نیویورک تایمز: «حریم خصوصی» چگونه تیم کوک را با مارک زاکربرگ دشمن کرد

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نیویورک تایمز در گزارشی از نحوه‌ی شکل‌گیری دشمنی تیم کوک و مارک زاکربرگ گفته است. ظاهرا پاسخی که کوک در جلسه‌ای در سال ۲۰۱۸ به زاکربرگ داده باعث شوکه شدن مدیرعامل فیسبوک شده است.
تبلیغات

با انتشار iOS 14.5، کاربران آیفون می‌توانند به‌راحتی جلوی پایش داده‌هایشان در سراسر اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها توسط اپلیکیشن‌هایی نظیر فیسبوک را بگیرند. تحلیلگران انتظار دارند اکثر کاربران سراغ استفاده از قابلیت جدید بروند و در نتیجه‌، ضرر زیادی به کسب‌و‌کار تبلیغاتی فیسبوک وارد شود.

مقاله‌ای در نیویورک تایمز به شکل مفصل به این موضوع می‌پردازد که تلاش‌های اپل در حوزه‌ی حریم خصوصی چگونه باعث شده است مارک زاکربرگ و تیم کوک به دشمن هم تبدیل شوند.

دو سال پیش در جولای ۲۰۱۹ (تیر و مرداد ۱۳۹۸) تیم کوک و زاکربرگ در کنفرانس سالانه‌ی بانک سرمایه‌گذاری Allen & Company جلسه‌ای خصوصی برگزار کردند. در آن دوران فیسبوک با رسوایی کمبریج آنالیتیکا دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «افراد مطلع گفته‌اند در آن جلسه، آقای زاکربرگ از آقای کوک پرسید چه ایده‌ای برای عبور از این جنجال دارد. آقای کوک با لحنی کنایه‌‌آمیز پاسخ داد فیسبوک باید هرگونه اطلاعاتی که در خارج از اپلیکیشن‌های اصلی‌اش از مردم جمع‌آوری کرده است حذف کند. افرادی که اجازه ندارند به شکل علنی صحبت کنند، گفته‌اند آقای زاکربرگ از این پاسخ بهت‌زده شده است.»

9to5Mac می‌گوید فیسبوک و اپل به مدت چند سال رابطه‌ی خوبی داشتند؛ اما از زمانی‌ که رشد فیسبوک آغاز شد و این شرکت به‌ شکل بی‌رویه شروع‌ به جمع‌آوری داده‌های کاربران کرد، شاهد تغییر رابطه‌ی این شبکه‌ی اجتماعی و اپل بودیم. تا سال ۲۰۱۸ تیم کوک بارها از حریم خصوصی به‌عنوان «حق اساسی بشر» یاد کرده بود و از آن زمان تاکنون مدیرعامل اپل در تقریبا تمامی مصاحبه‌های مربوط به مبحث حریم خصوصی از فیسبوک انتقاد کرده است. 

MSNBC در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای با تیم کوک، بحث یکی از رسوایی‌های فیسبوک را به میان آورد و از مدیرعامل اپل پرسید اگر به جای مارک زاکربرگ بود چه واکنشی نشان می‌داد. تیم کوک در بین خنده و تشویق حضار گفت: «من در چنین وضعیتی قرار نخواهم گرفت.»

مدیرعامل اپل امسال بخش آغازین کنفرانس حافظت از داده‌های اتحادیه‌ی اروپا (CPDP) را با موضوع «مسیری برای توانمندسازی انتخاب کاربر و افزایش اعتماد کاربر به تبلیغات» اجرا کرد. تیم کوک در کنفرانس آنلاین خود به مباحث مختلفی اشاره کرد که اپل آن‌ها را به‌عنوان مسائلی نگران‌کننده در حوزه‌ی امنیت و حریم خصوصی در صنعت فناوری می‌بیند.

تیم کوک به‌صراحت از فیسبوک اسم نیاورد؛ اما مدل کسب‌و‌کار این شرکت را مورد انتقاد قرار داد: «اگر یک کسب‌و‌کار بر پایه‌ی گمراه کردن کاربران، بر پایه‌ی سوء استفاده از داده‌ها و بر پایه‌ی انتخاب‌هایی که اصلا انتخاب نیستند بنیان‌گذاری شود، سزاوار تمجید از طرف ما نیست، بلکه سزاوار اصلاح است.» 

چند هفته پیش تیم کوک با نیویورک تایمز مصاحبه‌‌ای خواندنی انجام داد. او در مورد تغییرات سیستم App Tracking Transparencyا(ATT) صحبت کرد و به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز درباره‌ی انتقادات فیسبوک پاسخ داد. تیم کوک در پاسخ گفت: «تمام کاری که انجام می‌دهیم، دادن این انتخاب به کاربر است که اطلاعاتش رهگیری شود یا خیر. فکر می‌کنم مخالفت با این قضیه سخت است. از اینکه می‌بینم تا این حد به این قابلیت انتقاد شده است شوکه شده‌ام.»

اپل از روز گذشته با انتشار iOS 14.5 رسما قابلیت ATT را فعال کرده است. قطعا در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد که ATT دقیقا چگونه توانسته است روی کسب‌و‌کار تبلیغاتی فیسبوک اثر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات