المپیک ریو در معرض خطر حمله هکرها

جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
المپیک ریو به زودی برگزار خواهد شد و ورزشگاران، تماشاگران و افراد زیادی منتظر اجرای این مسابقات ورزشی هیجان‌انگیز هستند. قشر دیگر افرادی که منتظر این مراسم هستند، مجرمان اینترنتی و هکرها هستند. این افراد قصد دارند تا از این رویداد جهانی به نفع خود استفاده کنند. بنا‌بر‌این، تماشاگران این مسابقات باید با حساسیت بیشتری در این مراسم شرکت کنند. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

مسابقات المپیک همواره برای علاقمندان به ورزش جذاب و هیجان‌انگیز بوده است. المپیک ۲۰۱۶ در برزیل و در شهر ریو دو ژانیرو برگزار خواهد شد. علاوه بر ورزشکاران و تماشاگران، هکرها و مجرمان اینترنتی نیز تصمیم دارند تا از این مسابقات حداکثر استفاده را داشته باشند. این خبر بدان معنا است که تماشاگران و حتی افرادی که مسابقات را از خانه تماشا می‌کنند، باید مراقب حملات و سوء استفاده‌های مجرمان اینترنتی باشند. بیشترین خطر حملات، مربوط به ایمیل‌ها و وب‌سایت‌هایی است که در زمینه‌ی المپیک ایجاد می‌شوند. بهتر است کاربران با رعایت برخی نکات، زمینه را برای حمله‌ی این مجرمان اینترنتی از بین ببرند.

پیشنهادات تخفیف خیلی خوب را باور نکنید

سمیر کاپوریا (Samir Kapuria) معاون بخش امنیت سیمانتک درباره‌ی این مسابقات و تهدیدهای امنیتی آن می‌گوید: "المپیک موقعیت خوبی را برای مجرمان سایبری ایجاد می‌کند. مقدار زیادی پول در این مسابقات هزینه می‌شود و این مجرمان می‌خواهند سهم خود را برداشت کنند. قبل از کلیک روی هر پیشنهادی مانند بلیط‌های تخفیف‌دار، خوب فکر کنید و اگر این پیشنهاد بیش از اندازه خوب بود، آن را رد کنید."

در مسابقات ورزشی گذشته، هکرها با استفاده از سرویس‌های جعلی پیش‌بینی مسابقات و فروش بلیط‌ها، توانسته‌اند مبالغ هنگفتی را از کاربران کلاهبرداری کنند. آنها از ایمیل نیز به منظور گسترش بدافزارهای خود استفاده کرده‌اند.

توماس فیشر (Tomas Fischer) محقق امنیت دیجیتال گاردین نیز در مورد حملات سایبری در طول مسابقات المپیک هشدار داده و عنوان کرده است که در زمان نزدیک شدن به این رویداد ورزشی، حملاتی از قبیل ایمیل‌های جعلی رشد زیادی داشته‌اند. او توضیح می‌دهد که در این حملات، کاربران یک ایمیل معمولی دریافت می‌کنند که حاوی یک فایل با عنوان دعوت برای شرکت در قرعه‌کشی المپیک است. پس از دانلود و اجرای این فایل، یک کد خطرناک در سیستم قربانی اجرا می‌شود که به عنوان باج‌افزار عمل کرده و تمامی اطلاعات کاربر را رمزنگاری می‌کند. این ایمیل‌ها ممکن است تحت نام کمیته‌ی برگزاری المپیک نیز ارسال شوند. هر فردی ممکن است چنین ایمیل‌هایی دریافت کند و اکثرا این پیام‌ها به زبان انگلیسی ارسال می‌شوند.

هکرهای برزیلی، حساب‌های بانکی را هدف قرار می‌دهند

المپیک 2016

افرادی که برای تماشای مسابقات به برزیل سفر می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که این کشور آمار بالایی در دزدی‌های اینترنتی دارد و دلیل آن ضعف سیستم امنیتی در برزیل است. قوانین محلی نیز برای جلوگیری از جرائم سایبری قوی نیستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هکرهای برزیلی بدون ترس از قانون، در شبکه‌های اجتماعی به راحتی در مورد حملات و موفقیت‌های خود صحبت می‌کنند. در گزارشی دیگر آمده است که این هکرها در حال آماده‌سازی تروجان‌هایی هستند که شبیه به نرم‌افزارهای بانکی عمل می‌کنند و اطلاعات بانکی افراد را می‌دزدند. البته گفته شده هدف این هکرها تنها افراد محلی هستند و معلوم نیست که آیا توریست‌ها هم در معرض این خطرات خواهند بود یا خیر.

کارشناسان امنیتی عنوان می‌کنند که به هر حال بهتر است توریست‌ها نیز جانب امنیت را در استفاده از نرم‌افزارهای بانکی رعایت کنند چرا که در صورت نفوذ به کامپیوتر آنها توسط این نرم‌افزارها، اطلاعات شخصی این افراد نیز در معرض خطر خواهد بود. کارشناسان به گردشگران هشدار می‌دهند که دستگاه‌های خرید فروشگاهی و ATM نیز ممکن است آلوده باشند و توانایی کپی کردن اطلاعات بانکی و کارت بانکی را داشته باشند. خطر دیگری که گردشگران را تهدید می‌کند، شبکه‌ی وای‌فای عمومی در برزیل است که در اغلب مواقع نا‌من است. هکرها با نفوذ به این شبکه‌ها می‌توانند اطلاعات کاربران مانند رمزهای عبور را به سرقت ببرند.

هکرهای سیاسی و تروریست‌های سایبری در کمین هستند

Anonymous

Hacktivistها هکرهایی هستند که با اهداف سیاسی و اجتماعی اقدام به حملات سایبری می‌کنند. ابن هکرها نیز المپیک ریو را هدف قرار داده‌اند. گروه Anonymous که یکی از این گروه هکرها است، اعلام کرده که قصد دارد وبسایت رسمی المپیک ریو را در تاریخ ۱۱ می هک کند.

خطر دیگر، تروریست‌های سایبری هستند. گروه تروریستی داعش در چند وقت اخیر تلاش کرده تا تعدادی از تماشاگران این مسابقات را از طریق اپلیکیشن تلگرام به خود جذب کند. البته مقامات محلی عنوان کرده‌اند که با قدرت هرچه تمام‌تر با این خطرات مقابله می‌کنند و به این نکته اشاره می‌کنند که جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ نیز در این کشور و با امنیت کامل برگزار شده است.

در همین مورد، کمپین‌های رسانه‌ای مختلفی برای اطلاع‌رسانی به تماشاگران مسابقات برپا شده و کمپین‌های ایالات متحده‌ی آمریکا نیز در این زمینه بسیار فعال هستند چرا که تصور عمومی در این کشور این است که تماشاگران آمریکایی بیش از دیگر کشورها در معرض حملات تروریستی و سایبری هستند.

آخرین نکته‌ای که کارشناسان برای امنیت به تماشاگران گوشزد می‌کنند، مراقبت از تلفن‌های همراه است. دزدی تلفن همراه در برزیل بسیار اتفاق می‌افتد و دلیل آن گران بودن گوشی‌های تلفن همراه است. به طور مثال گوشی آیفون در این کشور، حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد و دلیل این گرانی نیز قوانین واردات و فروش کالاهای خارجی در برزیل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات