قابلیت Passkey برای ورود سریع و ایمن به اکانت، به‌صورت آزمایشی به اندروید اضافه شد

پنج‌شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل قابلیت کلید عبور (Passkey) را که جایگزینی برای کلمه‌ی عبور به‌حساب می‌آید، به‌صورت آزمایشی دردسترس کاربران اندروید قرار داده است.
تبلیغات

گوگل در تلاش است پشتیبانی از کلید عبور (Passkey) را به سیستم‌عامل اندروید اضافه کند، البته استفاده از این روش فعلاً به‌صورت گسترده ممکن نیست. کلیدهای عبور از روز گذشته به‌صورت آزمایشی دراختیار کاربران Google Play Services Beta و Chrome Canary قرار گرفته‌اند و تا پیش از پایان سال جاری میلادی امکان استفاده از آن‌ها به‌صورت عمومی فراهم می‌شود. کلیدهای عبور پیش‌تر در iOS 16 و macOS Ventura برای کاربران اپل دردسترس قرار گرفته بودند.

آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد، کلیدهای عبور اساسا با این هدف طراحی شده‌اند که جایگزین کلمه‌ی عبور (Password) شوند. در حالت عادی کاربر باید ترکیبی الفبایی به‌عنوان کلمه‌ی عبور حساب کاربری خود در نظر بگیرد، بااین‌حال در روش Passkey از خودِ دستگاه برای ورود به حساب کاربری استفاده می‌شود.

با بهره‌گیری از حسگر اثر انگشت، سیستم تشخیص چهره یا حتی پین‌کد، هر سیستم‌عاملی که از قابلیت کلید عبور پشتیبانی کند از دستگاه شما به‌منظور تولید نوعی کلید خصوصی استفاده می‌کند. این کلید خصوصی سپس با کلید عمومی سرویسِ مدنظر ارتباط برقرار می‌کند. ترکیب این دو کلیدِ خصوصی و عمومی، به تولید کلید عبور می‌انجامد.

کاربر درصورت تمایل می‌تواند از کلید عبور به‌همراه کلمه‌ی عبور استفاده کند یا صرفاً سراغ استفاده از یکی از آن‌ها برود. کلیدهای عبور در ابزار مدیریت کلمه‌ی عبور نظیر Google Password Manager و iCloud KeyChain ذخیره می‌شوند.

فردی به نمایندگی از گوگل می‌گوید کلیدهای عبور جایگزین بسیار ایمن‌تری برای رمز عبور محسوب می‌شوند، چون احتمال انجام حمله‌ی فیشینگ را از بین می‌برند. کلیدهای عبور را نمی‌توان مجدداً استفاده کرد، این کلیدها در رخنه‌ی اطلاعاتی سرورها فاش نمی‌شوند و به‌طور کلی امنیت بالایی دارند.

گوگل می‌گوید کلیدهای عبور بر پایه‌ی استانداردهای صنعت ایجاد می‌شوند و در بین سیستم‌های عامل و مرورگرهای مختلف با هم کار می‌کنند. می‌توان از کلیدهای عبور برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. گوگل همچنین می‌گوید استفاده از کلید عبور بسیار ساده است و روند ورود به حساب کاربری را تسریع می‌کند.

در حال حاضر کلیدهای عبور در اندروید صرفاً با اپلیکیشن‌های تحت وب سازگارند. چنین قابلیتی نیز کاربردی است، چون اگر در گوشی خود کلید عبور داشته باشید می‌توانید به هنگام ورود به اپلیکیشن‌های تحت وب ازطریق کامپیوتر، از آن استفاده کنید. گوگل در آینده به شما امکان می‌دهد برای اپلیکیشن‌های عادی اندرویدی نیز کلید عبور بسازید تا یک قدم دیگر به «آینده‌ی بدون کلمه‌ی عبور» نزدیک‌تر شویم.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات