IBM برای رفع نگرانی‌ها درباره کامپیوتر کوانتومی تلاش می‌کند

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازش کوانتومی
IBM در تلاش است تا مسیر آینده‌ی کامپیوتر کوانتومی برای رسیدن به مرحله‌ی تجاری‌سازی و انجام محاسبات بدون خطا را امیدوارکننده جلوه بدهد.
تبلیغات

به‌گفته‌ی محققان IBM، کامپیوتر کوانتومی مسیر امیدوارکننده‌ای را برای تبدیل‌شدن به ابزاری اساسی برای انجام تحقیقاتی علمی طی می‌کند؛ بااین‌حال، آن‌ها در تلاش‌اند تا نگرانی‌ها بابت ناکامی این پروژه را برطرف کنند.

داریو گیل، سرپرست تحقیقات IBM، می‌گوید که این شرکت قرار است به‌زودی ۱۰ پروژه را معرفی کند که قدرت محاسبات کوانتومی در ترکیب با تکنیک‌های استفاده‌شده در ابرکامپیوترها را نشان خواهند داد.

طبق گزارش فایننشیال‌تایمز، گیل در مصاحبه‌ای گفت: «اکنون برای اولین‌بار سیستم‌ بزرگ و قدرتمندی داریم که می‌تواند کارهای فنی و علمی پیچیده‌ای را انجام دهد.»

در سال‌های اخیر، انتظار از اینکه کامپیوترهای کوانتومی برای کاربردهای تجاری آماده‌ شده‌اند، باعث شد که موج عظیمی از سرمایه‌گذاری به‌سمت این فناوری سرازیر شود. بااین‌حال، دیری نگذشت که خبرهای دلسردکننده‌تری مبنی‌بر خطاهای محاسباتی این فناوری به‌گوش رسید که احتمال رسیدن به مرحله‌ی تجاری‌سازی حساب‌گرهای کوانتومی را دورتر از حد انتظار قرار داد و به کاهش اشتیاق سرمایه‌گذاران منجر شد.

بیانیه‌ی IBM نشان می‌دهد کاربردهای اصلی فناوری کوانتومی هنوز به‌طور کامل طیف گسترده‌ای از کارهای محاسباتی تجاری‌سازی‌شدنی را دربر نگرفته است که بسیاری از افراد و کسب‌وکارها منتظرش هستند.

جِی گامبتا، معاون کوانتوم IBM گفت: «ممکن است مدتی طول بکشد تا از مرحله‌ی علمی به مرحله‌ی عملیاتی برسیم؛ اما به‌نظر من فاصله‌ی بین تحقیق و تجاری‌سازی در حال کاهش است.»

محققان IBM گفته‌اند که پیشرفت‌های اخیر اعتماد آن‌ها به قابلیت‌های طولانی‌مدت کامپیوترهای کوانتومی را تقویت کرده است. با‌این‌حال، درباره‌ی زمان ورود آن به عرصه‌ی تجاری پیش‌بینی‌ای نکرده‌‌اند و فقط زمان‌بندی ۱۰ ساله‌ای برای رسیدن به سیستم‌ قوی‌تر بدون خطا را ترسیم کرده‌اند.

محاسبات کوانتومی از خاصیت ذرات زیراتمی بهره می‌برد که احتمال دارد هم‌زمان در چند حالت مختلف وجود داشته باشند. این امر به کامپیوترهای کوانتومی امکان می‌دهد تا هم‌زمان تعداد زیادی پردازش را انجام دهند و مسائلی را حل کنند که خارج از توانایی ابرکامپیوترها است. دراین‌بین، کیوبیت‌ها که پایه‌ی شکل‌گیری کامپیوتر کوانتومی هستند، ناپایدارند و تنها برای زمان کوتاهی حالت‌های کوانتومی خود را حفظ می‌کنند که باعث ورود خطاها یا «نویز» به محاسبات می‌شود.

آی‌بی‌ام گفته است که پس از هفت سال، شیوه‌ی اتصال کیوبیت‌های کافی به یکدیگر برای انجام محاسبات، پیدا‌کردن روش‌ کنترل کیوبیت‌ها به‌میزان اندازه‌گیری حالت دقیق آن‌ها و توسعه‌ی اولین الگوریتم‌ها را دریافته است.

کامپیوترهای کوانتومی از‌لحاظ تئوری برای مدل‌سازی رفتار زیراتمی مواد مناسب هستند. به‌همین‌دلیل، توانایی بالقوه‌ای در پیدا‌کردن ترکیبات تازه و کشف داروهای جدید و حل مسائل بسیار پیچیده در این سیستم‌ها وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات