ادوارد اسنودن قاب محافظ گوشی برای مقابله با جاسوسی طراحی کرد

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ادوارد اسنودن که در چند سال اخیر به عنوان فعال ضد جاسوسی شناخته می‌شود، به تازگی در طراحی و تولید یک دستگاه اوپن سورس مربوط به گوشی‌های تلفن همراه همکاری داشته است. این دستگاه زمانی که گوشی بدون اجازه‌ی کاربر در حال ارسال و دریافت اطلاعات است، به او هشدار می‌دهد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ادوارد اسنودن به تازگی در طراحی و تولید یک لوازم جانبی ضد جاسوسی برای گوشی‌های تلفن همراه همکاری داشته است. این دستگاه، در زمانی که آنتن دستگاه کاربر در حال ارسال و دریافت اطلاعات است، به او هشدار می‌دهد. هدف اصلی این دستگاه جلوگیری از ارسال و دریافت اطلاعات بدون اطلاع و اجازه‌ی کاربر است.

این دستگاه به کمک یک هکر به نام Andrew "bunnie" Huang طراحی شده است. یکی از امکانات این لوازم جانبی، قابلیتی به نام kill switch است که کاربر با استفاده از آن می‌تواند تمامی ارتباطات گوشی را قطع کند و بسیار امن‌تر از حالت Airplane است. کاربر در زمانی که حس کند از او جاسوسی می‌شود و اطلاعات بدون اجازه و اطلاع او در حال جابجایی هستند، می‌تواند از این قابلیت استفاده کند و ارتباطات گوشی را به سرعت قطع کند.

طراحی این قاب بسیار حرفه‌ای انجام شده و به صورتی روی گوشی نصب می‌شود که بتواند روی دوربین را پوشانده و بدون اجازه‌ی کاربر، امکان استفاده از دوربین را ندهد. علاوه بر آن، این قاب مجهز به یک صفحه‌نمایش است که وضعیت امنیتی گوشی را به اطلاع کاربر می‌رساند. به منظور رصد ارتباطات داخلی گوشی نیز، این قاب بوسیله‌ی اسلات سیم‌کارت به گوشی متصل می‌شود و سیمکارت نیز در داخل این قاب قرار می‌گیرد. به کمک این اتصال، دستگاه مورد نظر که introspection engine نام دارد، می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی مانند سیگنال‌های سیم‌کارت، بلوتوث، وای‌فای و دیگر ارتباطات رادیویی را رصد کند. این قاب برای استفاده در گوشی آیفون ۶ اس طراحی شده اما در اسناد آن به این نکته اشاره شده که برای استفاده در تمامی گوشی‌های هوشمند مناسب است.

قاب ضد جاسوسی

هوانگ در مصاحبه‌ای که درباره‌ی این دستگاه داشته گفته است: "کاربران تصور می‌کنند که با خاموش کردن ارتباط سیم‌کارت، گوشی آنها در برابر جاسوسی امن است. در صورتی که این‌گونه نیست و اطلاعات آنها هنوز در خطر است. هدف ما از طراحی این دستگاه این است که کاربر اطمینانی قوی در مورد جاسوسی نشدن از اطلاعاتش داشته باشد."

گفته شده که این قاب بیشتر برای حفاظت ژورنالیست‌ها طراحی شده و در زمان‌هایی که آنها در مناطق پرخطر هستند از شناسایی مکان آنها توسط تروریست‌ها جلوگیری می‌کند. اسنودن نیز یکی از کاربران اولیه‌ی این دستگاه است و معتقد است پیش از این مکان او توسط گوشی تلفن همراهش جاسوسی می‌شده است. او عنوان کرده که از سال ۲۰۱۳ نتوانسته از گوشی‌های معمولی مانند دیگر افراد استفاده کند.

البته این دستگاه هنوز ساخته نشده و مدل اولیه‌ای از آن نیز در دست نیست. جزئیات منتشر شده توسط تیم طراحی، اطلاعات کاملی از نحوه‌ی کار این دستگاه در اختیار افراد قرار می‌دهد و به این نکته اشاره می‌کند که دستگاه اوپن سورس بوده و افراد می‌توانند با داشتن اطلاعات کافی، نسخه‌هایی را برای خودشان تولید کنند. تیم طراحی امیدوار است که نمونه‌ی اولیه در سال آینده ساخته شود و پس از آن نیز آیفون‌های مجهز به آن در کشور چین تولید خواهند شد. ساخت این دستگاه با پشتیبانی مالی موسسه آزادی مطبوعات (Freedom of the Press Foundation) انجام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات