آیا تلویزیون های هوشمند چینی اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند؟

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به ادعای Newsweek، تعداد زیادی از تلویزیون‌های هوشمند چینی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری و به شرکت‌های فعال در زمینهٔ تجزیه‌وتحلیل داده ارسال می‌کنند.
تبلیغات

Newsweek گزارشی جنجالی منتشر کرده است که طبق آن، تلویزیون‌های هوشمند شرکت‌های چینی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات بدون مجوز کاربر می‌کنند و اطلاعات به‌دست‌آمده به شرکت‌هایی فروخته می‌شود که در زمینهٔ تجزیه و تحلیل داده فعالیت دارند.

این اطلاعات برگرفته از گزارشی است که یک رسانه خبری چینی به نام South China Morning Post منتشر کرده است. طبق این گزارش، یکی از شهروندان چینی در انجمنی به نام V2EX پستی منتشر کرده و مدعی شده است که تلویزیون هوشمند اسکای‌ورث او، در هر ۱۰ دقیقه شروع به اسکن و جمع‌آوری اطلاعات می‌کند. این اطلاعات درواقع از شبکه‌ای جمع‌آوری می‌شود که تلویزیون هوشمند با استفاده Wi-Fi به آن متصل شده است و مجموعه‌ای از اطلاعات مانند آدرس آی‌پی، تأخیر شبکه، دستگاه‌های دیگری که به شبکه متصل هستند و موارد دیگر را به دست می‌آورد و ارسال می‌کند. کاربر فروم V2EX در پست خود توضیح می‌دهد:

پس از مدتی کار با تلویزیون، حس کردم که سرعت آن کمی کند شده است؛ به همین علت به سراغ اپلیکیشن‌های در حال اجرا در پس‌زمینهٔ سیستم‌عامل تلویزیون هوشمند رفتم. بین اپلیکیشن‌ها به نرم‌افزاری سرویس داده گوژنگ (GoZheng Data Service) رسیدم که برای من بسیار مشکوک بود. من چنین اپلیکیشنی نصب نکرده بودم و نمی‌دانستم دقیقاً چه فعالیتی انجام می‌دهد ... تلویزیون من از سیستم‌عامل اندروید برخوردار است. با بررسی و تحقیقی که انجام دادم، متوجه شدم این اپلیکیشن هر ده دقیقه، تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه را بررسی و اطلاعاتی در مورد آن‌ها ارسال می‌کند؛ اطلاعاتی مانند آدرس آی‌پی، مک، نام هاست و حتی مدت‌زمان تأخیر شبکه. سپس متوجه شدم که اپلیکیشن حتی نام SSID مودم‌های وای‌فای فعال در اطراف تلویزیون را بررسی می‌کند و آن را به دامنه‌ای به نام gz-data.com می‌فرستد.

طبق آنچه کاربر چینی مدعی شده است، اطلاعات به‌دست‌آمده توسط اپلیکیشن به شرکتی فعال در زمینهٔ تحلیل و تجزیهٔ اطلاعات فرستاده می‌شود که روی فعالیت کاربران در تلویزیون‌های هوشمند نظارت دارد. چنین شرکت‌هایی با بررسی برنامه‌های مورد علاقهٔ کاربر می‌توانند به شرکت‌های تبلیغاتی در ساخت پیام‌ تبلیغاتی هدفمند کمک کنند؛ البته اطلاعات به‌دست‌آمده می‌تواند برای اهداف دیگری نیز استفاده شود.

در توضیحات gz-data.com آمده است که اطلاعات این شرکت با بررسی ۱۴۰ میلیون دستگاه تلویزیون هوشمند به دست می‌آید؛ تلویزیون‌هایی که درواقع توسط ۱۴۹ میلیون خانوادهٔ چینی استفاده می‌شوند. در حقیقت این شرکت تجزیه و تحلیل داده روی فعالیت ۴۵۷ میلیون کاربر چینی نظارت می‌کند. شرکت گوژنگ از سال ۲۰۱۴ با سازندگان چینی تلویزیون‌ هوشمند همکاری دارد؛ اما مشخص نیست دایرهٔ فعالیت این شرکت تنها به چین ختم می‌شود یا اطلاعات کاربران در خارج از خاک چین نیز جمع‌آوری و به گوژنگ ارسال می‌شود.

کمی بعد از انتشار پست کاربر چینی در انجمن V2EX، جنجالی در فضای مجازی چین به پا شد که اسکای‌ورث و گوژنگ در حال سرقت اطلاعات کاربران هستند. این دو شرکت با افزایش انتقادات مجبور به نشان دادن واکنش شدند. گوژنگ در حساب وی‌چت خود گفت که اطلاعات جمع‌آوری‌شده فقط برای به دست آوردن آماری از فعالیت تلویزیون هوشمند شامل ساعت تماشای برنامه‌ها و کانال و برنامه‌های محبوب کاربران، امتیازدهی کاربران به برنامه‌های در حال پخش، آمار تماشای تبلیغات و درنتیجه ارائهٔ تبلیغات هدفمند بوده است.

گوژنگ می‌گوید برای بهبود شرایط سیاست حفظ حریم خصوصی کاربران تلاش خواهد کرد و اطلاعات مورد نیاز را طبق قوانین و با اطلاع و رضایت کاربر جمع‌آوری خواهد کرد. اسکای‌ورث نیز بیانیه‌ای منتشر کرده که South China Morning Post آن را پوشش داده است. شرکت چینی در بیانیهٔ خود آورده است که اهمیت فراوانی به حفظ حریم خصوصی کاربران محصولات خود می‌دهد و برای امنیت بیشتر کاربران تلاش خواهد کرد.

در بیانیه ذکر شده است که محصولات فروخته‌شده در بازار هنگ‌کنگ فاقد برنامهٔ گوژنگ بوده‌اند. در حال حاضر، سران اسکای‌ورث از مصاحبه با رسانه‌ها خودداری می‌کنند و پرسش‌های Newsweek از سران این شرکت بی‌پاسخ باقی‌ مانده است.

با پستی که گوژنگ منتشر کرده است، احتمال اینکه جمع‌آوری اطلاعات تنها از کاربران چینی صورت گرفته باشد، قوت می‌گیرد. احتمالا بازار هدف گوژنگ تنها کشور چین است و اطلاعات به‌دست‌آمده نیز به شرکت‌های تبلیغاتی چینی فروخته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات