با وجود ویژگی‌های حریم خصوصی iOS، برنامه‌ها همچنان به ردیابی کاربران ادامه می‌دهند

پنج‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از اپ‌ها با وجود ویژگی‌ جدید حریم خصوصی iOS، هنوز هم کاربران را ردیابی می‌کنند.
تبلیغات

ازآنجاکه App Tracking Transparency سال گذشته با iOS 14.5 معرفی شد، اکنون تمام اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد باید پیش از ردیابی کاربران از آن‌ها اجازه بگیرند. بااین‌حال، برخی از توسعه‌دهندگان راه‌های جدیدی برای ردیابی کاربران iOS کشف کرده‌اند؛ آن‌ها حتی زمانی که کاربران اجازه ردیابی نداده‌اند نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

در گزارش 9to5mac با استناد به تحقیق مستقل جدیدی نشان داده می‌شود چگونه این توسعه‌دهندگان ویژگی‌های جدید حریم خصوصی iOS را برای شناسایی و ردیابی کاربران دور می‌زنند. درحالی‌که App Tracking Transparency (یا ATT) کار می‌کند، اما همچنان حفره‌هایی دارد که به اپ‌ها اجازه می‌دهد به‌طور بی‌صدا برخی از داده‌ها را از دستگاه کاربر جمع‌آوری کنند.

محققان ۹ اپ iOS را که از کد سمت سرور برای تولید شناسه کاربر استفاده می‌کنند، تجزیه و تحلیل کردند. به نظر می‌رسد این کد توسط یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چینی علی بابا ارائه شده است و می‌تواند شناسه‌ی مذکور را در بین اپلیکیشن‌های مختلف ردیابی کند. درنتیجه، شرکت‌های تبلیغاتی همچنان می‌توانند محتوا را به صورت هدفمند به کاربری خاص نمایش دهند.

در مجموع، این تحقیق ۱۷۵۹ اپلیکیشن iOS را قبل و بعد از اعمال ATT مقایسه کرد. اگرچه یک چهارم از این اپ‌ها ادعا می‌کنند که هیچ اطلاعات کاربری را جمع‌آوری نمی‌کنند، ۸۰ درصدشان هنوز حداقل یک کتابخانه مربوط به داده‌های ردیابی دارند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها، به‌ویژه‌ آن‌هایی که به دیتابیس‌های شخص اول بیشتری دسترسی دارند، هنوز در پشت صحنه مشغول جمع‌‌آوری اطلاعات کاربران هستند. آن‌ها می‌توانند این کار را ازطریق روش‌های گوناگون، از جمله استفاده از آدرس‌های IP برای لینک شناسه‌های مخصوص نصب در بین اپ‌ها و ازطریق صفحه‌ی ورود به سیستم ارائه‌شده توسط اپ‌های جداگانه (مانند ورود به سیستم گوگل و فیسبوک، یا آدرس ایمیل) انجام دهند.

حتی با وجود اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات اخیر، نمی‌توان گفت که App Tracking Transparency بی‌فایده است. تغییرات در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل در واقع ردیابی کاربران را برای توسعه‌دهندگان دشوارتر کرده است و آن‌ها دیگر نمی‌توانند مانند گذشته داده‌های زیادی دراختیار داشته باشند. ATT یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که تا به حال برای iOS معرفی شده و اپل مطمئناً هر سال آن را بهبود خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات