جان مک‌آفی در اسپانیا دستگیر شد؛ استرداد به آمریکا در آینده‌ای نزدیک

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
جان مک‌آفی که به سال‌ها فرار مالیاتی متهم است، اخیرا در اسپانیا دستگیر شده است. وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید مک‌آفی به‌زودی به آمریکا استرداد می‌شود.
تبلیغات

جان مک‌آفی، فردی که توانست ازطریق فروش نرم‌افزارهای حوزه‌ی امنیت سایبری ثروت بسیار خوبی برای خود دست‌و‌پا کند، توسط وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا به فرار مالیاتی گسترده متهم شده است. گزارش‌های رسمی می‌گویند مک‌آفی که چند سال است به‌عنوان مشاور در حوزه‌ی رمزارزها فعالیت می‌کند در اسپانیا دستگیر شده است. وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید مک‌آفی به‌زودی به خاک آمریکا استرداد می‌شود.

جان مک‌آفی از سال‌ها پیش تاکنون با نهادهای قانونی دچار تنش شده و اتهامات مختلفی به او منتسب شده است. جان مک‌آفی که نامزد پیشین حزب لیبرترین برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال محسوب می‌شود، می‌گوید دولت آمریکا اتهامات متعددی به او وارد کرده. مک‌آفی اعلام می‌کند کارزار انتخاباتی‌اش پس از اینکه ایالات متحده ادعا کرد او با استفاده از رمزارز علیه دولت آمریکا فعالیت مجرمانه انجام داده، با چالش مواجه شده است.

جان مک‌آفی در ویدئویی که در نخستین ماه از سال گذشته‌ی میلادی منتشر کرد گفت هشت سال است مالیات پرداخت نمی‌کند. مک‌آفی همچنین چند ماه بعد در سال ۲۰۱۹ توییتی دیگر منتشر کرد و گفت CIA «تلاش کرده ما را جمع‌آوری کند»؛ مک‌آفی تصویری نیز منتشر کرد که در آن روی یک قایق حضور داشت و اسلحه‌ای به دست گرفته بود. این فعالیت‌های مک‌آفی به دست‌گیری و سپس آزادی او در جمهوری دومینیکن ختم شد. 

وزارت دادگستری ایالات متحده ساعاتی پیش پرونده‌ی کامل مربوط به اعلام جرم علیه مک‌آفی را منتشر کرد که فایل PDF آن از اینجا قابل‌دانلود است. وزارت دادگستری می‌گوید مک‌آفی با اتکا به روش‌های مختلف از پرداخت مالیات خودداری می‌کند؛ ظاهرا یکی از روش‌های به‌کارگرفته‌شده توسط مک‌آفی، استفاده از نام افراد دیگر است. او به‌دفعات پرداخت‌های خود را به‌سمت حساب‌های بانکی و حساب‌های رمزارزی که به‌نام فرد دیگری بوده‌اند هدایت کرده.

ظاهرا مک‌آفی دارایی‌های دیگری نیز دارد که برای آن‌ها مالیات پرداخت نکرده. وزارت دادگستری به‌طور واضح‌تر به یک قایق بادبانی و یک وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر که نوعش مشخص نیست اشاره کرده است. هیچ‌یک از این دارایی‌ها به‌نام جان مک‌آفی نیستند.

وزارت دادگستری همچنین ادعا می‌کند جان مک‌آفی به‌طور عمدی، اظهارنامه‌ی مالیاتی‌اش را در خلال سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ثبت نکرده است. اگر مک‌آفی درنهایت محکوم شناخته شود، احتمالا با حداکثر پنج سال زندان به‌ازای هر پنج مورد فرار مالیاتی مواجه می‌شود. همچنین حقوق‌دانان می‌گویند مک‌آفی ممکن است به‌ازای هر پنج بار پر نکردن اظهارنامه‌ی مالیاتی به یک سال زندان محکوم شود. 

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز به‌صورت جداگانه مک‌آفی را متهم کرده است. این کمیسیون می‌گوید مک‌آفی در توییتر از دسامبر ۲۰۱۸ تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹ (آذر تا ۱۳۹۷) به‌ازای تبلیغ برای عرضه‌ی اولیه‌ی سکه (ICO) پول دریافت کرده و هیچ‌گاه به مبلغ دریافتی اشاره نکرده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌گوید مک‌آفی برای انجام این کار بالغ‌بر ۲۳ میلیون دلار در قالب بیت‌کوین دریافت کرده است (مک‌آفی مدتی بعد گفت به‌ازای هر توییت برای تبلیغ عرضه‌ی اولیه‌ی سکه ۱۰۵٬۰۰۰ دلار دریافت کرده است). وزارت دادگستری می‌گوید محافظ شخصی جان مک‌آفی نیز در این کار دست داشته است. 

در سال ۲۰۱۶ مستند جدیدی روی شبکه‌ی شوتایم (Showtime) درباره‌ی جان مک‌آفی پخش شد. این مستند ادعا می‌کرد جان مک‌آفی در نوامبر ۲۰۱۲ (آبان و آذر ۱۳۹۱) یعنی دورانی که در کشور بلیز زندگی می‌کرد،‌ به یک قاتل پول داده تا همسایه‌اش را به‌قتل برساند (رسانه‌ی ورج پیش‌تر در گزارشی مفصل سراغ این موضوع رفته است). به‌علاوه چند سال پیش اینتل که برای مدت‌زمانی کوتاه مالک شرکت مک‌آفی در حوزه‌ی رمزارز بود، گفت قصد دارد نام این برند را تغییر دهد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی دست‌گیری جان مک‌آفی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات