گزارش سال ۲۰۱۷ شرکت مکافی خبر از جهش در تعداد بدافزار‌های مک می‌دهد

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های گذشته افزایش تعداد بدافزار‌های ساخته‌شده برای مک روندی صعودی طی کرده است. اما طبق گزارش مکافی، این افزایش در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ جهشی بی‌سابقه داشته است.
تبلیغات

تعداد کاربران مک که مورد حمله‌ی بدافزار‌ قرار گرفته‌اند، در سال‌های گذشته همواره افزایش پیدا کرده است. گزارش ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ شرکت مکافی نشان می‌دهد افزایش تعداد بدافزار‌هایی که کاربران مک را تهدید می‌کنند روند صعودی خود را حفظ کرده است. طبق این گزارش تنها در سه‌ ماه اول سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۰ هزار بدافزار جدید برای مک تولید شده است. با این حساب تعداد بدافزار‌های موجود برای مک از مرز ۷۰۰ هزار گذشته است.

total mac malware

شرکت اپل سال‌های متمادی یکی از برتری‌های مک را نسبت به رقبای ویندوزی، امنیت بالای آن معرفی می‌کرد. هرچند مک نیز هیچ‌ وقت به‌طور کامل از شر ویروس‌ها و بدافزار‌ها در امان نبوده است؛ اما ویروس‌های موجود برای مک نسبت به تعداد ویروس‌هایی که در دهه‌ی اول قرن ۲۱ اکوسیستم ویندوز را تهدید می‌کرد، بسیار اندک بود. پس از پیشرفت‌ها و پیچیدگی‌های ویروس‌ها و بدافزار‌ها در سال‌های اخیر، اپل هم از این شعار که «مک هیچ وقت ویروس نمی‌گیرد» دست کشیده است.

خبر خوب برای کاربران مک این است که ویروس‌های سنتی موجود برای ویندوز همچنان به‌ندرت برای مک پیدا می‌شوند. ولی افزایش ابزار‌های تبلیغاتی مزاحم که عموما توسط وب‌سایت‌های ربوده‌شده منقل می‌شوند و سهل‌انگاری کاربران از معضلات امنیتی هستند که کاربران مک و ویندوز را به‌طور هم‌زمان تهدید می‌کند. در حقیقت، مکافی بیشتر تهدید این افزایش بدافزارها را متوجه مک می‌داند.

این قبیل حمله‌ها بیشتر از طریق استفاده از ضعف‌های امنیتی در مرورگر‌های وب، ضعف‌های افزونه‌های مرورگر‌ها و مهندسی اجتماعی (ترغیب کاربران به دانلود، اجرا یا دادن اجازه‌ی دسترسی به بدافزار‌ها) اتفاق می‌افتند. بسته به نوع بدافزار و نوع بردار حمله‌‌ی آن، کاربران مک اتفاقاتی مانند نوارابزارهای ناخواسته، تبلیغات غیرمعمول و بیش از حد، افزونه‌های ناخواسته‌ی مرورگرها یا در بدترین حالت، سرقت اطلاعات را تجربه می‌کنند.

درحالی‌که وضعیت بدافزار‌ها در مک نگران‌کننده است؛ اما به هیچ وجه قابل مقایسه با وضعیت بدافزارها در ویندوز نیست. با اینکه حدود ۴ درصد از سهم بازار را اکوسیستم مک تشکیل می‌دهد، فقط ۱ درصد از بدافزارها مرتبط به مک هستند. مکافی حدود ۷۰۰ میلیون نمونه بدافزار تشخیص داده است که اکثر آن‌ها مربوط به ویندوز هستند و از تقریبا ۱۶ میلیون بدافزار مربوط به موبایل، تقریبا همه‌ی آن‌ها مربوط به اندروید بود.

هرچند مقابله با بعضی از بدافزارها در ابتدا ممکن است غیر ممکن به نظر برسد، کاربران مکی که نگران این بدافزار‌ها هستند می‌توانند با رعایت بعضی موارد خود را در امان نگه دارند. از جمله این موارد امنیتی می‌توان به به‌روز نگه‌ داشتن سیستم عامل و مرورگری که بیشتر استفاده می‌کنند، استفاده از نرم‌افزار گیت کیپر (Gatekeeper) که به‌طور پیش‌فرض روی سیستم عامل مک موجود است و از نصب برنامه‌های تأیید نشده جلوگیری می‌کند، نگه‌داری یک بکاپ آفلاین از اطلاعات موجود روی مک و دانلود نکردن فایل‌ها و برنامه‌ها از وب‌سایت‌های شناخته‌نشده اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات