اپل دسترسی به اطلاعات آیفون را برای نیروهای امنیتی سخت‌تر خواهد کرد

جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در صدد است تا با افزودن ویژگی جدیدی به آی او‌اس، دسترسی به اطلاعات آیفون با ابزارهایی مانند «کلید خاکستری» را سخت‌تر کند.
تبلیغات

مدتی پیش اخباری مبنی بر تلاش‌های اپل جهت مشکل کردن دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در محصولاتش منتشر شده بود؛ اکنون مشخص شده که غول کوپرتینویی قصد دارد طی به‌روزرسانی آی او‌اس، ویژگی جدیدی را به دستگاه‌های همراه خود اضافه کند که باعث می‌شود پس از قفل شدن، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها مشکل‌تر شود.

در حال حاضر، نیروهای امنیتی از دستگاهی ۱۵ هزار دلاری به‌نام «کلید خاکستری» یا GrayKey استفاده می‌کنند. به کمک این دستگاه، حتی اگر مدت‌ها از زمان قفل شدن آیفون شما گذشته باشد، با اتصال کلید خاکستری به درگاه می‌توان به اطلاعات موجود در آیفون دسترسی پیدا کرد.

به گزارش نشریه‌ی نیویورک تایمز، ویژگی حفاظتی جدیدی که قرار است به آیفون اضافه شود، احتمالا موجب محدود شدن دسترسی به درگاه لایتنینگ می‌شود. از نظر تئوری، به کمک این ویژگی، اگر مدتی بیش از یک ساعت از قفل شدن آیفون شما گذشته باشد، از برقراری اتصال میان دستگاه‌هایی همچون کلید‌خاکستری و آیفون جلوگیری خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر تا لحظه‌ی کسب مجوز دسترسی به اطلاعات آیفون توسط پلیس، مدتی بیش از یک‌ساعت از قفل شدن آن گذشته باشد، دیگر نمی‌توان با ابزارهایی مانند کلید خاکستری اطلاعات موجود در آیفون را جمع‌آوری کرد.

کلید خاکستری / GrayKey

هرچند نشریه‌ی تایمز به زمان انتشار این به‌روزرسانی اشاره‌ای نکرده است، اما وب‌سایت MacRumors هفته‌ی گذشته اعلام کرده بود که این ویژگی در نسخه‌ی دوازدهم آی او‌اس در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. وب‌سایت Motherboard نیز اعلام کرده بود که اپل در حال آزمودن این ویژگی در آی او‌اس ۱۲ است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط اپل، قدیمی‌ترین دستگاه‌هایی که با آی او‌اس ۱۲ سازگار هستند آیفون ۵ اس و آیفون اس ای هستند. وب‌سایت مشبل (Mashable) از اپل درخواست کرده تا توضیحات بیشتری پیرامون این ویژگی ارائه کند، اما اهالی کوپرتینو در حال حاضر به درخواست مشبل پاسخی نداده‌اند.

در عین حال، مسئولان امنیتی از معرفی این ویژگی خوش‌حال نیستند. چاک کوهن از پلیس ایالتی ایندیانا، که مسئولیت هدایت نیروی ویژه‌ی مقابله با جرایم اینترنتی علیه کودکان را برعهده دارد، در این رابطه به نشریه‌ی تایمز گفته است:

اگر دوباره به شرایطی برگردیم که نتوانیم به اطلاعات [ذخیره شده در آیفون] دسترسی پیدا کنیم؛ دسترسی مستقیم ما به بسیاری از مدارک از دست خواهد رفت و نمی‌توانیم امنیت کودکان را تضمین کنیم.
security

جالب‌تر این‌که در بیانیه‌ای خطاب به نشریه‌ی تایمز، اپل پافشاری کرده که هدف از عرضه‌ی این ویژگی، سنگ‌اندازی در مسیر انجام وظائف نیروهای پلیس نیست. فرد ساینز، سخنگوی اپل، در این رابطه گفته است:

ما احترام زیادی برای نیروهای پلیس قائل هستیم و ویژگی‌های امنیتی خود را با هدف سخت‌تر کردن کار آن‌ها طراحی نمی‌کنیم.

اما حقیقت این است که این ویژگی جدید کار را برای کلید خاکستری مشکل خواهد کرد. اخباری که امروز منتشر شده‌اند به این مسئله اشاره دارند که اهالی کوپرتینو کلید خاکستری و شرکت سازنده‌ی این ابزار (شرکتی موسوم به Grayshift) را مورد انتقاد قرار داده‌اند. جالب است بدانید که یکی از موسسان Grayshift، یکی از مهندسان پیشین اپل است.

اما بهترین راهکار این است که از دید امنیت حریم خصوصی مشتریان به محصولاتی همچون کلید خاکستری نگاه کنیم. جوزف هال که یکی از متخصصان مرکز دموکراسی و فناوری است، در مصاحبه با مشبل، کلید خاکستری را به‌عنوان تهدیدی برای شهروندان پیرو قانون تلقی می‌کند. وی در این باره می‌گوید:

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که Grayshift این محصول را صرفا در اختیار نیروهای امنیتی ایالات متحده قرار خواهد داد. آن‌ها مانند هر کسب و کار دیگری باید از خودشان بپرسند: تا کجا پیش خواهیم رفت؟ [ارزش‌های] کدام رژیم آن‌قدر با [ارزش‌های ما] مغایر است که از فروش این ابزار به آن‌ها خودداری کنیم؟

به لطف اپل، مدیران Grayshift مدت بیشتری برای اندیشیدن به این سوالات در اختیار خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات