آدم ربایی و اخاذی بیت کوین در اوکراین

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته، یکی از فعالان عرصه‌ی ارز دیجیتال در اوکراین ربوده شد و ربایندگان درخواست عجیبی داشتند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته یکی کارشناسان ارز دیجیتال به نام پاول لرنر (Pavel Lerner) توسط گروهی مسلح در نزدیکی دفترش در اوکراین ربوده شد. این آدم‌ربایی مانند سایر آدم‌ربایی‌های معمول در دنیا با هدف اخاذی انجام گرفت؛ اما به جای درخواست اسکناس که طبیعتا قابل رهگیری است، ربایندگان یک میلیون دلار پول در قالب بیت‌کوین درخواست کردند. سایرس ونس، یکی از وکلای نیویورک پیش‌تر در مورد ظهور جرایم جدید مبتنی بر ارز دیجیتال هشدار داده بود و حالا به نظر می‌رسد این نگرانی بی‌مورد نبوده است. هشدار ونس در واکنش به موردی مشابهی در نیویورک بود که طی آن دزدان مسلح اسلحه را به سمت قربانی گرفته و از او ۱.۸ میلیون دلار پول مجازی طلب کرده بودند.

لرنر هدفی عالی برای ربایندگان بود؛ چرا که او یکی از متولیان شناخته‌شده‌ی ارز رمزنگاری‌شده در اوکراین است و در مؤسسه‌ی تبادل ارز دیجیتال Exmo مشغول فعالیت است. وی چند روز پس از این آدم‌ربایی، در وضعیت جسمی سالم اما وحشت‌زده آزاد شد؛ اما مشخص نشد که چه کسی این انتقال ارز دیجیتال به آدم‌ربایان را انجام داده است. مؤسسه‌ی وی ضمن اطمینان دادن به کاربران خود گفته است که ارز دیجیتال آن‌ها در ایمنی کامل است و دست کسی به کیف پول دیجیتال و اطلاعات شخصی آن‌ها نرسیده است. به گفته‌ی این شرکت، لرنر اساسا به حساب کاربران دسترسی نداشته که بتواند از ارز دیجیتال آن‌ها برای رهاسازی خود استفاده کند.

می‌توان مطمئن بود که این باج از هرجایی که تأمین شده تا کنون توسط دزدان به فروش رسیده است؛ چرا که آن‌ها می‌دانند که بعد از انتشار این خبر امکان به هم خوردن ثبات بازار ارز دیجیتال وجود دارد. پلیس ملی اوکراین، پرونده‌ای در خصوص گروگان‌گیری لرنر به جریان انداخته که اولین پرونده‌ی گروگان‌گیری مرتبط با بیت‌کوین در این کشور به شمار می‌رود؛ هرچند که در آینده با رشد روزافزون ارزش بیت‌کوین و عدم امکان رهگیری دقیق آن ممکن است شاهد پرونده‌های این‌چنینی بسیاری باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات