کدام کمپانی‌ها از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران بهتر محافظت می‌کنند؟

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنیاد Electronic Frontier هفتمین گزارش سالانه‌ی خود در مورد بهترین کمپانی‌ها از نظر حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را منتشر کرده است.
تبلیغات

پس از آنکه ادوارد اسنودن اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا را فاش کرد، مشخص شد که اطلاعات بسیاری از کاربران در کمپانی‌‌های پیشتاز دنیای فناوری مورد سوءاستفاده قرار گرفته و توسط NSA جاسوسی شده‌‌ است. پس از این افشاگری بزرگ، انتشار گزارش‌هایی در مورد مجادلات FBI با اپل و همچنین جاسوسی اطلاعات کاربران در یاهو با اطلاع این کمپانی، جنجال‌آفرین شد. Electronic Frontier Fundation نام بنیادی است که در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی فعالیت می‌کند. این مؤسسه‌ با بررسی ۲۶ کمپانی بزرگ فعال در حوزه‌ی فناوری، گزارشی به‌طور سالیانه در مورد توانایی این کمپانی‌ها برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در برابر جاسوسی‌های دولتی منتشر می‌کند.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نفوذ و تأثیرگذاری فناوری در زندگی روزمره‌ی افراد افزایش پیدا کرده، حریم خصوصی به یکی از ارکان و فاکتورهای اصلی برای انتخاب سرویس‌های کمپانی‌های مختلف تبدیل شده است. امروزه کمپانی‌های فناوری اطلاعاتی نظیر دوستان، اعضای فامیل، علایق و محل‌هایی vh که کاربر مراجعه کرده است در اختیار دارند که بر اساس آن‌ها می‌توان به‌راحتی در زندگی خصوصی افراد سرک کشید؛ از این‌رو حفاظت از این اطلاعات و داده‌ها در برابر نهادهای امنیتی و دولتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هرچند کاربران انتظار دارند کمپانی‌های فناوری از اطلاعات آن‌ها در برابر نهادهای امنیتی محافظت کنند، فشار بر کمپانی‌ها برای ارائه اطلاعات و مشارکت با پلیس و آژانس‌های امنیتی دولتی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. کمپانی‌ها می‌توانند در برابر فشارهای واردشده مقاومت و از ارائه‌ی اطلاعات یا ایجاد روزنه‌های امنیتی پیشگیری کنند؛ حال آنکه تمام کمپانی‌ها چنین رویه‌ای در پیش نمی‌گیرند و در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که کمپانی‌ها به‌راحتی امکان دسترسی به اطلاعات را در اختیار آژانس‌های امنیتی قرار می‌دهند.

بنیاد EFF با توجه به معیارهای مختلفی اقدام به رتبه‌بندی کمپانی‌ها کرده است که از جمله‌ی فاکتورهای در نظر گرفته‌شده، می‌توان به در پیش گرفتن سیاست‌های خوب برای حفظ حریم خصوصی، مطلع کردن کاربران از درخواست دولتمردان برای دسترسی به اطلاعات و تعهداتی نظیر به فروش نرساندن اطلاعات کاربران اشاره کرد.

از میان ۲۶ کمپانی مورد بررسی، تنها ۹ کمپانی موفق به دریافت درجه طلایی با کسب پنج ستاره در حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران شده‌اند. ادوبی، کردو، دراپ‌باکس، لیفت، پینترست، سونیک، اوبر، ویکر و وردپرس کمپانی‌های برتر با کسب درجه طلایی از نظر حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران هستند. گوگل، مایکروسافت و فیسبوک، کمپانی‌هایی هستند که بنا به رعایت نکردن یکی از ۵ شرط تعیین‌شده، موفق به دریافت ۵ ستاره نشده‌اند و از این‌رو جزو کمپانی‌های طلایی و برتر نیستند.

در لیست زیر می‌توانید کمپانی‌ها با دریافت ستاره‌های مختلف را مشاهده کنید.

حریم خصوصی

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات