انتقاد شدید مدیرعامل اپیک گیمز از ویژگی‌های جدید ایمنی کودک اپل

یک‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم سویینی در بیانیه‌ای با انتقاد از اپل، ابتکارعمل این شرکت در ابزارهای جدید ایمنی کودک را وسیله‌ای برای نفوذ بیشتر دولت‌ها توصیف کرده است.
تبلیغات

پنجشنبه گذشته، اپل مجموعه‌ای از ابزارها را برای کمک به محافظت آنلاین و کاهش انتشار موارد سوءاستفاده جنسی از کودکان (CSAM) رونمایی کرد. غول دنیای فناوری ابزارهای جدیدش را به‌عنوان ویژگی‌های جدید پیام‌رسان آی‌مسیج، بخش جست‌وجو، دستیار هوشمند سیری و مکانیزمی برای اسکن تصاویر ذخیره‌شده در آی‌کلاد برای شناسایی تصاویر پرونوگرافی کودکان توصیف می‌کند و ظاهرا همین امر سبب نگرانی برخی از صاحب‌نظران درباره نقض‌های احتمالی حریم خصوصی شده است. 

اکنون، به‌عنوان بخشی از انتقادها علیه اپل، تیم سویینی، مدیرعامل اپیک‌گیمز، بار‌دیگر در توییتر از ابتکار اپل انتقاد کرده و مدعی شده است که این اقدامات به‌طور بالقوه امکان نظارت بر اطلاعات کاربران را برای دولت‌ها فراهم می‌کند. سویینی دراین‌باره می‌گویید:

خیلی تلاش کرده‌ام تا این موضوع را از دیدگاه اپل ببینم؛ اما این برنامه نرم‌افزاری دولتی است که اپل آن را اجرا می‌کند. اگرچه اپل کد را نوشت، وظیفه این شرکت اسکن اطلاعات شخصی و گزارش آن به دولت است. این کاملا متفاوت از سیستم تعدیل محتوا در انجمنی عمومی یا رسانه‌ای اجتماعی است. قبل از اینکه اپراتور انتخاب کند که داده‌ها را به‌صورت عمومی میزبانی کند، اطلاعات خصوصی افراد را برای هر چیز نامرتبط دیگر نیز می‌توانند اسکن کند.

اتهامات سویینی درباره اسکن داده‌های شخصی تا حدی با نحوه عملکرد سیستم اپل در تضاد است. درواقع، این مکانیزم را اپل به‌گونه‌ای تنظیم کرده است که به‌جای نگاه‌کردن به خود تصویر، سیستم و اسکن فایل‌های ذخیره‌شده در آی‌کلاد را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در‌نهایت، هش‌های ایجادشده از فایل‌ها با هش‌های شناخته‌شده CSAM بررسی می‌شوند و مرکز ملی کودکان مفقود و استثمارشده (NCMEC) از حساب‌های پرچم‌دار مطلع می‌شود.

افزون‌براین، اسکن فقط برای عکس‌های ذخیره‌شده در آی‌کلاد اعمال می‌شود؛ بنابراین، اگر قابلیت iCloud Photos خاموش باشد، تصاویر ذخیرشده در گوشی بررسی‌شدنی نیستند. همچنین، سویینی ادعا می‌کند که اپل از الگوهای تاریک (Dark Patern) برای سوق‌دادن کاربران به بارگذاری در سرویس آی‌کلاد استفاده و افراد را به پذیرش گزینه جمع‌آوری داده‌های ناخواسته مجبور می‌کند. وی می‌افزاید چگونه نمی‌توان حساب‌های ایمیل iCloud.com را بدون از‌دست‌دادن تمامی چیزهایی حذف کرد که در اکوسیستم اپل تهیه کرده‌اید.

گفتنی است الگوی تاریک رابطی کاربری محسوب می‌شود که با این هدف طراحی شده تا کاربران را به انجام کارهایی مانند خرید یا ثبت‌نام برای صورت‌حساب‌های مکرر فریب دهد. سویینی با اشاره به محاکمه ضدانحصاری اپل و اپیک‌گیمز و شهادتش مبنی‌بر ملزم‌بودن اپل بر پیروی از قوانین، می‌گوید احتمالا این شرکت اکنون بازوی نظارت دولتی در مواقع لازم خواهد بود. سرانجام، سویینی موضوع توییت خود را با نوشتن «آزادی براساس مراحل قانونی و محدودیت دولت بنا شده است» به‌پایان رساند.

به‌طورکلی، نگرانی‌ها از این است که دولت‌های سرکوبگر آزادی‌بیان از این سیستم برای منافع خود استفاده کنند و دستگاه‌های تمامی افراد را با استفاده از پوشش شرکت‌های خصوصی برای دورزدن حمایت‌های قانون اساسی به‌کار گیرند. بااین‌حال، اپل نخستین شرکتی نیست که از این ابزار و مکانیسم برای اسکن تصاویر سوءاستفاده‌های جنسی کودکان استفاده می‌کند و از قرار معلوم این امری معمول در سایر شرکت‌ها نظیر گوگل و توییتر است.

انتقاد مدیرعامل اپیک‌گیمز از اپل در حالی است که تنسنت (Tencent)، غول بدنام چینی، مالک بیش از ۴۰ درصد سهام این شرکت و به‌نوعی شرکت مادر آن است. جالب است بدانید تنسنت یکی از شرکت‌های چینیانحصارطلب‌ است که ظاهرا قبلا از دولت چین برای نظارت بر کاربران غیر‌چینی از برنامه پیام‌رسانی وی‌چت (WeChat) پیروی کرده است. گفته می‌شود سال گذشته میلادی از این نظارت برای سانسور بهتر محتوا برای حساب‌های کاربری ثبت‌شده در چین استفاده شده است.

علاوه‌براین، وی‌چت ابزاری برای نظارت بر مخالفان دولت کمونیستی چین است و در سانسور سخنرانی و مجازات مخالفان سیاسی نقش دارد. ناگفته نماند تنسنت انحصار بسیار گسترده‌ای نیز در صنعت گیم ایجاد کرده است و تاکنون بسیاری از استودیوهای بازی‌سازی نام‌آشنا را کاملا خریده یا مانند اپیک‌گیمز سهام بخشی از آن‌ها را ازآنِ خود کرده است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات