اپل تراشه آیفون ها و اپل واچ های قدیمی را ایمن‌تر کرده است

پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سند واحد پشتیبانی اپل به اتفاقی اشاره دارد که تاکنون در مورد آن نمی‌دانستیم؛ شرکت کوپرتینویی در پاییز ۲۰۲۰ تراشه‌ی امنیتی آیفون‌ها و اپل واچ‌های قدیمی را ارتقاء داده است.
تبلیغات

سندی که متعلق ‌به تیم پشتیبانی اپل است، نشان می‌دهد شرکت کوپرتینویی تغییری اندک در تولید پردازنده‌های A12 و S5 در پاییز سال گذشته‌ی میلادی اعمال کرده است. به گزارش 9to5Mac، اپل محفظه‌ی ایمن (Secure Enclave) را در پردازنده‌های مذکور به نسل دوم قطعه‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارتقاء داده است. 

Secure Enclave نوعی تراشه‌ی امنیتی است که در کنار تراشه‌ی اصلی سیستم فعالیت می‌کند و در تقریبا تمامی دستگاه‌های اپل حضور دارد. تمامی داده‌های ذخیره‌شده در آیفون، آیپد، مک، اپل واچ و دیگر دستگاه‌های اپل با استفاده از کلیدهای خصوصی تصادفی رمزنگاری می‌شوند که صرفا توسط Secure Enclave قابل ‌دسترسی هستند. Secure Enclave همچنین وظیفه‌ی ذخیره‌سازی کلیدهایی که داده‌های حساس مثل رمز عبور و جزئیات اپل پی و تاچ آی‌دی (یا فیس آی‌دی) را مدیریت می‌کنند بر عهده دارد.

تغییری که اپل در پردازنده‌های A12 و S5 اعمال کرده است، مشخصا به قطعه‌ای به نام Secure Storage ارتباط دارد؛ این قطعه بخشی در داخل Secure Enclave است که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند. سند منتشرشده‌ی تیم پشتیبانی اپل که حاوی اشاره به تغییر در پردازنده‌های A12 و S5 است، ظاهرا آخرین بار در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) به‌روزرسانی شده؛ اما تا همین چند روز پیش رسانه‌ای نشده بود.

اپل در سند می‌گوید: «توجه: محصولات مجهز به A12،اA13،اS4 و S5 که نخستین بار در پاییز ۲۰۲۰ تولید شده‌اند دارای نسل دوم Secure Storage Component هستند؛ درحالی‌که محصولات پیشین متکی‌ بر این تراشه‌ها از نسل اول Secure Storage Component بهره می‌گیرند.»

ظاهرا این تغییر بدین معنی است که محصولات پایین با وجود اینکه تراشه‌ها‌ی جدیدتر A14 و S6 را ندارند، به نسل دوم Secure Enclave مجهز هستند:

  • هوم پاد مینی - مجهز به پردازنده‌ی S5 و نسل دوم Secure Storage Component
  • اپل واچ SE - مجهز به پردازنده‌ی S5 و نسل دوم Secure Storage Component
  • آیپد نسل هشتم - مجهز به پردازنده‌ی A12 و نسل دوم Secure Storage Component

البته جملاتی که اپل در  این سند به کار برده، بحث‌هایی در بین کاربران به راه انداخته است. برای مثال در بین «محصولاتی که نخستین بار در پاییز ۲۰۲۰ عرضه شدند» هیچ دستگاهی با پردازنده‌ی A13 به چشم نمی‌خورد. همچنین هیچ دستگاهی با پردازنده‌ی S4 وجود ندارد که نخستین بار بازه‌ی زمانی یادشده در سال گذشته‌ی میلادی به بازار عرضه شده باشد. اپل واچ سری 4 تنها دستگاه اپل با تراشه‌ی S4 به‌حساب می‌آید. تولید این ساعت هوشمند پیش از ارتقاء یافتن Secure Storage Component به نسل دوم، متوقف شده بود.

سند بخش پشتیبانی اپل بر این موضوع دلالت دارد که محصولاتی که پیش از پاییز ۲۰۲۰ با این تراشه‌ها عرضه شده‌اند (حتی اگر هنوز هم توسط اپل به فروش برسند) همچنان مجهز به نسل اول Secure Storage Component هستند. این دستگاه‌ها شامل آیفون XR و آیپد مینی 5 با پردازنده‌ی A12 و آیفون SE و آیفون 11 با پردازنده‌ی A13 می‌شوند. در حال حاضر نمی‌دانیم اپل چه تعداد از دستگاه‌های مجهز به نسل اول Secure Storage Component را تولید می‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات