دولت آمریکا به خبرچین‌های دارک وب، ارز دیجیتال پاداش می‌دهد

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دولت آمریکا در قبال اطلاعات در مورد اخاذی از طریق دارک وب که امنیت ملی آن کشور را به خطر می‌اندازد، رمزارز جایزه می‌دهد.
تبلیغات

به گزارش CNN، دولت آمریکا طی برنامه‌ی «پاداش برای عدالت (RFJ)»، برای «شناسایی یا لو دادن مکان شخصی که به‌صورت شخصی یا تحت نظر دولت خارجی فعالیت می‌کند و در فعالیت‌های سایبری مخرب علیه زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده مشارکت دارد»، تا ۱۰ میلیون دلار جایزه پرداخت می‌کند.

این اولین باری نیست که دولت آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند. در حقیقت برنامه‌ی RFJ از سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۳) وجود داشته و در این مدت، دولت این کشور بیش از ۱۵۰ میلیون دلار به بیش از ۱۰۰ نفر جایزه داده است. این افراد «اطلاعات مؤثری برای انداختن تروریست‌ها پشت میله‌های زندان ارائه داده‌اند یا از انجام اقدامات تروریستی در سراسر جهان پیش‌گیری کرده‌اند.»

این برنامه علاوه بر باج‌افزار شامل چندین موضوع دیگر از جمله تأمین مالی تروریسم، توسعه‌ی جنگ‌افزارهای کشتار جمعی و کره شمالی می‌شود.

«فعالیت‌های سایبری مخرب» که در بالا به آن اشاره شد، به‌طور خاص شامل باج‌افزار، دسترسی بدون مجوز و آگاهانه به کامپیوتر حفاظت‌شده و تخریب عمدی کامپیوتری حفاظت‌شده می‌شود.

یکی از مقامات رسمی این کشور در این رابطه به CNN گفته است:

این برنامه توجه زیادی به خود جلب کرده است؛ زیرا از هر فرصتی استفاده می‌کنیم تا با مخاطبان، منابع و افرادی در ارتباط باشیم که ممکن است به امنیت ملی ما کمک کنند.

برنامه‌ی پاداش برای عدالت پاداش‌های خود را به‌صورت انتقال پول یا تحویل نقدی انجام می‌دهد؛ اما دولت آمریکا اخیرا پرداخت از طریق رمزارزها را نیز وارد برنامه‌ی خود کرده است. مقام رسمی ذکرشده در ادامه می‌گوید:

یافتن افراد و ارتباط با آن‌ها از طریق تکنولوژی که کار با آن برایشان راحت‌تر باشد، به گمانم هدف اصلی برنامه‌ی عدالت است.

ارِز لیبرمن، دادستان سابق جرایم سایبری آمریکا، می‌گوید: «تعجبی ندارد که چنین اقدامی صورت بگیرد. اگر دولت از ارزهای دیجیتال به‌عنوان روش پرداخت به مخبرها و منابع مخفی استفاده نمی‌کرد، آنگاه جای تعجب بود.»

این خبر برای رمزارزها مسرت‌بخش‌ است. برای مدت‌ها این انتظار می‌رفت که نهادهای قانونی از فواید رمزارزها استفاده کنند. دیدن اینکه دولت‌ها نقش رمزارزها را درک کرده‌اند و از آن به‌صورت عملی استفاده می‌کنند، قابل توجه است.

هرچند این رویکرد ممکن است حقیقت داشته باشد؛ اما دولت جو بایدن از نقش رمزارزها در باج‌افزارها کاملا آگاه است و آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های امنیت ملی قلمداد می‌کند. ماه قبل، دولت آمریکا هیئت ویژه‌ای برای ردیابی پرداخت‌های رمزارز در حمله‌های سایبری تشکیل داد.

ایالات متحده در مقابل باج‌افزار

باج‌افزار و خطر بزرگ‌تر جنگ سایبری، شدیدا مورد توجه دولت بایدن قرار گرفته است. 

اوایل تابستان امسال، ایالات متحده هدف دو حمله‌ی باج‌افزاری بزرگ قرار گرفت؛ خطوط انتقال سوخت کولونیال و کارخانه فراورده‌های گوشتی JBS که یک‌پنجم گوشت کل دنیا را تولید می‌کند.

اردیبهشت امسال، گروه دارک‌ساید (DarkSide) بیش از ۹۰ میلیون دلار  از شرکت خطوط انتقال سوخت کولونیال پایپ‌لاین به سرقت برد. یک ماه بعد، کارخانه‌ی JBS مورد حمله هکرها قرار گرفت و در نهایت، این شرکت ۱۱ میلیون دلار به هکرها پرداخت کرد.

به دنبال این حملات باج‌افزاری سریالی بود که وزارت دادگستری آمریکا، سطح این قبیل حملات را تا حد حملات تروریستی بالا برد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات