FBI اپل را تهدید کرد؛ دریافت کدهای توسعه یافته iOS در صورت عدم ایجاد روزنه‌ امنیتی

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد مناقشه‌ی اپل با FBI‌ در حال وارد شدن به مرحله‌ی جدیدی است، چراکه اعلام کرده که در صورت عدم ایجاد روزنه‌ی امنیتی در iOS، این کمپانی احتمالا مجبور به ارائه‌ی تمام کد توسعه یافته برای iOS خواهد بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از حمله تروریستی سن برناردینوی کالیفرنیا، FBI‌ با در اختیار گرفتن آیفون 5c یکی از مهاجمان کشته‌ شده در این جریان، سعی کرد تا اپل را مجبور به ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی در iOS‌ کند. ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی یا Backdoor در آیفون با هدف دسترسی پیدا کردن به اطلاعات آیفون مورد نظر بود، بطوریکه FBI برای این موضوع حتی موفق به دریافت رای مثبت دادگاه نیز به نفع خویش شد، اما اپل تاکنون تن به این موضوع نداده و بسیاری از کمپانی‌ها و افراد شناخته شده در دره‌ی سیلیکون نیز به حمایت از اپل برخواسته‌اند. ادوارد اسنودن، افشاگر شناخته‌ی شده‌ی دنیای فناوری که سابقه فعالیت به عنوان یکی از متخصصان عالی رتبه‌ی آژانس امنیت آمریکا را نیز در کارنامه دارد، ادعای FBI مبنی بر عدم توانایی در کدگشایی از آیفون را دروغ محض خوانده است.

همانطور که اشاره کردیم اپل تاکنون در برابر خواست FBI مبنی بر ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی مقاومت کرده است، اما به نظر می‌رسد کار برای این کمپانی سخت‌تر از پیش خواهد شد. براساس آخرین شنیده‌ها، وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرده که در صورت عدم تحقق ایجاد یک روزنه‌ی امنیتی در iOS، اپل مجبور خواهد شد تا کل کد توسعه یافته برای iOS را در اختیار متخصصان این کمپانی قرار دهد.

بیانیه‌ی جدید منتشر شده در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

دولتمردان در پی آن نیستند تا اپل را مجبور به ارائه‌ی کد iOS‌ کنند، چراکه این موضوع نمی‌تواند آنچنان برای اپل خوشایند باشد. در صورتی که اپل تمایل داشته باشد تا روش دوم در پیش گرفته شود، این موضوع می‌تواند زحمت کمتری را برای برنامه‌نویسان این شرکت به همراه داشته باشد.

این اولین باری نیست که نهادهای دولتی، شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه‌ی فناوری را مجبور به ارائه‌ی اطلاعات حساس کرده و در برابر چنین تقاضاهایی قرار می‌دهند. در سال ۲۰۱۳ و پس از آنکه ادوارد اسنودن اقدام افشاگری در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا کرد، دولتمردان آمریکایی کمپانی Lavabit را مجبور کردند تا کلید‌های رمزنگاری خود را برای دریافت اطلاعات چت‌های صورت گرفته توسط اسنودن، در اختیار دولت قرار دهد. ادوارد اسنودن از این سرویس پیام‌رسان امن برای گفتگو استفاده می‌کرد. پس از آنکه Ladar Levison، از این کار سرباز زد، وی در دادگاه محکوم شد و دولتمردان به خواسته‌ی خود رسیدند.

حال باید دید که سرنوشت اپل در تقابل با دولتمردانی که به گفته‌ی اسنودن توانایی رمزگشایی آیفون را دارند، به کجا ختم خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات