مایکروسافت اج به قابلیت هشدار به خطر افتادن رمز عبور مجهز می‌شود

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش Engadget، به‌زودی مایکروسافت اج با کمک قابلیت Password Monitor، به خطر افتادن رمز عبور را به کاربران اطلاع می‌دهد.
تبلیغات

امنیت مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیاز انسان‌ است. هنگامی که صحبت از امنیت می‌شود، دنیای واقعی و مجازی با یکدیگر تفاوتی ندارند. همه‌ی انسان‌ها در زندگی خود نیازمند این مسئله هستند. در دنیای مجازی یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین فاکتورهای ایمن بودن، داشتن رمز عبور مناسب است. با وجود اصرار مکرر شرکت‌های فناوری بر داشتن گذرواژه‌های قدرتمند، هنوز افرادی هستند که از نمونه‌های ساده و قابل تشخیص استفاده می‌کنند.

اما داشتن رمز عبور قدرتمند تنها گام اول در این زمینه است. حتی اگر از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور استفاده و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید، باز هم ممکن است اطلاعات ورود شما فاش شود. تاکنون بارها داده‌های کاربران به دلیل سهل‌انگاری شرکت‌های بزرگ فاش شده است و شاید رمز عبور یکی از حساب‌های شما نیز در خطر باشد. مایکروسافت با اقدام اخیر خود سعی کرده است امنیت گذرواژه‌های کاربران را چند برابر کند.

براساس گزارش Engadget، مایکروسافت در آستانه‌ی معرفی قابلیت Password Monitor است که کاربران می‌توانند از طریق فعال‌سازی آن در مرورگر Edge، امنیت رمزهای خود را بررسی کنند. پس از اینکه این قابلیت فعال شود،‌ مرورگر به‌صورت خودکار امنیت گذرواژه‌های تعریف‌شده را بررسی می‌کند و اگر هر کدام از آن‌ها به شیوه‌های مختلف در خطر قرار بگیرد، با ارسال پیام به کاربر هشدار می‌دهد. به این ترتیب، می‌توانید هرگونه آسیب احتمالی را به حداقل برسانید؛ به‌ویژه اگر از یک رمز عبور برای حساب‌های مختلف استفاده کرده باشید.

این قابلیت مورد امنیتی جدیدی نیست و مایکروسافت صرفا برای اینکه از دیگر مرورگرها عقب نماند آن را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است. چندی پیش فایرفاکس و کروم قابلیتی مشابه به مرورگرهای خود اضافه کردند. توسعه‌دهندگان این دو مرورگر ، قابلیت امنیتی مذکور را از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور مانند 1Password و LastPass تقلید کرده‌اند. Microsoft Edge جزو محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین مرورگر‌ها نیست؛ اما کاربران خاص خود را دارد. زمانی‌که مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را برای همیشه با اج عوض کرد، انتظار موفقیت بسیار زیادی داشت؛ اما رقبای این شرکت موفق‌تر عمل کرده‌اند. 

مایکروسافت تغییر کوچکی در این ویژگی امنیتی اضافه کرده است که کمی آن را از دیگر گزینه‌ها متمایز می‌کند. آنچه Password Monitor مایکروسافت را جذاب‌تر می‌کند این است که در مرورگر اج از یک نسخه نسبتا جدید به نام رمزگذاری همومورفیک استفاده می‌شود. با این روش، مایکروسافت به کاربران خود اطمینان می‌دهد که هیچ کس در این شرکت یا هر مکان دیگری نمی‌تواند رمزهای عبور آن‌ها را پیدا کند. یکی از راه‌های محافظت این الگوریتم از داده‌ها این است که به کامپیوتر اجازه می‌دهد بدون رمزگشایی اطلاعات با آن تعامل کند. ویژگی Password Monitor توانایی کار کردن با دستگاه‌های مختلف دارد که از آن‌ جمله می‌توان به رایانه‌هایی با پردازنده نسبتا قدیمی اشاره کرد.

ذات این ویژگی امنیتی در هر سه مرورگر یکسان است؛ اما مایکروسافت سعی کرده با تغییر بعضی از قسمت‌های آن نمونه‌ی بهتری به کاربران خود ارائه بدهد.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت امنیتی آتی مرورگر مایکروسافت اج چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات