آزار و اذیت زنان و کودکان با اطلاعات سرقت‌شده از غول‌های فناوری

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
بعضی سودجویان به‌کمک اطلاعات سرقت‌شده از شرکت‌های بزرگ فناوری، کودکان و زنان را هدف آزار و اذیت� قرار می‌دهند.
تبلیغات

براساس گزارش گیزمودو و به‌نقل از بلومبرگ، مجرمان اخیراً ازطریق اپل، توییتر، آلفابت، دیسکورد، متا و اسنپ به اطلاعات حساسی از کاربران دست یافته‌اند که اغلب برای هک‌کردن حساب‌های قربانیان یا اخاذی از آن‌ها استفاده می‌شوند. داده‌ها که شامل نام‌ها، ایمیل، IP و حتی آدرس فیزیکی می‌شوند، با استفاده از درخواست‌های قانونی جعلی ثبت‌شده‌ به‌سرقت رفته‌اند.

به‌نظر می‌رسد این حوادث بخشی از ترند جدید و عجیب‌و‌غریب جرایم سایبری‌ است که در آن مجرمان از سیستم‌های هک‌شده ایمیل پلیس برای به‌دست‌آوردن اطلاعات ازطریق ارسال احضاریه‌های جعلی استفاده می‌کنند. حال چگونه هکرها می‌توانند به حساب ایمیل سازمانی دولتی دست یابند؟ چنین دسترسی‌هایی را می‌توانید در دارک وب تهیه کنید. ازآن‌‌جاکه پلیس معمولاً در طول تحقیقات خود به اطلاعات مشترکان دسترسی دارد، بسیاری از این درخواست‌های تقلبی برای شرکت‌های درگیر قانونی به‌نظر می‌رسد.

به‌گفته‌ی منابعی که با بلومبرگ صحبت کردند، هکرها گاهی اوقات از اطلاعات اولیه‌ی مشترکان برای هک‌کردن حساب‌های قربانیان استفاده می‌کنند.همچنین، آنان از اطلاعات مذکور برای دوستی با قربانی بهره می‌برند و او را تشویق می‌کنند محتوای جنسی به‌اشتراک بگذارد. در این شرایط، در‌صورت سر باز زدن قربانی، هکرها اغلب آن‌ها را با اشکال مختلف آزار و اذیت آنلاین، ازجمله سواتینگ (گزارش اضطراری اشتباه به خدمات محلی، درمانی و...) و داکسینگ (نشر اطلاعات شخصی که به شناخت شخص منجر می‌شود) تهدید می‌کنند.

هک کردن

درخواست برای تصاویر جنسی به باج‌خواهی آشکار تبدیل می‌شود. نگران‌کننده‌تر این است که در چندین فقره، قربانیان زیر فشار قرار گرفته‌اند تا نام یکی از مجرمان سایبری را روی پوست خود حک کنند و تصاویر زخم را به‌اشتراک بگذارند.

به‌گفته‌ی بلومبرگ، بسیاری از عاملان این طرح‌ها نوجوانان هستند که برخی از آن‌ها در ایالات‌ متحده‌ی آمریکا زندگی می‌کنند. هنوز کاملاً مشخص نیست که چند بار این اتفاقات رخ داده و بازه‌ی زمانی آن‌ها نیز نامشخص است.

اینکه افرادی خود را پلیس معرفی و اطلاعات شخصی را سرقت می‌کنند، به خودی‌خود وحشتناک است. حال فرض کنید از آن‌ داده‌ها برای دستیابی به افکار شوم خود استفاده کنند. اندی استون، سخن‌گوی متا، به گیزمودو گفت که این شرکت درخواست‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات برای مسائل قانونی را بررسی می‌کند و از سیستم‌ها و فرایندهای پیشرفته برای تأیید درخواست‌ها و کشف سوء‌استفاده‌ی احتمالی بهره می‌برد.

در همین حال، یکی از نمایندگان دیکسورد گفت که آن‌ها همه درخواست‌های مربوط به اشتراک‌گذاری اطلاعات را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند از منبعی مطمئن ارسال شده‌اند. یکی از سخن‌گویان گوگل به بلومبرگ گفت:

در سال ۲۰۲۱، درخواست جعلی انتشار داده‌ای را کشف کردیم که در آن افراد سودجو خود را به‌عنوان مقام‌های قانونی دولتی معرفی می‌کردند. فردی که به نظر مسئول این اتفاق بود، به‌سرعت شناسایی کردیم و به مجریان قانون اطلاع دادیم. به‌طور فعال به‌منظور شناسایی و جلوگیری از درخواست‌های اشتراک‌گذاری غیرقانونی داده با مجریان قانون و سایرین در این صنعت همکاری می‌کنیم.

یکی از سخن‌گویان اسنپ می‌‎گوید این شرکت به‌دقت تمام درخواست‌ها را برای اطمینان از اعتبارشان بررسی می‌کند. ناگفته نماند هنوز توییتر و اپل در‌این‌باره نظری نداده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات