اف بی آی موفق به رمزگشایی ۷۷۷۵ دستگاه رمزگذاری شده در سال ۲۰۱۷ نشده است

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اف بی آی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷، موفق به دسترسی به اطلاعات ۷۷۷۵ دستگاهی که محتویات آن‌ها رمزگذاری شده بود، نشده است.
تبلیغات

اف‌بی‌آی اعلام کرد تعداد دستگاه‌های رمزگذاری شده که قادر نیست به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشد، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

کریستوفر ورای، رئیس اف‌بی‌آی در کنفرانسی که سه‌شنبه پیش در دانشگاه فوردام نیویورک برگزار شد، اعلام کرد که به دلیل رمزگذاری محتویات دستگاه‌ها، این سازمان امکان دسترسی به اطلاعات آن‌ها را پیدا نکرده است.  این آمار در ماه اکتبر به ۶۹۰۰ دستگاه رسیده بود.

به گفته ورای، این دستگاه‌های رمزگذاری شده به‌نوعی با موضوع یا تهدیدی خاص مربوط بودند؛ اما در مورد اینکه چند تحقیق تحت تأثیر عدم دسترسی به اطلاعات قرار گرفته‌ است، صحبتی به میان نیاورد.

ZDNet نیز در ماه اکتبر درخواستی مبنی بر تصویب قانون آزادی اطلاعات جهت پاسخ به تعدادی از تحقیقات ارسال کرد؛ اما هنوز پاسخی فراتر از تصدیق اولیه دریافت نکرده است.

این اولین بار نیست که ورای به‌عنوان مدیر اف‌بی‌آی، همانند پیشینیان خود اعلام می‌کند که رمزگذاری محتویات دستگاه‌ها، روند تحقیقات را با مشکلاتی مواجه می‌کند. این مسئله که اصطلاحا «حالت تاریک» نیز نامیده می‌شود، به دلیل عدم دسترسی به داده‌ها و دستگاه‌های جنایتکاران، یکی از اساسی‌ترین چالش‌ها برای اف‌بی‌آی است.

ورای اظهار داشت:

دسترسی به اطلاعات میلیون‌ها دستگاه شهروندان که استفاده روزمره از آن دارند، مد نظر ما نیست؛ ما علاقه‌مند به دریافت اطلاعات دستگاه‌هایی هستیم که صرفا جهت برنامه‌ریزی یا اجرای فعالیت‌های تروریست‌ها و جنایتکاران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورای، راه حل دسترسی به محتویات تلفن‌ها و دستگاه‌ها را یک «مسئله امنیت عمومی مهم» خواند. وی افزود: «تعداد ۷۷۷۵ دستگاه رمزگذاری شده حدود دو برابر دستگاه‌های سال پیش است و این آمار نشان از آن دارد که تعداد کل این دستگاه‌ها می‌تواند به ۱۵ هزار نیز برسد. البته این ارقام، اطلاعات دیگر سازمان‌های فدرال را شامل نمی‌شود.»

او همچنین بر پنهان و سری بودن راه حل این مسئله اشاره کرد و افزود: «کارشناسان مدت‌ها است که این گونه راه حل‌ها را سری می‌دانند؛ زیرا اجازه دسترسی به مجوزهای اجرای قانون به این معنی است که هکرها نیز اجازه دسترسی به آن‌ها را خواهند داشت.»

ورای می‌گوید:

اگر چه اف‌بی‌آی از سیستم رمزنگاری فوق پیشرفته پشتیبانی می‌کند، اما لازم است به محتویات ارتباطات این دستگاه‌ها نیز دسترسی پیدا کند؛ زیرا این اطلاعات می‌توانند به‌عنوان شواهد مورد استفاده قرار گیرند.

فایل‌های مربوط به اطلاعات ضبط‌شده از ایمیل و تلفن‌ها که شامل زمان و تاریخ برقراری ارتباطات هستند، می‌توانند در پیگیری مظنونین مثمر ثمر قرار گیرند.

بحث‌ بر سر دسترسی به دستگاه‌های رمزگذاری شده، زمانی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد که وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا کرد اپل را مجبور به ساخت درگاهی برای قفل گشایی آیفون سعید فاروق کرده است؛ فردی که به همراه همسرش تاشفن مالیک، ۱۴ نفر را در سال ۲۰۱۵ در کالیفرنیا به ضرب گلوله از پای درآورد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات