پیکسل ردیابی ایمیل چیست و شرکت‌ها چگونه از آن برای دسترسی به داده‌های خصوصی شما استفاده می‌کنند؟

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیا فکر می‌کنید حساب ایمیل شما عاری از هرگونه ردیابی است؟ اگر پاسخ شما به این پرسش «بله» باشد، بهتر است دوباره در‌این‌باره فکر کنید.
تبلیغات

همه‌ی ما هر روز تعداد زیادی ایمیل دریافت می‌کنیم که شامل ایمیل‌های بازاریابی، هرزنامه، اعلان و... می‌شود. طبیعتا شرکت‌ها تمایل دارند که مشتریانشان را با جدیدترین خبرهای خود به‌روز نگه دارند؛ اما حجم زیاد ایمیل‌های دریافتی نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که گیرندگان کمتر‌و‌کمتر مطالب را باز و آن‌ها را مطالعه می‌کنند.

طبق اعلام میک‌یوزآو، شرکت‌ها روشی برای ردیابی افرادی که محتوای ایمیل آن‌ها را باز و مطالعه می‌کنند، در‌دسترس دارند که به آن «پیکسل ردیابی ایمیل» می‌گویند. اگرچه پیکسل‌های ردیابی ایمیل برای بیشتر کاربران تشخیص‌پذیر نیست، بسیاری از شرکت‌ها از این روش برای سنجش میزان تعامل با کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی استفاده می‌کنند. حال، بیایید ببینیم پیکسل ردیابی ایمیل چگونه کار می‌کند؟

اصول اولیه‌ی پیکسل‌های ردیابی ایمیل

پیکسل ردیابی ایمیل معمولا تصویری یک پیکسل در یک پیکسل است که در ایمیل ارسال‌شده به شخص گیرنده پنهان شده است. این تصاویر معمولا شفاف است و به‌صورت فایل Gif یا Png استفاده می‌شود. می‌توان این پیکسل‌ها را در هر جایی از ایمیل درج کرد؛ اما بیشتر در سربرگ یا پانوشت محتوای ایمیل قرار داده می‌شود.

پیکسل های ردیابی ایمیل

عنصر ردیابی این مورد را ثبت می‌کند که آیا پیسکل در هر ایمیلی بارگذاری شده است یا خیر. برای انجام این کار، همه‌ی رسانه‌ها به‌غیر از متن باید در ایمیل بارگذاری شوند تا پیکسل نیز بارگیری شود.

استفاده از پیکسل‌های ردیابی در بازاریابی بسیار رایج است؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند ببینند که آیا ایمیل‌های انبوه آن‌ها را دریافت‌کنندگان باز می‌کنند یا خیر. این پیکسل‌ها در ایمیل‌های شخصی افراد استفاده نمی‌شوند؛ اگرچه از نظر فنی امکان این کار وجود دارد.

به‌طور‌کلی، این پیکسل‌ها با استفاده از آدرس ایمیل بازاریابی یا فروش وارد می‌شوند که امکان جمع‌آوری آمارهای تعامل خاص مانند کلیک‌ها و بازدیدها را فراهم می‌کند یا پیکسل ردیابی را به‌صورت دستی اضافه خواهد کرد که البته این روش کمی وقت‌گیرتر است.

پیکسل‌های ایمیل دقیقا چه اطلاعاتی را ردیابی می‌کنند؟

باتوجه‌‌به اینکه پیکسل‌های ردیابی اغلب برای بازاریابی استفاده می‌شوند، اکثر شرکت‌های قانونی از آن‌ها فقط برای دسترسی به اطلاعات مربوط به ایمیل ارسالی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، شرکتی می‌تواند از پیکسل‌های ردیابی برای مشاهده‌ی آمار تعداد افرادی که ایمیل را باز کرده‌اند، استفاده کند تا بدین‌ترتیب بفهمد ایمیل‌های انبوه ارسالی‌اش چقدر جالب یا کلیک‌شدنی بوده است. این یافته به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تاکتیک‌های بازاریابی خود را بهبود بخشند.

پیکسل های ردیابی ایمیل

همچنین، این پیکسل‌ها می‌توانند نشان دهند اکثر افرادی که ایمیل‌ها را باز کرده‌اند، در کجا قرار دارند که این امر نیز به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا روی مخاطبانشان مواردی مثل جمعیت شناسی یا ملیت‌ها را هدف قرار دهند یا روشی برای گسترش دامنه‌ی دسترسی‌شان به سطحی فراتر از گروهی خاص کشف کنند. گفتنی است پیکسل ردیابی می‌تواند ببیند که آیا کاربر وب‌سایت برند را با استفاده از کدگذاری HTML ایمیل و نوع ارائه‌دهنده‌ی ایمیلی که گیرنده استفاده می‌کند، مطالعه کرده است یا خیر.

عامل بزرگی که ماهیت اخلاقی پیکسل‌های ردیابی را نقض می‌کند، توانایی آن‌ها برای دسترسی به آدرس آی‌پی گیرنده است؛ زیرا آن‌ها می‌توانند بدون اجازه‌ی دریافت‌کننده‌ی ایمیل، به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند؛ موضوعی که می‌تواند برای بسیاری از افراد مشکل‌ساز باشد. بنابراین با علم به‌‌ اینکه پیکسل‌های ردیابی می‌توانند به‌میزان درخورتوجهی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند و بدون اطلاع گیرنده آن‌ها را دردسترس شرکت قرار دهند، باید تعجب کرد که آیا کلاه‌برداران از این پیکسل‌ها سوءاستفاده می‌کنند یا خیر.

سمت تاریک‌تر ردیابی پیکسل‌ها

مثل بسیاری از فناوری‌هایی که برای توده‌ی مردم دردسترس است، امکان دارد برخی افراد یا حتی شرکت‌ها برای اهداف مخرب از پیکسل‌های ردیابی استفاده کنند. کلاه‌برداران از این پیکسل‌ها برای ردیابی سرعت انتشار ویروس‌ها و برنامه‌های مضر در سراسر شبکه بهره می‌برند. هکرها و مهاجم‌ها و آزمایش‌کننده‌ها می‌توانند از پیکسل‌های ردیابی برای جمع‌آوری اطلاعات در شبکه‌ی هدف و درک زیرساخت شبکه استفاده می‌کنند.

پیکسل های ردیابی ایمیل

مجرمان نیز می‌توانند از پیکسل‌های ردیابی به‌عنوان بخشی از کمپین فیشینگ بهره ببرند و این موضوع را ردیابی کنند که آیا کاربران ایمیل‌های مخرب خود را باز می‌کنند یا خیر. علاوه‌بر‌این، استفاده از پیکسل‌های ردیابی بسیار آسان است؛ چراکه منابع بی‌پایان آنلاینی وجود دارد که نحوه‌ی درج پیکسل‌های ردیابی را کاملا توضیح می‌دهند.

باید توجه کرد که درج پیکسل‌های ردیابی فرایند خیلی پیجیده‌ای نیست و درواقع برای استفاده از پیکسل‌های ردیابی، حتما نیازی نیست که نابغه‌ی فناوری باشید. باوجوداین، درحالی‌که استفاده از پیکسل‌های ردیابی آسان است، چند اقدام وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود و حریم‌ خصوصی‌تان از آن‌ها بهره ببرید.

چگونه از جاسوسی پیکسل‌های ردیابی ایمیل جلوگیری کنیم؟

جنبه‌ی غیراخلاقی پیکسل‌ها قطعا جای نگرانی دارد؛ بنابراین، اگر نگران دسترسی به اطلاعات شخصی‌تان برای اهداف مخرب هستید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از ردیابی پیکسل‌هایی جلوگیری کنید که به داده‌های حساستان دسترسی دارند.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار، غیرفعال‌کردن بارگذاری خودکار تصویر در تنظیمات ایمیل است. برای مثال، اگر از جیمیل استفاده می‌کنید، می‌توانید به‌سادگی از تنظیمات زیر برای خاموش کردن آن بهره ببرید.

تنظیمات امنیت جیمیل

در جیمیل، نماد چرخ‌دنده‌ی موجود در گوشه‌ی سمت راست بالا را فشار دهید تا تنظیمات باز شود و سپس مشاهده‌ی همه‌ی تنظیمات را انتخاب کنید. درادامه، صفحه‌ را به پایین اسکرول و Images را پیدا کنید. سپس بین دو گزینه جابه‌جا شوید تا بارگذاری تصاویر خارجی در ایمیل‌ها غیرفعال شود. خاموش‌کردن این گزینه در گام اول، از بارگیری پیکسل‌های ردیابی جلوگیری خواهد کرد و این یعنی هیچ روشی برای دسترسی به هیچ اطلاعاتی ندارد.

بسیاری از مرورگرها نیز افزونه‌های رایگانی ارائه می‌دهند که درصورت استفاده از پیکسل‌های ردیابی در دستگاه کاربر، به‌طور خودکار هشدار ازپیش‌تعیین‌شده را به وی نشان خواهد داد. این برنامه‌های افزودنی با اجرای تجزیه‌وتحلیل سریع ایمیل‌های شما، وجود پیکسل‌های ردیابی را بررسی می‌کنند.

پیکسل‌های ردیابی رایج، اما معمولا بی‌ضرر هستند

اگرچه ایده‌ی پیکسل ردیابی احتمالا می‌تواند برای بسیاری از کاربران نگران‌کننده باشد، مهم است به‌یاد بسپارید که این پیکسل ها معمولا بی‌ضرر هستند. اکثر شرکت‌ها به‌سادگی از پیکسل‌های ردیابی برای اهداف بازاریابی استفاده می‌کنند و نه بیشتر. بنابراین، بابت ردیابی پیکسل‌ها زیاد نگران نباشید؛ زیرا این روزها جمع‌آوری اطلاعات اولیه امری عادی محسوب می‌شود، خواه این وضعیت را دوست داشته باشیم یا خیر.

به فرایند ثبت‌نام برای حساب کاربری در خرده‌فروشی‌ای آنلاین فکر کنید. خرده‌فروشی‌ها معمولا اطلاعاتی مثل ایمیل و شماره‌تلفن و آدرس را از شما درخواست می‌کنند که این موضوع واقعا نکته‌ی جدیدی نیست؛ با‌این‌حال، محتاط‌بودن ضرری ندارد. بنابراین، اگر نگران‌اید پیکسل‌های ردیابی شما را برای اهداف مخرب‌تر هدف قرار دهند‌، بهتر است برخی از نکات ایمنی ارائه‌شده در این مطلب را مدنظر قرار دهید. وقتی صحبت از فناوری به‌میان آید، امن‌تر‌بودن از متأسف‌شدن بهتر است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پیکسل‌های ردیابی ایمیل چیست؟ آیا تاکنون از وجود این پیکسل‌ها مطلع بوده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات