ویندوز 7، مک و به‌خصوص اندروید تاریخچه‌ی اتصال‌های وای‌فای شما را فاش می‌کنند

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
در صورتی که از یک گوشی اندرویدی که کمتر از سه سال از تولید آن گذشته یا لپ‌تاپ مجهز به ویندوز 7 و OS X  استفاده می‌کنید، ممکن است این دستگاه‌ در حال مخابره کردن نام هر شبکه‌ی Wi-Fi که به آن متصل شده‌اید، باشد.
تبلیغات

یک تحقیق و رسیدگی جدید که توسط بنیاد مرز الکترونیک صورت گرفته به ردیابی رفتار یک ویژگی موسوم به Preferred Network Offload یا به اختصار PNO پرداخته که در نسخه‌ی 3 اندروید شانه‌عسل معرفی شده بود.

دستگاه‌های مجهز به اندروید که این ویژگی در آن‌ها به کار گرفته شده، در طی فرآیند جستجو به منظور یافتن شبکه‌های وای‌فای و اتصال به آن‌ها، در فواصل معینی به تاباندن لیستی از نام شبکه‌هایی که تا کنون به آن‌ها متصل بوده‌اید می‌پردازند. این پروسه اغلب در زمانی که گوشی همچنان در حالت Sleep قرار دارد رخ می‌دهد. حال در نظر بگیرید که بسیاری از شبکه‌های وای‌فای نام مکان مستقر شده را در خود دارند؛ برای مثال وقتی بدانید که شبکه‌ای که گوشی شخص به آن متصل بوده "دفتر زومیت" یا "آپارتمان محمد" نام دارد، ردیابی فعالیت‌های حرکتی شخص بسیار ساده خواهد بود.

البته خوشبختانه جلوگیری از این نشت اطلاعات ساده است. کافی‌است به تنظیمات پیشرفته‌ی وای‌فای در گوشی اندرویدی خود مراجعه کرده و گزینه‌ی "Keep Wi-Fi on during sleep" را غیرفعال نمایید. در این صورت PNO در حالت Sleep به جستجوی شبکه‌های وای‌فای نخواهد پرداخت. البته بهای چنین انتخابی، مقدار اندکی مصرف بیشتر در دیتا و باتری خواهد بود. بنیاد مرز الکترونیک بصورت مستقیم از گوگل درخواست کرده که ایراد مذکور را در سطح سیستم‌عامل از میان بردارد، اما رسیدگی سریع به این مساله چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. گوگل در پاسخ به این گزارش چنین گفته است که «تغییر در رفتار این خصوصیت می‌تواند بصورت بالقوه اتصالات کاربر به Access Pointهای مخفی را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین ما در حال رسیدگی به این مساله هستیم تا تغییر مناسب برای اعمال در انتشار بعدی را تشخیص دهیم.»

لازم به ذکر است که دستگاه‌های مجهز به iOS 6 ، iOS 7 و 8 توسط این باگ تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند، اما بنیاد مذکور گزارش‌هایی را در خصوص دستگاه‌های مجهز به iOS 5 ارائه کرده است. علاوه بر دستگاه‌های اندرویدی و نسخه‌ی قدیمی iOS، لپ‌تاپ‌هایی که سیستم‌عامل OS X و Windows 7 را اجرا می‌کنند نیز تحت تاثیر این باگ قرار دارند با این تفاوت که در آن‌ها نیازی به روال حالت Sleep نبوده و نشت داده‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات