جولان اپلیکیشن‌های اسکم پنج ستاره در اپ استور

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
یکی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن گوشی هوشمند متوجه جولان اپلیکیشن‌های اسکم با رتبه‌بندی عالی و ستاره‌های جعلی در اپ استور شده است.
تبلیغات

کوستا الفتریو، توسعه‌دهنده اپلیکیشن تلفن‌همراه، مشکلی را متوجه شده که فراتر از برنامه‌نویسی است. آنچه او متوجه شده، به انتشار گسترده‌ی اپ‌های اسکم مربوط می‌شود که در حال ازبین‌بردن یکپارچگی اپ استور است.

براساس گزارش The Verge، الفتریو، خالق اپلیکیشن موفق کیبورد Apple Watch FlickType، در دو هفته گذشته به‌طور گسترده‌ای در حال انتقاد از اپل است. دلیل این اقدام وی سهل‌انگاری اپل در اجرای قوانین اپ استور است که به اپلیکیشن‌های اسکم و اپ‌هایی که نرم‌افزارهای محبوب دیگر توسعه‌دهندگان را شبیه‌سازی می‌کنند، اجازه می‌دهد آزادانه فعالیت کنند. به‌اعتقاد او، این برنامه‌ها بهترین فروش را در بازار آیفون تجربه می‌کنند و از آن لذت می‌برند و همه‌ی این‌ها به‌لطف نقدهای درخشان و رتبه‌بندی پنج ستاره عالی است که تا حد زیادی ساختگی هستند.

شکایات وی که توجه و حمایت تعداد بی‌شماری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در جامعه iOS را به‌خود جلب کرده است، بر تنش فزاینده‌ی موجود بین اپل و سازندگان نرم‌افزار تأکید‌ ‌می‌کند. البته اپل بلافاصله به نظرات این فرد پاسخ نداده است. موضوعاتی که الفتریو مطرح کرده است، مسائل به‌هم‌پیوسته‌ای هستند که از نگاه او همگی از ناهماهنگی قوانین موجود در اپ استور سرچشمه می‌گیرند. مشکل مذکور فقط به اپلیکیشن‌‌هایی محدود نمی‌شود که به بهانه‌های دروغین و با استفاده از خدمات اشتراکی پول از جیب کاربران بیرون می‌کشند.

همچنین، نقدهای مثبت و رتبه‌بندی‌های جعلی قابل‌خرید یکی از معضلات عمده‌ هستند که می‌توانند با تأثیرگذاری روی الگوریتم در بالای صفحه‌نمایش داده شوند. همین کار باعث می‌شود که آن‌ها در رتبه‌بندی عالی‌تر از اپلیکیشن‌هایی واقعی قرار بگیرند که تیم‌های کوچک یا توسعه‌دهندگان منحصر‌به‌فرد ساخته‌‌اند. او در‌ادامه به این مسئله اشاره کرد که اپل بر این محیط به‌طورجدی نظارت نمی‌کند؛ مگر اینکه موضوع به‌قدری مهم باشد که رسانه‌ای شود. برای مثال، می‌توان به مشکلات پیش‌آمده میان اپ استور و فورتنایت اشاره کرد که تنها با رسانه‌ای‌شدن پیگیری شد.

الفتریو ابتدا تجربه‌ی شخصی خود با اسکم‌های اپ استور را اواخر ماه گذشته با انتشار پستی در توییتر شرح داد. او در توییتش توضیح داد که چگونه اپلیکیشن FlickType را چندین برنامه‌نویس کپی‌برداری و نسخه‌ای غیرفعال از آن را طراحی کرده‌اند و با استفاده از نقدهای مثبت و ستاره تقلبی موفق شده‌اند جایگاهی عالی به‌دست آورد. به‌گفته‌ی او، این اپلیکیشن از کاربران هزینه‌ی اشتراک زیادی می‌گرفته است.

الفتریو ادعا می‌کند براساس تجزیه‌و‌تحلیل Appfigures، با اینکه KeyWatch به‌درستی کار نمی‌کند، این اپلیکیشن از رقبای اصلی‌اش است. درواقع اپلیکیشن مذکور اسکم بوده و در هفته هشت دلار از کاربران می‌گرفته که در سال به بیش از دومیلیون دلار می‌رسیده است. الفتریو می‌گوید سازندگان این اپلیکیشن حتی با استفاده از ویدئو برای به‌دست‌آوردن کاربران بیشتر آن را تبلیغ می‌کرده‌اند.

از زمان کشف این مشکلات، او جنگی آنلاین را آغاز کرده است، تا جایی که اپل تصمیم گرفته بعضی اپلیکیشن‌هایی را حذف کند که او به آن‌ها اشاره کرده است‌؛ البته هنوز این توسعه‌دهندگان اجازه دارند در اپ استور محصولشان را منتشر کنند. اکنون تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان نیز به تجارب شخصی مشابه خود اشاره کرده‌اند؛ ازجمله دیوید هاینمایر هانسون، بنیان‌گذار Basecamp.

برخی از این منتقدان پیش‌‎تر نیز اپل را به بدرفتاری با توسعه‌دهندگان متهم کرده بودند؛ زیرا این شرکت سیاستی دارد که ۳۰ درصد از دانلودها و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را برای خودش برمی‌دارد. این منتقدان معتقدند اپل خود از این اپلیکیشن‌های اسکم درآمدزایی می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، اقدام مناسبی برای اجرای قوانین انجام نمی‌دهد.

اپل هنوز به ادعاهای الفتریو پاسخ نداده است؛ اگرچه این شرکت KeyWatch و برخی از برنامه‌های اسکم دیگر را از اپ استور حذف کرده که وی در هفته گذشته به آن‌ها اشاره کرده است. باوجوداین، الفتریو می‌گوید این مشکلات سیستمی هستند و او قصد دارد همواره زنگ‌خطر را به‌صدا درآورد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اسکم‌های موجود در اپ استور و بی‌توجهی اپل به آن‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات