گوشی اندرویدی دونالد ترامپ یک خطر امنیتی است

چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
موضوع امنیت گوشی افراد دولتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که به‌ویژه بعد از تصاحب کرسی ریاست جمهوری اهمیت خاصی پیدا می‌کند
تبلیغات

زمانی که اوباما سال ۲۰۰۹ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی شد؛ نهادهای امنیتی به او درباره‌ی استفاده از نسخه‌ی سفارشی‌شده بلک‌بری 8830 هشدار دادند که درنهایت با یک نسخه‌ی دستکاری‌شده از گلکسی اس 4 سامسونگ جایگزین شد.این دو گوشی وجه تشابه زیادی نداشتند؛ ولی هر دو به‌گونه‌ای تنظیم شده بودند که از انواع حملات و آلودگی‌ها جلوگیری کنند. از همین رو بیشتر قابلیت‌های آن‌ها مسدود شده بود. حالا دو ماه به زمان ریاست جمهوری رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا باقی مانده است که کارشناسان و متخصصان امنیتی نسبت به عادات او در استفاده از گوشی‌ هوشمند ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات اخیر، اعلام کرده است قصد ندارد فعالیت‌های خود در توییتر و فیس‌بوک را بعد از سوگند خوردن در ۲۰ ژانویه‌ ۲۰۱۷ کنار بگذارد. از همین رو کارشناسان امنیتی زیادی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده‌اند. ترامپ همچنان از گوشی اندرویدی خود برای فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کند و تقریبا اکثر کارشناسان حوزه‌ی امنیت معتقدند محصولات اندرویدی توانایی محافظت کامل از حریم کاربران ندارند.

از محدودیت‌های مبتنی بر کدگذاری گرفته تا راه‌های نفوذ متعدد که ماهیت آن‌ها پیچیدگی کمتری دارد؛ باعث شده‌اند پلتفرم اندروید از یک اکوسیستم امن فاصله بگیرد. با توجه به اصرار ترامپ برای ادامه‌ی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان این حوزه به نشریه تلگراف گفته‌اند که با این وجود، خطرات زیادی وجود دارد و این آسیب‌پذیری‌ها مستقیما متوجه شخص رئیس جمهور است.

مارتین آلدرسون، یکی از مؤسسان شرکت امنیتی Codified Security که در حوزه‌ی امنیت گوشی کار می‌کند، اخیرا به تلگراف گفته است ترامپ نیز باید همچون اوباما از یک گوشی سفارشی‌سازی شده استفاده کند و فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند توسط شخص دیگری مدیریت شود. یعنی ترامپ نمی‌تواند از طریق گوشی هوشمندی که توسط نهادهای فدرال تنها برای برقراری تماس و برخی ارتباطات محدود اینترنتی آماده‌ شده است، در توییتر یا فیس‌بوک فعالیت کند.

اوایل سال جاری اوباما در مصاحبه‌ای با جیمی فالون، گفته بود گوشی همراهی که وی از سازمان امنیت ملی دریافت کرده است با گوشی‌های اسباب‌بازی دارای استیکرهای بچگانه برای کریسمس تفاوتی ندارد. با اینکه به نظر می‌رسد اوباما کمی اغراق کرده است ولی با توجه به این موضوع که گلکسی اس 4 او، تنها قابلیت برقراری تماس و تعداد محدودی اپلیکیشن از فروشگاه آنلاین سازمان سیستم‌های اطلاعات دفاعی آمریکا دارد، می‌فهمیم که اوباما بیراه نگفته است.

به معنای دیگر، این گوشی حتی از وب‌گردی و مرورگرهای معمول، متون، تصویربرداری، پخش موسیقی و بسیاری از قابلیت‌های دوست‌داشتنی گوشی‌های هوشمند بی‌بهره است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات