آیا تراکنش‌های بیت کوین ناشناس و غیرقابل‌ردیابی هستند؟

سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
بیت کوین به‌عنوان یک دارایی دیجیتال که امنیت بیشتری برای ارسال‌کننده و دریافت‌کننده آن به‌ارمغان می‌آورد شناخته شده است؛ اما آیا تراکنش‌های این رمزارز واقعاً ناشناس هستند؟
تبلیغات

برای پاسخ‌ دادن به سؤالات مهم درمورد ناشناس بودن تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین (BTC) و امکان ردیابی آن‌ها باید به چند پرسش پاسخ دهیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- آیا می‌توان تراکنش‌های بیت کوین را ردیابی کرد؟

فاست بیت کوین / Bitcoin Faucet

ازطریق کاوشگرهای بلاک چین، می‌توان به‌راحتی تراکنش‌های بیت کوین را ردیابی کرد، اما انجام تراکنش‌های این رمزارز به‌صورت ناشناس، فرایندی دشوار محسوب می‌شود.

امکان ردیابی تراکنش‌های انجام‌شده بر بستر شبکه‌ی بیت کوین، مطمئناً وجود دارد. کاوشگرهای بیت کوین به شما اجازه می‌دهند فعالیت‌ها را در بلاک‌ چین این رمزارز دنبال کنید. به‌لطف این شفافیت، همه‌ی تراکنش‌ها قابل ردیابی هستند و می‌توانید بلاک چین را به‌عنوان نوعی پایگاه داده‌ی باز که همه‌ی تراکنش‌ها در آن ثبت شده‌اند، درنظر بگیرید.

سایر رمزارزها ازجمله اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) تیز کاوشگر های بلاک چین خود را با نام Etherscan و SolScan دراختیار کاربران قرار داده‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به این کاوشگرها، همه‌ی اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های بلاک چین رمزارز موردنظر خود را پیدا کنید. اطلاعات هر تراکنش شامل مقدار رمزارز ارسال‌شده، آدرس ارسا‌ل‌کننده و دریافت‌کننده و تاریخ ثبت و تأیید آن است. با وجود شفافیت بالای بلاک چین، بسیاری از مردم فکر می‌کنند شما همچنان قادر خواهید بود به‌صورت کاملاً ناشناس اقدام به ثبت تراکنش‌های بیت کوین کنید. بااین‌حال، هر روز کشورهای بیشتری به استفاده از قوانین «مشتری خود را بشناس» یا به‌اختصار KYC روی می‌آورند؛‌ فرایندی که طی آن از شما درخواست می‌شود هویت واقعی خود را در پلتفرم‌های تجاری متمرکز ثبت کنید. با افشای هویت شما، کشف تراکنش‌هایی که انجام داده‌اید و دیدن مقدار رمزارز موجود در کیف پول دیجیتال وجود دارد و دولت‌ها به‌راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

کوین‌تلگراف می‌نویسد، برای دسترسی به خدمات معاملات در صرافی‌ها، باید اطلاعات شخصی خود را به آن صرافی ارائه دهید و بنابراین آدرس‌های بیت کوین را می‌توان به داده‌های شخصی مرتبط کرد. ازآنجاکه داده‌های تراکنش‌های قبلی بیت کوین، حذف نمی‌شوند، امکان مشاهده‌ی آن‌ها همیشه وجود دارد.

۲- چرا بیت کوین قابل ردیابی است؟

bitcoin

تراکنش‌های بیت کوین قابل ردیابی هستند زیرا بلاک چین این رمزارز کاملاً شفاف بوده و هر تراکنش روی آن به‌طور عمومی در یک دفترکل توزیع‌شده ذخیره می‌شود. مطالعات مختلف از سال ۲۰۱۳ به‌دنبال ردیابی تراکنش‌های بیت کوین و هویت‌های مرتبط با آن‌ها بوده‌اند. اگرچه امکان ایجاد شکل خاصی از ناشناس بودن با رمزارزها وجود دارد، اما ارسال تراکنش‌ها به‌صورت کاملاً ناشناس ازطریق بلاک چین این رمزارز، دشوار است. درواقع بلاک چین‌ها کاملاً باز و دردسترس همه‌ی افراد هستند.

به‌لطف شفافیت بسیار بالا در بلاک چین، می‌توان جریان‌های پولی را به‌راحتی روی آن ردیابی کرد. اگر هویت پشت آدرس کیف پول مشخص باشد، می‌توان تراکنش‌های انجام‌شده ازطریق آن آدرس را در آینده نیز تحت‌نظر گرفت. درواقع امکان مشاهده‌ی جزئیات همه‌ی واریزی‌ها و دریافتی‌های بیت کوین برای هر کیف پول روی این شبکه، وجود دارد. بدین‌ترتیب، علاوه‌بر امکان مشاهده‌ی مبالغ ارسالی و دریافتی، تاریخ و آدرس کیف پول مقصد نیز قابل مشاهده است.

۳- تراکنش‌های بیت کوین چگونه ردیابی می‌شوند؟

نموادر قیمت بیت‌کوین / Bitcoin

با افزایش قوانین و نظارت، دولت‌ها می‌توانند تراکنش‌های جعلی بیت کوین را با یافتن هویت پشت آدرس کیف پول آن، با روشی راحت‌تر ردیابی کنند. طی سال‌های اخیر، میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال ازطرف دولت‌های مختلف در سرتاسر دنیا، توقیف شده است. مجرمان فرصت‌هایی را که فناوری بلاک چین دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد به‌خوبی درک کرده‌اند و سعی دارند تا جایی‌که امکان دارد به‌طور ناشناس نسبت به خرید و فروش رمزارزها و به‌خصوص بیت کوین، اقدام کنند.

درنهایت، بلاک چین برای بسیاری از کلاه‌برداران، راهکار خیلی خوبی نبوده است و می‌توان گفت تراکنش‌های این رمزارز کاملاً ناشناس نیستند. این رویداد‌ها به تشدید قوانین در این‌ زمینه و همچنین افزایش جست‌وجو برای معاملات متقلبانه، کمک کرده است.

هنگام معامله ازطریق کیف‌ پول‌های بیت کوین که هویت دارنده‌ی آن‌ها مشخص نیست، می‌توان تراکنش‌ها را به‌سرعت ردیابی کرد، اما کشف هویت دارنده‌ی آن کیف پول احتمالاً زمان‌بر خواهد بود. وقتی شخصی بخواهد رمزارزهای خود را با دلار ایالات متحده مبادله کند، ردیابی هویت صاحب کیف پول و تراکنش‌های مرتبط با آن، بسیار آسان‌تر خواهد شد.

۴- آیا می‌توان آدرس کیف پول بیت کوین را جست‌وجو کرد؟

کیف پول من

امکان جست‌وجوی آدرس کیف پول بیت کوین ازطریق مرورگر این رمزارز وجود دارد؛ بااین‌حال، یافتن یک آدرس رمزنگاری به این معنی نیست که شما از هویت واقعی پشت آن اطلاع دارید.

زمانی‌که شما به هیچ‌یک از اطلاعات شناسایی مرتبط با کیف پول بیت کوین، دسترسی ندارید، جست‌وجوی آن دشوارتر خواهد شد. یافتن تراکنش‌ها و آدرس‌ها ازطریق یک کاوشگر بلاک چین آسان‌تر است، اما پیدا کردن هویتی که پشت هر کیف پول قرار دارد، زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

ازآنجاکه آدرس کیف پول شخصی نباید ناشناس باشد، پیدا کردن آن دشوار است. آدرس کیف پول بیت کوین را نام مستعار می‌نامند و این نام مطمئناً با نام واقعی مالک آن تفاوت دارد. داده‌ها به هویت شخص اشاره نمی‌کنند اما هنوز هم می‌توان هویت یا نام مستعار یک شخص را ردیابی کرد.

۵- چالش‌های ردیابی آدرس بیت کوین چیست؟

بیت‌ کوین

ردیابی تراکنش‌های بیت کوین، زمانی‌که افراد از کیف پول‌های مختلف و میکسرهای بیت کوین استفاده می‌کنند، احتمالاً دشوارتر خواهد بود. این عوامل، روند جست‌وجو را مختل می‌کنند و برای عبور از آن‌ها زمان زیادی باید صرف کرد.

با وجود این‌ واقعیت که کیف پول بیت کوین برای کاربران به‌منظور انجام تراکنش‌های کاملاً ناشناس، چالش‌برانگیز است، اما راهکارهای مختلفی برای نزدیک شدن به ناشناس بودن وجود دارد. به‌عنوان مثال امکان استفاده از میکسرهای رمزارزی برای افزایش سطح ناشناس ماندن در تراکنش‌ها وجود دارد.

یک میکسر بیت کوین تضمین می‌کند که ردیابی تراکنش‌های آن دشوارتر شود. این کار با ترکیب تراکنش‌های بیت کوین از افراد مختلف در یک استخر انجام می‌شود و سپس تراکنش‌ها به آدرس‌های موردنظر ارسال خواهند شد.

علاوه‌براین، نظارت بر کیف پول‌ها نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد. اگر کسی نخواهد فعالیت‌های او در شبکه‌ی بیت کوین قابل ردیابی باشند، می‌تواند از نوعی صفحه‌ی برای ایجاد تداخل استفاده کند. در این روش با ایجاد بسیاری از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده و انجام تراکنش‌های مختلف میان این کیف‌ها، ردیابی تراکنش‌ها و کیف پول‌ها دشوارتر خواهد شد.

هر دو روش ذکرشده، به‌خودی خود، باعث دشوارتر کردن فرایند ردیابی تراکنش‌های بیت کوین می‌شوند، اما ترکیب آن‌ها می‌تواند برای ردیابی آدرس‌های این رمزارز، بسیار چالش‌برانگیز باشد و در این‌ شرایط، شناسایی تراکنش‌ها و کیف پول‌ها زمان و انرژی بسیار زیادی می‌طلبد.

۶- آیا می‌توان یک کیف پول بیت کوین ناشناس دراختیار داشت؟

بیت کوین

درحال‌حاضر کیف پول‌های ناشناس مختلفی برای بیت کوین وجود دارند، اما هنگام استفاده از آن‌ها باید خیلی مراقب باشید، زیرا در برخی موارد می‌تواند منجر به فاش شدن هویت شما شود که این مورد با هدف اصلی کیف پول ناشناس، در تضاد است.

همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از یک کیف پول بیت کوین ناشناس وجود دارد، بااین‌حال، این نوع کیف‌ها به‌تنهایی برای اطمینان از ناشناس‌ ماندن، کافی نیستند. هنگامی‌که شخصی چندین تراکنش انجام می‌دهد، یک هویت می‌تواند به کیف پولی مرتبط شود که این اطلاعات در آن مشخص است. با توجه به قوانین سخت‌گیرانه‌ی KYC برای صرافی‌ها، به‌نظر می‌رسد انجام تراکنش‌ها به‌صورت کاملاً ناشناس، موضوع بسیار چالش‌برانگیزی است.

بااین‌حال، کیف پول‌هایی برای بیت کوین وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند کاملاً ناشناس عمل کنید. Electrum نمونه‌ای از این نوع ابزار است که می‌تواند با کیف پول سخت‌افزاری نیز ادغام شود. قبل از انتخاب استفاده از یک کیف پول ناشناس، بهتر است ابتدا نحوه‌ی ورود بیت کوین به آن کیف را درنظر بگیرید. هنگامی که بیت کوین از صرافی KYC ارسال می‌شود، ناشناس بودن فرد دریافت‌کننده از قبل ازبین رفته است.

۷- آیا می‌توان آدرس بیت کوین خود را به صورت عمومی به اشتراک گذاشت؟

اشتراک‌گذاری کلید‌های عمومی مشکلی ندارد، اما مطمئن شوید که کلید خصوصی کیف پول شما کاملاً مخفی باقی بماند و هیچکس جز خودتان به آن دسترسی نداشته باشد. امکان ارسال تراکنش به کلید‌های عمومی وجود دارد که امنیت آن نیز کاملاً برقرار است.

شما می‌توانید با خیال آسوده، آدرس عمومی کیف پول بیت کوین خود را به‌اشتراک بگذارید. هیچ رمزارزی ازطریق آدرس عمومی آن قابل سرقت نیست. تنها روشی که امکان سرقت از کیف پول را دردسترس مهاجمان قرار می‌دهد، این است که کلیدهای خصوصی کیف پول شما دراختیار آن‌ها قرار گیرد.

کیف پول بیت کوین همیشه بین کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی، تفاوت ایجاد می‌کند. یک کلید عمومی را می‌توان با آدرس ایمیل خود مقایسه کرد. هرکسی می‌تواند با دراختیار داشتن آدرس ایمیل شما، پست الکترونیک به آن ارسال کند، اما فقط دارنده‌ی ایمیل قادر به خواندن ایمیل‌های دریافتی خواهد بود. با یک آدرس رمزارز نیز وضعیت دقیقاً به‌همین شکل خواهد بود و دیگران می‌توانند از آدرس عمومی کیف پول شما برای ارسال رمزارز استفاده کنند، اما فقط صاحب کیف می‌تواند از دارایی‌های موجود در آن استفاده کند.

کلید خصوصی، درواقع رمز ورود به کیف پول رمزارزی شما است. کلید خصوصی یک کد منحصر‌به‌فرد به شمار می‌آید که پیشنهاد می‌شود آن را در مکانی آفلاین نگه‌داری کنید که کسی به آن دسترسی نداشته باشد. اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی ازجمله کلیدهای خصوصی کیف پول می‌تواند باعث به‌خطر افتادن دارایی‌های دیجیتال شما شود و بنابراین در صورت نیاز فقط آدرس عمومی آن را برای دیگران ارسال و سایر کدها را در مکانی بسیار امن نگه‌داری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات