کلید حذف بدافزار پتیا ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کلید حذف باج‌افزار معروف پتیا هم‌اکنون به قیمت ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.
تبلیغات

باج افزار پتیا (Petya) طی هفته‌ی گذشته در سراسر جهان گسترده شده و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و نیز افراد معمولی را تحت تأثیر خود قرار داده است. سازندگان این بدافزار تاکنون ساکت بودند، اما حالا پس از حملات سایبری مورد بحث، در اولین بیانه‌ی خود اعلام کرده‌اند که کلید حذف باج‌افزار پتیا به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

سازندگان پتیا پیام خود را در سرویس دیپ‌پیست (DeepPaste) منتشر کرده‌اند. دیپ‌پیست یک انجمن گفتگوی‌ آنلاین است که دسترسی به آن فقط از طریق شبکه‌ی تور امکان‌ دارد. تیم سازنده‌ی پتیا در این پیام برای ارائه‌ی کلید خصوصی حذف این باج‌افزار، مبلغ ۱۰۰ بیت‌کوین درخواست کرده است. با توجه به نرخ کنونی این پول رمزنگاری شده، افراد و شرکت‌های که به پتیا آلوده شده‌اند باید مبلغ ۲۵۰ هزار دلار بابت رهایی از این بدافزار پرداخت کنند.

متن پیام مورد اشاره با کلید خصوصی پتیا امضا شده و این یعنی پیام واقعا توسط سازندگان این باج‌افزار منتشر شده است. کلید خصوصی مورد بحث، امکان باز شدن قفل و کدگشایی فایل‌های مختلف را فراهم می‌کند. درهرصورت از آنجا که ویروس پتیا یک سری از فایل‌های خاص سطح بوت سیستم را حذف می‌کند، امکان بازیابی کامل سیستم‌هایی که به این بدافزار آلوده شده‌اند، وجود ندارد.

تاکنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تأیید کند شرکت‌ها یا افرادی که سیستم‌های آن‌ها آلود شده است، این پیشنهاد تیم سازنده‌ی پتیا را قبول کرده‌ باشند. علاوه بر این، هیچ تراکنش مشخصی در بیت‌کوین دیده نشده است. با توجه به ارزشی که بیت‌کوین دارد، اگر شخص یا شرکتی بخواهد مبلغ ۲۵۰ هزار دلار با استفاده از این واحد پولی جابه‌جا کند، مسلما از این اقدام آگاه خواهیم شد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات