هوش مصنوعی ۵۱ درصد از پسوردها را در کمتر از یک دقیقه می‌شکند

جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات کتاب خوان در لپ تاپ
یک مطالعه نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از رمزهای عبور معمول که توسط بسیاری از کاربران استفاده می‌شوند، در کمتر از یک دقیقه توسط هوش مصنوعی قابل‌تشخیص‌اند.
تبلیغات

سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مولد مزایای پرتعدادی دارند، اما همزمان می‌توانند بسیار خطرناک باشند. آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد،‌ سرویس جدیدی به نام PassGAN می‌‌تواند رمزهای عبور را در زمانی بسیار کوتاه بشکند. این سرویس با بهره‌گیری از هوش مصنوعی ۵۱ درصد از رمزهای عبور را در زیر یک دقیقه و ۷۱ درصد از آن‌ها را در کمتر از یک روز شکست.

ماه گذشته‌ی میلادی مایکروسافت در بیانیه‌ای به خطرات پیشرفت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت برای مقابله‌با این خطرات سرویس جدیدی به نام Security Copilot در دسترس قرار می‌دهد. این سرویس به پژوهشگران امنیتی کمک می‌کند که سراغ مقابله با سوءاستفاده از فناوری‌های مدرن بروند.

مؤسسه‌ی Home Security Heroes در مطالعه‌ای جدید قدرت ترسناک فناوری هوش مصنوعی مولد را در معرض توجه قرار داده است. این مؤسسه از سیستم PassGAN برای پردازش فهرستی شامل بیش از ۱۵ میلیون نام کاربری و رمز عبور دیتاست Rockyou استفاده کرد و نتیجه‌، ترسناک بود.

شکستن پسورد رمز عبور توسط PassGAN

هوش مصنوعی موفق شد ۵۱ درصد از تمامی رمزهای عبور معمول را در کمتر از یک دقیقه شناسایی کند. ۶۵ درصد از این رمزهای عبور در کمتر از یک ساعت، ۷۱ درصد در کمتر از یک روز و ۸۱ درصد در کمتر از یک ماه شکسته شدند.

در حالت عادی پژوهشگران امنیتی به‌صورت دستی سراغ تجزیه‌و‌تحلیل رمزهای عبور فاش‌شده می‌روند، اما PassGAN می‌تواند به‌صورت خودکار «توزیع رمزهای عبور واقعی در فهرست‌های فاش‌شده از رمزهای عبور» را یاد بگیرد.

چگونه پسورد قوی انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید حساب‌های کاربری خود را ایمن نگه دارید، سراغ استفاده از رمز عبوری بروید که حداقل ۱۲ کاراکتر شامل حرف‌های کوچک و بزرگ انگلیسی، عدد و نمادهایی مثل هشتگ باشد. این رمز عبور بسیار سخت‌تر از رمزهای عبور ساده تشخیص داده می‌شود.

زمان تشخیص رمزعبور توسط هوش مصنوعی PassGAN

مطابق مطالعه‌ی جدید، هوش مصنوعی در حال حاضر نمی‌تواند هیچ رمز عبور ۱۸ کاراکتری را که شامل حرف و عدد است بشکند.

به‌منظور محافظت بیشتر از حساب کاربری حتما احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید و در حساب‌های مختلف سراغ رمزهای عبور متفاوت بروید. توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار رمزهای عبور خود را تغییر دهید، خصوصا رمز عبور حساب‌های حساس. هرگز از وای‌فای عمومی استفاده نکنید، به ویژه اگر در پی اتصال به حساب‌های بانکی هستید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات