۱۰ چیزی که هرگز نباید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
دزدی در حالی که گوشی با لوگوی اینستاگرام در دست دارد میخندد
شبکه‌های اجتماعی مکانی برای اشتراک‌گذاری لحظات با دوستان و آشنایان هستند، اما باید بدانیم انتشار چه مواردی امنیت ما را به خطر خواهد انداخت.
تبلیغات

آیا تاکنون به افرادی که ممکن است از طریق پست‌های شما در فضای مجازی به برنامه‌ زندگیتان دسترسی داشته باشند فکر کرد‌ه‌اید؟ اگر نه، باید بگوییم که سودجویان می‌توانند با بررسی محتواهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی از طعمه خود به دست آورند.

بخش مهمی از آموزش اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی دانستن اهمیت حریم شخصی در فضای مجازی و نحوه حفظ آن‌ است. اگر شما یکی از کاربران دنیای مجازی هستید، باید آگاه باشید انتشار بعضی اطلاعات به امنیت شما آسیب خواهد زد.

در این مطلب قصد داریم ۱۰ موردی که هرگز نباید در فضای مجازی به اشتراک بگذارید صحبت کنیم؛ پس تا انتهای مقاله با زومیت همراه باشید.

برنامه‌های سفر

بهتر است این بار پیش از پست کردن عکس سفر خود و اعلام‌ کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، کمی بیشتر فکر کنید. هرگز نمی‌دانید چه کسی می‌تواند این اطلاعات را ببیند و از آن برای اهداف پلید استفاده کند.

درست است که در اکثر مواقع اتفاق بدی پس از انتشار اطلاعات سفر رخ نمی‌دهد اما شما هیچ‌وقت نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید. برای مثال، اگر کسی از آدرس محل زندگی شما اطلاع داشته باشد، فهمیدن اینکه اکنون کیلومترها دورتر هستید دعوتی آشکار برای سرقت از خانه است.

اگر از گذاشتن ریلز در اینستاگرام لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم تا پس از بازگشت به خانه‌ی خود این کار را انجام ندهید. درست است که هیجان کمتری دارد اما حداقل امن‌تر خواهد بود.

البته، فراموش نکنید که انتشار ویدئو و عکس زیاد از خانه شخصی نیز می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار دیگر کاربران قرار دهد و اگر کسی بخواهد تکه‌های پازل را کنار یکدیگر بگذارد، ممکن است آدرس شما لو برود.

اطلاعات موقعیت مکانی

شبکه‌های اجتماعی از موقعیت جغرافیایی (از آدرس IP یا عملکرد GPS گوشی) استفاده می‌کنند تا بتوانید پست‌های خود را با اطلاعات مکانی که در آن هستید برچسب‌گذاری کنید.

قبل از انتشار پست جدید با گوشی خود بررسی کنید که آیا شبکه اجتماعی مذکور به‌طور خودکار داده‌های موقعیت مکانی شما را اضافه می‌کند یا خیر و حتماً آن را غیرفعال کنید. اغلب اوقات، دلیلی برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی با همه کسانی که می‌توانند پست را ببینند وجود ندارد.

افراد ممکن است بتوانند به ابرداده‌های عکس نیز دسترسی داشته باشند

بسته به جایی که عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارید، افراد ممکن است بتوانند به ابرداده‌های عکس نیز دسترسی داشته باشند که جزئیات بیشتری، مانند مکان ثبت عکس، را نشان می‌دهد. بنابراین حذف ابرداده عکس قبل از آپلود ایده عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

درضمن، هیچ‌وقت آدرس یا شماره تلفن خود را در صفحه‌های عمومی به اشتراک نگذارید؛ زیرا نمی‌توان متوجه شد چه کسی می‌توانید به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد.

عکس کودکان

کودکان بامزه هستند و دوست دارید تصویر آن‌ها را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذارید، اما به یاد داشته باشید که نباید این کار را انجام دهید.

برای بسیاری از افراد، شبکه‌های اجتماعی مکانی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر خانواده و دوستان محسوب می‌شود، اما اگر شما یکی از ۴۰ درصد کاربرانی باشید که دسترسی به پروفایل خود را محدود نمی‌کنند، آن‌وقت همه می‌توانند پست‌ها را ببینند.

حتی برخی برای ساخت کاور هایلایت اینستاگرام خود نیز از تصاویر کودکانشان استفاده می‌کنند که اصلاً کار ایمنی نیست. در ادامه دلیل این مسئله را خواهیم گفت.

واقعیت غم‌انگیز و ترسناک این است که شکارچیان زیادی وجود دارند که از اینترنت برای تعقیب طعمه خود استفاده می‌کنند. اگر تصاویری از خانواده و فرزندان خود منتشر می‌کنید، باید متوجه باشید که احتمال دارد امنیت آن‌ها به خطر بیفتد.

فردی با ماسک سیاه در حال نگاه کردن به لپ تاپ

اطلاعات شناسایی فردی

سایت‌هایی مانند فیسبوک پر از داده‌های ارزشمند برای سودجویانی است که قصد دارند از اطلاعات شخصی شما برای سرقت هویت استفاده کنند.

همیشه باید در شبکه‌های اجتماعی از اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که می‌توانند برای تأیید هویت مورد استفاده قرار گیرند، مانند تاریخ کامل تولد، خودداری کرد. همچنین، هرگز عکس گواهینامه رانندگی، پاسپورت یا کارت اعتباری خود را که حاوی اطلاعات شخصی است، به اشتراک نگذارید.

درضمن، مراقب استوری‌ها و پست‌های به ظاهر سرگرم‌کننده‌ای که هر چند وقت یک‌بار در فضای مجازی ترند می‌شود نیز باشید. در آن‌ها از شما خواسته می‌شود که به سؤالاتی نسبتاً شخصی مانند محل تحصیل، نام اولین حیوان خانگی و ماه تولد پاسخ دهید.

این نوع پرسش‌ها اغلب به‌عنوان سؤالات امنیتی برای محافظت از حساب‌های آنلاین شما استفاده می‌شود. عمومی کردن پاسخ‌هایشان می‌تواند به سودجویان امکان دسترسی به اکانت را بدهد.

شکایات و نارضایتی‌های شخصی

رسانه‌های اجتماعی جایی برای بیان نارضایتی‌های شما نیستند. اگر می‌خواهید از رئیس، همکاران یا بستگان خود شکایت کنید، اینستاگرام و فیسبوک مکان وحشتناکی برای این کار محسوب می‌شوند. زیرا احتمالاً فردی پست یا استوری شما را می‌بیند و این اطلاعات را به شخص مورد نظر منتقل می‌کند!

پست‌هایی که شما را آدم خوبی جلوه نمی‌دهند، منتشر نکنید

درضمن، زمانی که برای شغلی درخواست می‌دهید، عموماً شبکه‌های اجتماعی شما توسط شرکت بررسی می‌شوند. درنتیجه، سعی کنید به هیچ عنوان پست‌هایی که شما را آدم خوبی جلوه نمی‌دهند منتشر نکنید.

می‌توانید برای شکایت و ابراز نارضایتی از جایگزین‌های سالم‌تری مانند ژورنال خصوصی استفاده کنید تا هر کسی متوجه احساسات شما نشود. به یاد داشته باشید که دور نگه داشتن خشم از رسانه‌های اجتماعی‌ ایده‌ای هوشمندانه است.

خریدهای گران قیمت

بسیاری دوست دارند تصاویری از کالا‌هایی که به‌تازگی خریده‌اند در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اما به یاد داشته باشید، پست کردن تصویر و فیلم خریدهای گران‌قیمت مانند گوشی هوشمند، تلویزیون، خودرو و جواهرات در شبکه‌های اجتماعی اصلاً فکر خوبی به نظر نمی‌رسد.

دلیل هم واضح است! اگر به دنیا بگویید که وسیله‌ی جدیدی خریده‌اید که قیمت بالایی نیز دارد، شاید برخی افراد بخواهند آن را از شما بدزدند.

حتی اگر برنده بلیط بخت‌آزمایی شدید، به هیچ عنوان نباید چنین مسئله‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید زیرا ممکن است بعضی بخواهند از شما و اموالتان سوءاستفاده کنند.

فردی با ماسک سیاه روی جعبه پول نشسته در حال نگاه کردن به گوشی

مشاوره پزشکی و حقوقی

همه ما افرادی را دیده‌ایم که در فضای مجازی اطلاعاتی درباره‌ی مصرف دارویی خاص منتشر می‌کنند یا حتی مشاوره حقوقی می‌دهند! مهم نیست که چقدر از خودتان مطمئن باشید، این به نفع همه (از جمله خودتان) است که از طریق رسانه‌های اجتماعی به مردم مشاوره پزشکی یا حقوقی ندهید.

نکته کلیدی این است که شما همه حقایق را نمی‌دانید. اگر کسی بیمار باشد، باید از متخصص کمک بگیرد. این مسئله همچنین در مورد توصیه‌هایی در مورد ورزش، کاهش وزن، رژیم غذایی، امور مالی، روابط عاطفی و سایر موضوعات حساس صدق می‌کند.

بهتر است در مورد همه این موارد ساکت بمانید، زیرا اگر توصیه‌هایی را ارائه دهید که منجر به آسیب رساندن به شخصی شود، او به‌طور بالقوه می‌تواند علیه شما اقدام قانونی انجام دهد.

هدایا و مسابقه‌های تقلبی

همه ما بارها با مسابقه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌ایم که کاربران را به‌اشتراک‌گذاری پستی خاص با دوستان خود تشویق می‌کنند. اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که پست‌های مذکور را برای کاربران دیگر می‌فرستند، حتماً پیش از انجام این کار خوب فکر کنید.

به یاد داشته باشید که ارسال مسابقه‌های مختلف به دوستان آن‌ها را آزار می‌دهد. حتی مهم‌تر از آن، برخی از این به اصطلاح مسابقات رسانه‌های اجتماعی در واقع کلاهبرداری‌های پنهان هستند. شما می‌توانید ناآگاهانه بدافزار پخش کنید یا افراد را فریب دهید تا داده‌های حساس را در اختیار سودجویان قرار دهند.

اطلاعات داخلی مهم

پست کردن تصادفی اطلاعات خصوصی در کانال عمومی اشتباهی است که گاهی پیامدهای ناخوشایندی با خود به همراه دارد. درنتیجه، باید مراقب افشای اطلاعات داخلی در رسانه‌های اجتماعی باشید. اگر از اطلاعات مهم و محافظت‌شده شغل خود آگاه هستید، آن‌ها را هیچ‌‌کجا به اشتراک نگذارید.

افشای استراتژی شرکت برای سال جدید و سایر اطلاعات داخلی ممکن است شما را به دردسر بزرگی بیندازد. این مسئله برای خانواده نیز صدق می‌کند. به‌طور کلی، پیش از انتشار هرچیزی در فضای مجازی کاملاً درباره پیامدهای احتمالی آن فکر کنید.

هر چیزی که نمی‌خواهید عمومی شود

اگر تنها یک قانون باشد که باید آن را برای حفظ حریم خصوصی رعایت کنید این است؛‌ هیچ اطلاعاتی را که دوست ندارید عمومی شود، در فضای مجازی قرار ندهید!

حذف کامل مطلب منتشرشده در اینترنت تقریباً غیرممکن است

وقتی چیزی در اینترنت منتشر شود، حذف کامل آن تقریباً غیرممکن است. حتی اگر پست‌های خود را روی «friends only» تنظیم کنید، هیچ راهی وجود ندارد که مطمئن شوید چه کسی پست‌ها و عکس‌های شما را دیده، آن‌ها را ذخیره کرده یا با شخص دیگری به اشتراک گذاشته است.

بنابراین اگر امروز چیزی را پست کنید و دو سال بعد از آن پشیمان شوید، حذف آن از حسابتان ممکن است، اما هرگز نمی‌توان آن را به‌طور کامل از اینترنت پاک کرد.

در حالی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند راهی سرگرم‌کننده برای گذران وقت و اشتراک‌گذاری لحظه‌ها با دوستانی باشند که به‌صورت حضوری نمی‌بینید، انتشار اطلاعات حساس می‌تواند برایتان خطرآفرین باشد.

اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌صورت آنلاین، روشی داوطلبانه برای کاهش حریم خصوص محسوب می‌شود و می‌تواند شما را در برابر حملات امنیتی ضعیف کند. درنتیجه، عاقلانه است که در مورد آنچه به اشتراک می‌گذارید فکر کنید.

به نظر شما همراهان زومیت دیگر چه نوع محتواهایی نباید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات