رایزنی روسیه و آمریکا برای همکاری سایبری

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مسکو و واشنگتن در حال مذاکره برای ایجاد یک گروه مشترک امنیت سایبری هستند.
تبلیغات

طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها، ظاهرا دولت روسیه و آمریکا درصدد تشکیل گروه مشترک برای توسعه‌ی امنیت سایبری هستند. یکی از خبرگزاری‌های روسیه با اشاره به صحبت‌های آندره کروتسکیخ، نماینده ویژه ریاست جمهوری در مورد امنیت سایبری، چنین گزارش داد:

گفتگوها در حال انجام هستند، پیشنهادات مختلف تبادل می‌شوند، هیچ‌کس ضرورت برگزاری مذاکرات و داشتن چنین تماس‌هایی را انکار نمی‌کند.

ترامپ نیز در اوایل ماه جاری و در این خصوص گفته بود که ایده‌ی ایجاد چنین گروهی را با پوتین در نشست هامبورگ مورد بحث قرار داده است.

یکی از مقامات روییه که در نشست اخیر رهبران اقتصادی جهان (گروه ۲۰) در هامبورگ شرکت کرده بود، اعلام کرد ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موافقت کرده‌اند در مورد مسائل امنیتی سایبری، از طریق سازمان ملل در قالب یک گروه کاری، بین این دو کشور بحث و گفتگو انجام شود.

بااین‌حال، ایالات متحده و مقامات اطلاعاتی- امنیتی اروپا، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که در مذاکرات شرکت نمی‌کنند و این گفتگوها تنها محدود به مقامات سیاسی میان‌رده خواهد بود.

شکل‌گیری این همکاری امنیتی در هاله‌ای از ابهام است؛ چرا که روسیه همچنان هک کردن انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایالات متحده را انکار می‌کند. این در حالی است که سه سازمان اطلاعاتی آمریکا، در ماه ژانویه به‌طور عمومی این مسئله را تأیید کردند.

توماس بوسرت، مشاور ارشد مبارزه با تروریسم رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «بسیار زود است که در مورد پیشنهاد همکاری در زمینه امنیت سایبری با روسیه صحبت کرد.» وی در ادامه تأکید کرد مشارکت‌های این‌چنینی زمانی شکل می‌گیرند که طرف مقابل حسن نیت داشته باشد:  

من معتقدم که ایالات متحده و روسیه هنوز در این خصوص نکات مشترکی ندارند. ما باید با هم گفتگو داشته باشیم و این آغاز راه است.

چهره‌های نامدار جمهوری‌خواه در آمریکا، با شک این ایده پذیرفته‌اند و به قابل اعتماد نبودن مسکو اشاره کرده‌‌اند. ترامپ در توئیتی  اعلام کرده است:

واقعیت این است که وقتی رئیس جمهور پوتین و من در مورد یک واحد امنیتی سایبری گفتگو می‌کنیم، به این معنا نیست که من معتقدم حتما اتفاق خواهد افتاد.

نگرانی گسترده و سردرگمی در مورد گروه کاری سایبری، ممکن است نشان‌دهنده ناتوانی دولت ترامپ در اتخاذ رویکردی روشن و مشخص در مورد مسائل امنیتی بین‌المللی باشد.

راب جویس، هماهنگ‌کننده مسائل سایبری کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «هیچ تصمیم نهایی در مورد دفتر کمیسیون همکاری سایبری وجود ندارد؛ اما وزارت امور خارجه آمریکا همچنان نقش برجسته‌ای در توسعه‌ی هنجارهای سایبری و توافق‌نامه‌های بین‌المللی در این مورد خواهد داشت.»

نظر شما چیست؟ همکاری سایبری ایالات متحده آمریکا و روسیه چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات