آپدیت جدید ویندوز بالاخره مشکل امنیتی PrintNightmare را برطرف می‌کند

چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چند وقتی است که باگب امنیتی با نام PrintNightmare در برنامه پرینت اسپولر ویندوز، باعث به‌دردسرافتادن مایکروسافت شده است. حالا این شرکت بالاخره آپدیت جدیدی برای ویندوز ارائه کرده که این مشکل را برطرف می‌کند.
تبلیغات

گویا مایکروسافت بالاخره توانسته مشکل امنیتی PrintNightmare را با انتشار آپدیتب جدید برای ویندوز برطرف کند. باگ امنیتی PrintNightmare درواقع از اشکالات موجود در سیستم پرینت اسپولر ویندوز استفاده می‌کرد تا کدهای مخرب را روی دستگاه قربانی بتواند اجرا کند. بعد از اینکه آسیب‌پذیری مذکور برای اولین‌بار روی ویندوز شناسایی شد، مایکروسافت با پچی امنیتی برای برطرف‌کردن آن اقدام کرد که موفقیت‌آمیز نبود و درادامه آسیب‌پذیری دومی هم به نسخه اولی اضافه شد.

حال، به‌نظر می‌رسد آپدیت جدید مایکروسافت که توضیحات مرتبط با آن در بلاگ مرکز پاسخگویی امنیتی مایکروسافت (Microsoft Security Response Center) اعلام شده است، آسیب‌پذیری‌های مرتبط با سرویس پرینت ویندوز را رفع می‌کند.

مایکروسافت ادعا می‌کند با تغییر رفتار پیش‌فرض «پوینت اند پرینت»، توانسته امنیت آن را بیشتر کند. درواقع، حالا برای نصب درایور پوینت اند پرینت، نیاز به دسترسی ادمین خواهد بود که همین مسئله جلو بهره‌برداری از پرینت اسپولر برای دستیابی به امتیازات ادمین در ویندوز و اجرای کدهای مخرب را می‌گیرد.

این شرکت اعلام کرده است که آپدیت جدید تمام آسیب‌پذیری‌هایی را برطرف می‌کند که به‌صورت عمومی در سرویس پرینت اسپولر ویندوز فهرست شده‌اند. البته این آپدیت مشکلی هم برای سایر کاربران یک سیستم (به‌جز ادمین) ایجاد می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند به سیستم پرینتری اضافه یا آن را به‌روزرسانی کنند. بااین‌حال، مایکروسافت اعتقاد دارد که برطرف‌کردن این باگ آن‌قدر مهم است که این مسئله پذیرفتنی باشد.

درصورتی‌که قابلیت به‌روزرسانی خودکار ویندوز روشن باشد، آپدیت جدید برای کاربران دریافت و نصب می‌شود؛ درغیراین‌صورت نیاز است که حتما ازطریق به‌روزرسانی دستی ویندوز اقدام و نسخه KB5005033 را دانلود و نصب کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات