درخواست دولت هند از واتساپ برای بازگردانی سیاست‌های پیشین خود درباره حفظ حریم خصوصی

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس جدیدترین اخبار‌، دولت هند از واتساپ خواسته است تغییرات بحث‌برانگیز سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به حالت قبل بازگرداند.
تبلیغات

پیام‌رسان‌های مختلفی تاکنون معرفی شده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها نتوانسته‌اند در بین مردم سراسر جهان محبوب شوند و کاربران زیادی داشته باشند. بعضی از این پیام‌رسان‌ها به کشورهای خاصی مانند چین محدود می‌شوند و بعضی دیگر برای کارهای خاص مانند گفت‌وگوهای کاری‌اداری به‌کار می‌روند. واتساپ جزو آن دسته از پیام‌رسان‌هایی است که عموم مردم جهان از آن استفاده می‌کنند و یکی از گزینه‌های بسیار معروف موجود در بازارهای اپلیکیشن محسوب می‌شود. اکنون مدتی است که گزارش عجیبی از این پیام‌رسان در فضای مجازی منتشر شده است که اخبار بدی درباره‌ی تغییر سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در واتساپ می‌دهد.

مدتی قبل، اعلان درون‌برنامه‌ای به کاربران واتساپ نشان داده شد که از به‌روزرسانی عجیبی در سیاست‌های حریم خصوصی این پیام‌رسان خبر می‌داد. محتوای پیام مذکور درباره‌ی دسترسی فیسبوک به اطلاعات شخصی کاربران بود. نکته‌ی عجیب‌تر این است که در پیام ذکر شده بود برای امکان ادامه‌ی استفاده از واتساپ باید با سیاست‌های به‌روزشده موافقت شود. این پیام باعث نگرانی و عصبانیت بسیاری از کاربران شد. این احساسات به‌قدری قدرتمند بودند که حتی بعضی از کاربران به پیام‌رسان‌های جایگزین دیگری مانند سیگنال (Signal) و وایر (Wire) کوچ کردند.

واتساپ برای شفاف‌سازی درباره‌ی تغییرات جدید سیاست‌های حریم خصوصی، صفحه‌ی پرسش‌و‌پاسخ خود را به‌روز کرده تا بتواند بعضی از سؤالات کاربران در‌باره‌ی این موضوع را جواب دهد تا شبهات ایجاد‌شده از بین بروند. بااین‌حال، به‌‌نظر نمی‌رسد این کار برای بسیاری از کاربران، به‌خصوص دولت هند، کافی بوده باشد.

براساس مقاله‌ی منتشر‌شده در خبرگزاری androidauthority، ممکن است واتساپ با هزینه‌کردن در روزنامه‌های هندی تبلیغات تمام‌صفحه منتشر و با آن تغییرات حفظ حریم خصوصی خود را توجیه کند؛ اما دولت هند به این مطالب توجهی نمی‌کند. طبق مطالب منتشرشده‌ی خبرگزاری هندی Press Trust of India، وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات این کشور از واتساپ خواسته است تغییرات پیشنهادی در سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به حالت اول بازگرداند.

این بستر پیام‌رسانی در‌حال‌حاضر اعمال این تغییرات را به‌تأخیر انداخته است؛ ولی با‌توجه‌به این مداخله‌ی غیرمعمول دولت هند، ممکن است شاهد این باشیم که سرویس تحت‌مالکیت فیسبوک برنامه‌ی مرتبط با به‌روزرسانی‌های بحث‌برانگیز خود را در بخش سیاست حفظ حریم خصوصی کاربر کاملا لغو کند.

گزارش شده است وزارتخانه‌ی مذکور نامه‌ای کاملا صریح به مدیرعامل واتساپ، ویل کاتکارت، نوشته است. در این نامه، از این شرکت درخواست شده است که درباره‌ی به‌روزرسانی سیاست‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی اطلاعات و آزادی انتخاب و امنیت داده‌ها تجدید‌نظر کند. در این نامه آمده است:

هرگونه تغییر یک‌جانبه در شرایط خدمات و حریم خصوصی واتساپ عادلانه و پذیرفتنی نخواهد بود.

نامه ارسال‌شده‌ی وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند که بیشتر شبیه به درخواست است تا دستوری سخت‌گیرانه، یک روز پس از پاسخ منفی دادگاه عالی دهلی به دادخواستی مشابه صادر شد. این دادگاه اعلام کرد سیاست جدید حریم خصوصی واتساپ امری «داوطلبانه» است که مردم می‌توانند آن را انتخاب کنند یا نپذیرند؛ ازاین‌رو، دادخواست مذکور را رد کرده بود. دادگاه به‌صراحت در بخشی از بیانیه‌اش گفت:

حتی Google Maps تمام داده‌های شما را ضبط و ذخیره می‌کند.

هنوز پس از ارسال این درخواست دولت هند به واتساپ، مسئولان این پیام‌رسان جوابی نداده است. اگر واتساپ به این درخواست پاسخ دهد و آن را عملی کند، این اولین مرتبه‌ای خواهد بود که چنین اتفاقی در جهان فناوری، خصوصا در هند رخ می‌دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی سیاست‌های جدید واتساپ چیست؟ آیا این شرکت درخواست دولت هند را قبول می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات