اسنپ‌چت هک شد: تصاویر و ویدیوهای 200 هزار کاربر در فضای وب منتشر شد

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
طی چند روز گذشته هزاران ویدیو و تصویر شخصی کاربران سرویس اسنپ‌چت بصورت عمومی توسط هکرها در فضای اینتنرت پخش شده است.
تبلیغات

 در این درز بزرگ تصاویر و داده‌های شخصی، هکرها ادعا کرده‌اند که حدود 13 گیگابایت از تصاویر کاربران را در اختیار دارند. سرویس Snapchat از پاسخگویی به رسانه‌ها خودداری می‌کند اما با ارائه‌ی بیانیه‌ای، نفوذ به سرورهای خود را به کلی رد می‌کند. به گزارش گاردین، متن بیانیه‌ی اسنپ‌چت در این خصوص بدین شرح است:

ما می‌توانیم تایید کنیم که سرورهای اسنپ‌چت هیچ‌گاه مورد نفوذ قرار نگرفته و منبع این تصاویر درز کرده نبوده‌اند. کاربران اسنپ‌چت در این میان قربانی استفاده‌ی خودشان از اپلیکیشن‌های جانبی برای ارسال و دریافت اسنپ‌ها بوده‌اند. مساله‌ای که به وضوح ما در قوانین استفاده از سرویس‌های خود نسبت به آن هشدار داده‌ایم چرا که اینگونه اپلیکیشن‌ها موجب به خطر افتادن امنیت کاربران ما می‌شوند.

وب‌سایت Snapsaved.com که امکان ذخیره‌ی تصاویری که توسط کاربران SnapChat ارسال شده را برای آن‌ها فراهم می‌کند چند روز پیش از طریق صفحه‌ی فیسبوک خود اعلام کرده بود که وب‌سایت مربوط به این سرویس مورد نفوذ قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن این مساله که بیشتر کاربران این سایت از کشورهای نروژ، سوئد و ایالات متحده بوده‌اند، مسئولان سایت اعلام کردند که گزارش‌های مربوطه را به مقامات مسئول در نروژ و سوئد ارائه داده‌اند تا بصورت حقوقی مساله مورد رسیدگی قرار گیرد. بیانیه این وب‌سایت را در زیر مشاهده می‌کنید.

مایلم به عموم کاربران اطلاع دهم که وب‌سایت snapsaved.com مورد نفوذ قرار گرفته است. ما در سرور آپاچی خود با یک پیکربندی اشتباه روبرو بوده‌ایم که عامل این مساله بوده است. سرویس SnapChat هک نشده و این تصاویر از دیتابیس آن‌ها نشات نمی‌گیرد. ما به محض کشف این نفوذ به کلی وب‌سایت و دیتابیس مربوط به آن را حذف کردیم. تا جایی که ما اطلاع داریم این نفوذ موجب لو رفتن 500 مگابایت از تصاویر شده و هیچ اطلاعات شخصی از دیتابیس‌ها در دسترس هکرها قرار نگرفته است. لازم به ذکر است که هکری که مسئول این رخداد بوده به اندازه‌ی کافی اطلاعات برای ایجاد یک دیتابیس قابل جستجو در اختیار ندارد.

به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای مقابله با چنین مسائلی، عدم استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی برای سرویس‌هایی است که اساس خود را بر امنیت گذاشته‌اند. بنابراین تلاش کنید موارد امنیتی را در استفاده از سرویس‌های از این دست جدی بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات