررسی برج‌های مخابراتی که به آن‌ها متصل شده‌اید، خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات