عرضه کامپیوتر کوانتومی به تولید باتری‌ها و داروهای بهتر منجر می‌شود

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
کامپیوتر کوانتومی
IBM یک قدم دیگر به تولید کامپیوتری کوانتومی که بتواند در برخی پردازش‌های مشخص بهتر از کامپیوترهای کلاسیک ظاهر شود،‌ نزدیک‌تر شده است.
تبلیغات

کامپیوترهای کوانتومی که تاکنون به رؤیایی دست‌یافتنی تبدیل نشده‌اند، قدرت پردازشی بسیار بالایی خواهند داشت تا از پس کارهایی بربیایند که توسط کامپیوترهای سنتی قابل‌انجام نیستند. دست‌یابی به قدرت کامپیوترهای کوانتومی بسیار دشوار است،‌ چون این نوع سیستم‌ها ساختار متفاوتی دارند.

آن‌طور که شرکت IBM می‌گوید، سیستم‌های کوانتومی ذاتا خطاهای زیادی ایجاد می‌کنند که در نتیجه‌ی آن‌ها، عملکرد مختل می‌شود. پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ی تصحیح خطا می‌تواند شرایط را بهبود دهد و ظاهراً IBM به‌دنبال آزمودن قابلیت‌های جدید است.

بر اساس گزارش تک‌اسپات، اعضای تیم IBM آزمون‌های بسیار پیچیده‌ای انجام دادند و نتیجه را با ابرکامپیوترهای دانشگاه پردو و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی مقایسه کردند. تراشه‌ی کوانتومی Eagle در هر آزمون نتایجی دقیق ارائه داد. با افزایش پیچیدگی آزمون، پردازنده‌ی Eagle پاسخ‌هایی ارائه کرد که دقیق‌تر از روش‌های کلاسیک بودند.

یکی از پژوهشگران ارشد IBM می‌گوید این نخستین باری است که می‌بینیم کامپیوترهای کوانتومی یک سیستم فیزیکی را به شیوه‌ی بهتری نسبت‌ به رویکردهای کلاسیک مدل‌سازی می‌کنند.

آزمایش‌های IBM نشان می‌دهد کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند برخی از پردازش‌های کاربردی را سریع‌تر از حد انتظار انجام دهند. این شرکت می‌گوید کامپیوترهای کوانتومی در آینده برای حوزه‌هایی نظیر تولید باتری با بهره‌وری بیشتر، ایجاد داروهای جدید و حتی طراحی کودهای بهتر کاربرد پیدا می‌کنند.

IBM پردازنده‌ی کوانتومی Eagle را در اواخر ۲۰۲۱ معرفی کرد و به مشترکین سرویس Quantum Network امکان داد که به آن پردازنده دسترسی پیدا کنند. IBM در آن زمان گفت یک کامپیوتر کلاسیک برای ارائه‌ی عملکرد مشابه Eagle باید به اندازه‌ی اتم تمام انسان‌های کره‌ی زمین، بیت داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات