ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه جاسوسی NSA آمریکا، اقامت دائم روسیه را دریافت کرد

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ادوارد اسنودن که سال‌ها پیش جزئیات برنامه‌ی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را با رسانه‌ها در میان گذاشت و به روسیه گریخت، چند روز پیش اقامت دائم روسیه را دریافت کرد.
تبلیغات

ادوارد اسنودن که سال‌ها پیش برنامه‌های آژانس امنیت ملی ایالات متحده‌ی آمریکا موسوم ‌به NSA را افشا کرد و به روسیه گریخت،‌ پس از مدت‌ها سرانجام حق اقامت دائم را رسما از دولت روسیه دریافت کرد. چند روز پیش، آنتونی کوچرنا، وکیل ادوارد اسنودن، این خبر نخستین‌بار به رسانه‌ها اعلام شد.

اسنودن ۳۷ ساله که یکی از تحلیلگران پیشین آژانس امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود، از جون ۲۰۱۳ (خرداد و تیر ۱۳۹۲) تاکنون، با اقامت موقت در روسیه زندگی می‌کرد. براساس خبر منتشرشده‌ی خبرگزاری دولتی روسیه، یعنی TASS، اجازه‌ی اقامت موقت اسنودن در آوریل امسال (فروردین و اردیبهشت) منقضی شده بود؛ اما به‌دلیل تأخیر در برخی فعالیت‌های دولتی در پی دنیاگیری ویروس کرونا، به‌صورت خودکار تا تابستان تمدید شد. آنتونی کوچرنا در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت اسنودن با وجود دریافت اجازه‌ی اقامت دائم در روسیه، قصد ندارد برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کند. 

ادوارد اسنودن به دریافت تابعیت روسیه تمایلی ندارد

اسنودن در سال ۲۰۱۳ پس از فاش‌کردن جزئیات برنامه‌ی نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا، ازطریق هنگ‌کنگ به روسیه فرار کرد. اسنودن برای فاش‌کردن برنامه‌ی NSA به‌کمک روزنامه‌نگاران آمریکایی و بریتانیایی متوسل شد. چندی بعد، دولت آمریکا اسنودن را به دو جرم جاسوسی علیه دولت مجرم شناخت.

تابستان گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، احتمال بخشیده‌شدن ادوارد اسنودن را مطرح کرد و در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت با این کارمند سابق آژانس امنیت ملی منصفانه رفتار نشده است. ترامپ گفت برنامه‌ی نظارتی آژانس امنیت ملی در آن دوران نه‌تنها آمریکایی‌ها، بلکه خارجی‌ها و رهبران جهان را هدف قرار داد و از آن‌ها جاسوسی کرد. 

با وجود اظهارات دونالد ترامپ، کاخ‌سفید اقدامی برای بخشودن ادوارد اسنودن انجام نداد. اسنودن همچنان چهره‌ای بدنام در جامعه‌ی اطلاعاتی ایالات متحده محسوب می‌شود. اگر ادوارد اسنودن بدون بخشیده‌شدن به آمریکا بازگردد، خطر حداکثر ۲۰ سال زندانی‌شدن را به جان می‌‌خرد؛ البته پس از محاکمه در دادگاه و مجرم‌ شناخته‌شدن.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی داده‌شدن اقامت دائم روسیه به ادوارد اسنودن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات