باگ الگوریتم رتبه‌بندی فیسبوک به‌مدت ۶ ماه بازدید محتواهای گمراه‌کننده را افزایش داد

یک‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باگ ناشناخته‌ای به‌مدت ۶ ماه باعث افزایش بازدید محتواهای گمراه‌کننده و خطرناک در فید خبری فیسبوک شده است. نکته‌ی عجیب این است که فیسبوک ماه‌ها نمی‌دانسته است دلیل اصلی بروز این باگ چیست.
تبلیغات

به‌نوشته‌ی انگجت و به‌نقل از گزارش ورج، در ۶ ماه اخیر باگی در الگوریتم رتبه‌بندی فید خبری در فیسبوک (Facebook) موجی از اطلاعات گمراه‌کننده و دیگر محتواهای مضر را وارد فید خبری کاربران این شبکه‌ی اجتماعی کرده است. ورج می‌گوید این اطلاعات را با مشاهده‌ی یادداشتی دیده است که در داخل شرکت فیسبوک دست‌به‌دست می‌شود.

فعلاً از ماهیت دقیق باگ مطلع نیستیم؛ اما طبق گفته‌های کارمندان فیسبوک، این باگ نتیجه‌ی «خرابی عظیم در سیستم رتبه‌بندی» است که به‌مدت چند ماه برطرف نشده و نیمی از تمام بازدیدهای بخش فید خبری را تحت‌تأثیر قرار داده است. بدین‌ترتیب، مشخص است که باگ فید خبری فیسبوک آثار عظیمی برجای گذاشته است.

همان‌طورکه اشاره کردیم، مشکل یادشده الگوریتم فید خبری فیسبوک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این الگوریتم به‌گونه‌ای طراحی شده است که اطلاعات گمراه‌کننده و دیگر محتواهای مشکل‌ساز را در رتبه‌ی پایین‌تری به‌نمایش بگذارد. بااین‌حال پاییز سال گذشته‌ی میلادی، بازدید اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست حداکثر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما شاهد چنین اتفاقی برای محتواهای دیگری نبودیم که قرار بود تنزل رتبه داشته باشند.

در بازه‌ی زمانی ۶ ماهه‌ای که فید خبری فیسبوک تحت‌تأثیر باگ بود، الگوریتم این شبکه‌ی اجتماعی نتوانست آن‌طورکه باید و شاید، رتبه‌ی محتواهای برهنگی، خشونت‌آمیز و حتی خبرهای رسانه‌های دولتی روسیه را کاهش دهد.

نکته‌ی نگران‌کننده‌تر این است که مهندسان فیسبوک متوجه شده‌اند مشکل بزرگی در سیستم پیش آمده است، تا حدی که ورج می‌نویسد باگ یادشده در بین باگ‌های خطرناک قرار گرفته. بااین‌حال، ازآن‌جاکه مهندسان نتوانستند دلیل اصلی بروز مشکل را پیدا کنند، این باگ تا روز ۱۱ مارس ۲۰۲۲ (۲۰ اسفند ۱۴۰۰) همچنان در فیسبوک وجود داشت.

حادثه‌ی اخیر فیسبوک نشان می‌دهد الگوریتم رتبه‌بندی محتوا در این شبکه‌ی اجتماعی چقدر پیچیده و اغلب مبهم است؛ حتی برای افرادی که کارمند این شرکت محسوب می‌شوند. افشاگری معروف می‌گوید مشکلات این‌چنینی بدین‌معنا هستند که فیسبوک باید الگوریتم‌های رتبه‌بندی را برای محققان خارجی شفاف کند یا اینکه به‌طورکلی رتبه‌بندی مبتنی‌بر تعامل را کنار بگذارد.

فردی به‌نمایندگی از فیسبوک در گفت‌و‌گو با ورج تأیید کرده است که باگ الگوریتم رتبه‌بندی این شبکه‌ی اجتماعی برطرف شده و تأثیر معنی‌دار و بلندمدتی روی معیارها و استانداردهای این شبکه‌ی اجتماعی نگذاشته است. این حقیقت که فیسبوک برای برطرف‌کردن مشکل زمان بسیار زیادی را صرف کرد، احتمالاً درنهایت درخواست‌ها را برای تغییر رویکرد این شرکت درقبال رتبه‌بندی الگوریتمیک تقویت می‌کند.

فیسبوک اخیراً فید غیرالگوریتمیک را به اینستاگرام بازگردانده است تا نگرانی‌هایی را رفع کند که درباره‌ی تأثیرات محتواهای پیشنهادی اینستاگرام بر افراد جوان مطرح شده است. پرونده‌هایی با محوریت متا (شرکت مادر فیسبوک) درجریان است که درصورت تبدیل‌شدن به قانون می‌تواند در مسیر اعمال تغییرات روی الگوریتم نمایش محتوا در جاهایی مثل فید خبری فیسبوک قدم بردارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات