نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌های مکانی کاربران اندرویدی، گوگل را به دادگاه کشاند

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برخی مراجع قانونی ایالات متحده از گوگل به دلیل ردیابی فریب‌کارانه‌ی موقعیت مکانی کاربران اندرویدی، به دادگاه شکایت کردند.
تبلیغات

گوگل داده‌های موقعیت مکانی کاربران را (حتی اگر خود آن‌ها نخواهند و جی‌پی‌اس گوشی را غیرفعال کرده باشند) پیدا و ثبت می‌کند؛ این طرح دعوی‌ای بود که در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) گوگل را به دادگاه کشاند.

یک سال بعد از این شکایت، گوگل دوباره از سوی مراجع قانونی استرالیا تحت‌فشار قرار گرفت و به دلیل جمع‌آوری داده‌های مکانی، به دادگاه فدرال این کشور فراخوانده شد.

به گزارش Digitaltrends، دوباره روز ۴ بهمن ۱۴۰۰، دادستان کل واشنگتن دی‌سی در ادامه‌ی همان دادگاه قبلی ایالات متحده، از گوگل به دلیل سیاست‌های گمراه‌کننده‌ی مجوزهای ردیابی مکانی در گوشی‌های اندرویدی شکایت کرد. طبق این طرح دعوی، انگیزه و هدف گوگل از ردیابی داده‌های مکانی کاربران اندرویدی، مقاصد اقتصادی و تقویت تجارت تبلیغاتی این شرکت است. این مرجع قانونی می‌گوید گوگل عامدانه راه‌هایی برای ردیابی داده‌های موقعیت مکانی کاربران در گوشی‌های اندرویدی قرار داده که از چشم کاربران پنهان است:

گوگل حداقل از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) با اطلاع‌رسانی نامناسب کاربران را در ‌مورد حفاظت از حریم خصوصی خود، نحوه‌ی ردیابی، استفاده از موقعیت مکانی یا توقف این ردیابی فریب داده است. این شرکت به کاربران این باور را القا می‌کند که کنترل اطلاعات مربوط به مکان و نحوه‌ی استفاده از آن اطلاعات تنها و تنها در‌ اختیار خود کاربر است، اما در واقعیت کاربران گوگل نمی‌توانند از سود بردن این شرکت از داد‌ه‌های مکانی جلوگیری کنند.

گوگل به‌تازگی سیاست‌های جدیدی در ذخیره‌ی داده‌های کاربران در پیش گرفته و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد که داده‌های آپلودی خود را کاهش دهند. این شرکت همچنین امکان انتخاب گزینه‌ی حذف خودکار داده‌ها را فراهم کرده است؛ بااین‌‌حال مراجع قانونی ایالات متحده معتقدند که این اقدامات آنچنان گیج‌کننده هستند که در نهایت باعث می‌شوند کاربران به همان آپلود داده‌ها رضایت دهند.

مراجع قانونی در این شکایت ادعا کردند:

تحقیقات انجام‌شده نشان دادند که گوگل تنظیماتی را برای کنترل و جمع‌آوری داده‌های مکانی در‌ اختیار کاربران قرار داده، اما توضیحات گمراه‌کننده، مبهم و ناقص این تنظیمات باعث می‌شوند تا کاربران درک درستی از نحوه‌ی جمع‌آوری، نگه‌داری و استفاده‌ی گوگل از داده‌هایشان نداشته باشند؛ در‌ واقع، صرف‌نظر از تنظیمات، کاربران هیچ گزینه‌ای ندارند جز اینکه به گوگل اجازه دهند داده‌های مکانی آن‌ها را جمع‌آوری، ذخیره و استفاده کند.

خوزه کاستاندا، سخنگوی سیاست گوگل، درباره‌ی شکایت مطرح‌شده اینگونه توضیح داد:

دادستان کل، پرونده‌ای را بر‌ اساس ادعاهای نادرست و اظهارات قدیمی تنظیمات گوشی‌های اندرویدی مطرح کرده است. ما همیشه در محصولات خود، تنظیماتی برای حفظ حریم خصوصی کاربران و کنترل ردیابی داده‌های مکانی آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات