بنیان‌گذار اتریوم، الگوریتم امنیتی قوی‌تری برای شبکه‌ی بلاک چین معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، الگوریتم جامع امنیتی برای شبکه‌ی بلاک‌چین ارائه کرده که برای نفوذ به آن باید ۹۹ درصد از نودهای شبکه آسیب ببینند.
تبلیغات

ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، الگوریتم جامعی (Consensus) را در یک مقاله‌ی پیچیده‌ی امنیتی معرفی کرده است. با استفاده از این الگوریتم، در صورت صحت عملکرد تنها یک درصد از نودهای شبکه، نفوذ به آن غیرممکن خواهد بود.

برای درک این الگوریتم ابتدا باید با روند نفوذ به شبکه‌ی بلاک‌چین آشنا باشید. در تعریف ساده، برای ایجاد تغییر در شبکه‌ی بلاک‌چین باید کنترل حداقل ۵۱ درصد از نقاط درگیر در این شبکه (نود) در اختیار فرد نفوذکننده باشد. از آنجا که بلاک‌چین نوعی شبکه با کارکردی نزدیک به دموکراسی است، دسترسی به بیش از ۵۰ درصد نودها یا همان رای‌دهندگان، ایجاد تغییر در نتایج را ممکن می‌کند.

حال، بوترین در مقاله‌ی خود توضیح داده که با الگوریتم جدید برای نفوذ به این شبکه باید کنترل ۹۹ درصد از نودها را در اختیار داشت. او در بخشی از مقاله می‌گوید:

جالب است بدانید تنها با اضافه کردن چند فرضیه‌‌ی جدید در قوانین شبکه می‌توان تلرانس خطا را تا ۹۹ درصد افزایش داد. به‌طور مشخص بهتر است از ناظران شبکه بخواهید به‌صورت فعال، الگوریتم جامع را زیر نظر داشته و تنها به دانلود آن اکتفا نکنند.

البته الگوریتم جدید ابتدا در سال ۱۹۸۲ توسط لزلی لمپرت اختراع شد. این دانشمند علوم کامپیوتر به‌خاطر فعالیت‌هایش در سیستم‌های توزیع‌شده موفق به دریافت جایزه‌ی تورینگ شده است. ویتالیک از الگوریتم لزلی در شبکه‌ی بلاک‌چین استفاده کرده است.

نحوه کار الگوریتم

الگوریتم جدید نوعی جدید از نودهای تاییدکننده را معرفی می‌کند که با نام «نودهای مستقل ناظر» شناخته می‌شوند. این نودها زنجیره‌ی اطلاعاتی را به‌صورت زنده مشاهده کرده و در صورت ایجاد ناهماهنگی در پیام‌های ارسالی و دریافتی، آنها را تشخیص می‌دهند. این سیستم جدید کارایی خود را نشان خواهد داد چرا که حمله‌های موسوم به Double Attack در شبکه‌ی بلاک‌چین، عموما سرعتی بیشتر یا کمتر از تراکنش‌های عادی داشته و با این سیستم قابل‌شناسایی هستند.

اتریوم / ethereum

کانراد بارسکی یکی دیگر از بنیان‌گذاران اتریوم در بخشی دیگر به توضیح بیشتر این الگوریتم می‌پردازد:

عموم الگوریتم‌های جامع شبکه‌های بلاک‌چین روی فعالیت‌های ناظران شبکه (یا معدن‌کاوان) تمرکز می‌کنند. مقاله‌ی ویتالیک به این نکته اشاره می‌کند که اگر یک ناظر مستقل روی ترافیک شبکه (به‌عنوان مثال تنها یک کلاینت بلاک‌چین که معدن‌کاو یا ناظر نیست) به‌صورت زنده اتفاقات در حال رخ دادن را مشاهده و نظارت کند، امکان شناسایی حملات ۵۱ درصدی ایجاد خواهد شد.با شناسایی این سبک از حمله‌ها می‌توان امنیت اضافه را برای شبکه تامین کرد و قدرت حداکثری را از مجرمان گرفت. چنین رویکردی در حال حاضر نیز توسط فعالان بارز بلاک‌چین انجام شده و حملات ۵۱ درصدی، رصد می‌شوند. البته راهکار ویتالیک در ابعاد بزرگتر و به‌صورت پیچیده‌تر عمل خواهد کرد.

آینده اتریوم

اتریوم یکی از بزرگترین جامعه‌‌های توسعه‌دهندگان را در اکوسیستم بلاک‌چین دارد. در حال حاضر تیم آنها در حال تغییر حالت از وضعیت اثبات کار (POW) به اثبات مالکیت (POS) است. البته زمان‌بندی دقیق این تغییر حالت هنوز اعلام نشده است. نکته‌ی قابل‌توجه این که وقتی سیستم جدید در شبکه‌ی اتریوم پیاده شود، پاداش معدن‌کاوی آن به ازای هر بلوک، از ۳ اتر به ۰.۶ اتر کاهش خواهد داشت.

در صورت پیاده‌سازی الگوریتم پیشنهاد شده، اتریوم امن‌ترین شبکه‌ی بلاک‌چین در جهان خواهد شد. در این مورد نیز هنوز جدول زمانی مشخصی منتشر نشده است اما قطعا این الگوریتم پس از جابه‌جایی به حالت POS پیاده‌سازی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات