برخورد شدید اپل با برنامه‌های چینی نقض‌کننده قابلیت شفافیت حریم خصوصی

دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود تلاش چینی‌ها برای دورزدن قابلیت شفافیت رهگیری برنامه پس از اقدام تلافی‌جویانه اپل در جلوگیری از دسترسی به‌روزرسانی برنامه‌های مذکور در اپ استور با شکست مواجه شده است.
تبلیغات

چندی پیش، اپل قابلیتی برای توسعه‌دهندگان ارائه کرد تا با استفاده از سیستمی موسوم به IDFA یا شناسه تبلیغ‌کنندگان کاربران را به‌صورت ناشناس ردیابی کنند. قابلیت یادشده، در حقیقت یک شماره شناسایی تصادفی، مشابه کوکی‌های مرورگر است و فعالیت‌هایی که کاربر در برنامه‌های موجود در دستگاه خود انجام می‌دهد، ردیابی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هر آیفون مجهز به شناسه منحصربه‌فرد خود است که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهد تعاملات کاربر نظیر کلیک روی برنامه‌ها، بارگیری یا مشاهده ویدئو را ردیابی کنند.

اپل IDFA را به‌عنوان ابزاری برای محافظت از حریم خصوصی طراحی کرده است؛ زیرا مشخصات واقعی کاربر را نشان نمی‌دهد؛ بلکه تبلیغ‌کنندگان تنها می‌توانند کد منحصربه‌فردی را مشاهده کنند که به هر کاربر اختصاص داده می‌شود. بااین‌حال، فعالیت‌های غول دنیای فناوری در حوزه محافظت از حریم خصوصی به اینجا ختم نمی‌شود و این شرکت متعاقبا تصمیم گرفت باید سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری درقبال این موضوع مهم اتخاذ کند و به مشتریان اجازه دهد خودشان تعیین کنند برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات IDFA آن‌ها را داشته باشند یا خیر.

درنهایت، اپل قابلیت شفافیت ردیابی برنامه‌ها (ATT) را در iOS 14.5 ارائه داد تا توسعه‌دهندگان و شرکت‌های تبلیغاتی پیش از دسترسی به داده‌های IDFA از کاربر حتما اجازه بگیرند. برآوردهای اخیر نشان می‌دهد فقط ۴ درصد از آمریکایی‌ها این اجازه را به برنامه‌ها می‌دهند و این آمار با درنظرگرفتن کل جهان فقط ۱۴ درصد است که می‌تواند فاجعه‌ای برای شرکت‌های تبلیغاتی باشد. دراین‌میان، چندی پیش انجمن تبلیغات چین، گروه زیر حمایت دولت با حدود ۲۰۰۰ عضو، ابزار جدیدی به‌نام CAID معرفی کرد که روشی برای شناسایی و ردیابی کاربران آیفون در این کشور کمونیستی ایجاد می‌کند.

سیستم مذکور به شرکت‌های چینی گزینه‌ای ارائه می‌دهد که بدون محدودیت ازطریق قابلیت ATT بتوانند به داده‌های کاربران حتی درصورت اجازه‌ندادن آن دسترسی داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها نظیر بایت‌دَنس، شرکت‌ مادر تیک تاک، در چین در حال آزمایش این سیستم هستند. غول‌های فناوری چینی امیدوار بودند با استفاده از CAID و تأثیر نرم‌افزارهای چینی بر محبوبیت آیفون در این کشور اپل نتواند اقدامی دربرابر آن انجام دهد. به‌طورکلی، قوانین اپل صریحا این نوع راه‌حل را منع می‌کند؛ بااین‌حال، شرکت‌های چینی با اتکا به محبوبیت برنامه‌هایشان، به‌نوعی قمار کردند و از ابزار مذکور برای جمع‌آوری داده مشتریانشان بدون اجازه آن‌ها استفاده کردند.

پیش‌تر، فایننشال‌تایمز گزارش داده بود CAID اپل را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده است؛ زیرا جلوگیری از آن ممکن است باعث خشم دولت چین شود. درحقیقت، این تلاش هماهنگ اپل را در وضعیت بسیار سختی قرار داده که مجبور است بین مقابله با CAID و تبعاتش یا تصمیم شرم‌آور برای اجازه‌دادن به فعالیت ابزار مذکور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان یکی را انتخاب کند.

بااین‌حال، اپل گزینه نخست را انتخاب کرد و بر سیاست خود مبنی‌بر حفظ حریم خصوصی پایبند باقی ماند. اپل ظاهرا با مسدود‌کردن به‌روزرسانی برنامه‌هایی که پشتیبانی از ابزار CAID را به برنامه‌هایشان اضافه‌ کرده‌اند، این ابزار را به‌نوعی بی‌استفاده و فعالیتش‌ متوقف کرده است. به‌عبارت‌دیگر، کوپرتینویی‌ها با توزیع‌نکردن بارنامه‌های مجهز به این ابزار، کار شرکت‌های چینی را تلافی کرده است.

تاکنون، به‌قطع نمی‌توان گفت آیا دولت چین از CAID واقعا حمایت می‌کند و مشخص نیست شرکت‌های درگیر در CAID از این موضوع خبر داشته‌اند که این ابزار خلاف سیاست‌های اپل است یا خیر؛ زیرا سخن‌گوی برخی از شرکت‌های شرکت‌کننده در CAID معتقد بودند ابزار مذکور را اپل تأیید کرده است. ریچ بیشاپ، مدیر اجرایی AppInChina، می‌گوید این پیروزی آشکاری برای اپل و حریم خصوصی مصرف‌کننده است؛ زیرا غول‌های فناوری چین به عقب‌نشینی و پیروی از قوانین اپل مجبور شده‌اند.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات