دسترسی به اطلاعات سیستم تشخیص چهره‌ در مسکو با پرداخت ۲۰۰ دلار

یک‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که‌ دسترسی به سیستم تشخیص چهره‌ در مسکو قرار بود فقط دراختیار پلیس این شهر باشد، یک فعال حقوق دیجیتال با پرداخت مبلغی توانست به آن دسترسی داشته باشد.
تبلیغات

به گزارش سازمان تامسون رویترز، یک فعال حقوق دیجیتال در مسکو با پرداخت ۱۶ هزار روبل (۲۰۰ دلار) توانست به سیستم تشخیص چهره‌ی شهر دسترسی پیدا کند.

آنا کوزنتسوا پس از مشاهده‌ی یک آگهی در تلگرام مبنی‌ بر دسترسی به سیستم تشخیص چهره‌ی مسکو، عکسی از خودش به‌ همراه مبلغ درخواستی برای شخصِ فروشنده ارسال کرد. دو روز بعد، او گزارش مفصلی از تمامی فعالیت‌های چند ماه گذشته‌اش و تردد در شهر دریافت کرد که ظاهرا به‌طور مستقیم از سیستم پلیس خارج شده بود.

 به‌ منظور پیاده‌سازی سیستم تشخیص چهره در سطح شهر مسکو، بیش از ۱۰۰ هزار دوربین نصب شده است تا فقط مقامات به آن دسترسی داشته باشند. مشخص نیست فروشنده‌ای که این سیستم را دراختیار کوزنتسوا گذاشته است، با رشوه به سیستم دسترسی پیدا کرده یا توانسته است آن را هک کند. پس از این واقعه، دو پلیس تحت بازجویی قرار گرفته‌اند؛ اما کوزنتسوا شکایتی تنظیم کرده است که تا زمان اعمال آیین‌نامه‌ی روشن‌تر، این برنامه متوقف شود.

کوزنتسوا با اشاره به اینکه دسترسی به این سیستم تهدیدی برای عموم محسوب می‌شود، می‌گوید:

هر فرد دیوانه‌ای با دسترسی به سیستم تشخیص چهره می‌تواند شما را ردیابی کند. مجرمان نیز با بررسی زمان و مکان‌ رفت‌وآمد شما، می‌توانند از خانه‌تان دزدی کنند یا حتی به شما آسیب بزنند.

پلیس مسکو برای ارزیابی رفتار مردم و شناسایی مجرمان، از ژانویه امسال استفاده از سیستم تشخیص چهره را در شهر آغاز کرد. همچنین جولای امسال افشا شد که فروشگاه Rite Aid بیش از هشت سال است که برای پیشگیری از سرقت و ارتکاب جرم، سیستم تشخیص چهره را در بیش از صدها شعبه به کار می‌گیرد.

به دلیل بروز نگرانی‌ها در برابر این سیستم، سازمان‌‌های دولتی در تعدادی از شهر‌های آمریکا از جمله سان‌فرانسیسکو، بوستون، پورتلند و مین، استفاده از چنین سیستمی را ممنوع کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات