ایالات متحده از اطلاعات مکان‌یابی تبلیغات موبایل برای مطالعه نحوه گسترش کرونا بهره می‌گیرد

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از اطلاعات مکان‌یابی کاربران گوشی‌های هوشمند برای مقابله با انتشار ویروس کرونای جدید در دستورکار تعدادی از سران کشورها نظیر ایالات متحده قرار گرفته است.
تبلیغات

استفاده از ردیابی مکانی برای محاسبه و کاهش نرخ انتشار کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها رایج شده است و ایالات‌متحده‌ی آمریکا نیز از این مسئله مستثنی نیست. به گزارش وال‌استریت ژورنال مقامات دولت فدرال، ایالتی و محلی از طریق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، داده‌های مکانی حاصل از تبلیغات موبایل را برای برنامه‌ریزی در راستای مقابله با دنیاگیری جمع‌آوری کرده‌اند. اطلاعات ناشناس به‌دست‌آمده به مسئولان کمک خواهد کرد تا گردهمایی‌های احتمالی با تعداد قابل‌توجه مردم را کشف کنند و درنتیجه احتمال انتشار ویروس را تخمین بزنند؛ همچنین از طریق این داده‌ها متوجه می‌شوند که مردم تاچه اندازه درخواست ماندن در خانه را جدی گرفته‌اند و چگونه انتشار ویروس صنایع خرده‌فروشی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به‌گفته‌ی برخی کارشناسان هدف نهایی از این جمع‌آوری اطلاعات مکانی این است که یک پورتال جامع از داده‌های مکان‌یابی برای بیش از ۵۰۰ شهر آمریکایی ایجاد شود. درواقع، پروژه‌ی «شبکه‌ی داده‌های سیّار کووید ۱۹» که توسط متخصصان در دانشگاه‌های هاروارد، جان هاپکینز، پرینستون و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها هدایت می‌شود، امکان گردآوری این اطلاعات را برای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا فراهم کرده است؛ البته تا این لحظه هنوز واکنشی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یا کاخ سفید به این اخبار نشان داده نشده است.

اهمیت این داده‌ها برای مسئولان بسیار زیاد است زیرا با کمک این اطلاعات خواهند توانست برای قدم بعدی خود برنامه‌ریزی داشته باشند. برای مثال جلوگیری از حضور مردم در مکان‌های تفریحی و غیرضروری یا پیدا‌کردن مشاغلی که به هشدار قرنطینه‌ی خانگی بی‌توجهی می‌کنند. البته جمع‌آوری اطلاعات نگرانی‌هایی را برای حریم خصوصی کاربران ایجاد می‌کند و با اینکه گفته‌شده داده‌های مکانی بدون اطلاعات هویتی افراد ذخیره می‌شوند اما همچنان نگرانی درمورد امکان سوءاستفاده از اطلاعات وجود دارد. عملکرد عجولانه در مقابله با کووید ۱۹ ممکن است پیامدهای غیرعمدی فراوانی به‌علت سوء مدیریت در ذخیره و نگه‌داری داده‌ها به‌همراه داشته باشد، به‌خصوص اگر ابعد از اتمام دنیاگیری نیز همچنان امکان دسترسی به چنین داده‌هایی فراهم باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات